Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Tomgång sportster

  1. #1

    Tomgång sportster

    Hej på er.

    Har en Iron 883 som jag köpte I vintras av Bikeman. Det satt V&H short shots på den men inget mer gjort varför jag beställde den med Luft och PC 5.
    Problemet är att jag har en helvetes togång!! Iofs ingen varvräknare på bågen men skulle tippa på 2-2500rpm!! Brölar som fan.
    Rktigt skämmigt när man startar och det är folk I närheten.
    Har någon tips på vad som kan vara fel lr vad som kan göras för att få bukt med detta?
    Ska tilläggas att den inte är bänkad utan "bara" mappad eftersom Bikeman inte har bänk. I övrigt går den riktigt bra faktiskt
    När den blivit varm sjunker tomgången men jag tycker fortfarade att den är lite hög, skulle tippa på 12-1300 rpm.
    Fjällan har oxå en sportster fast orginal och den går mycket lugnare.......

    Tacksam för alla eventuella tips....

    Mvh, Christer

  2. #2
    Tror du har svaret i ditt eget inlägg, lämna den till någon kunnig för bänkning!

  3. #3
    Hrm, okej, där ser man
    Går det att fixa med PC5? Läste nånstans att det inte skulle gå att labba med tomgången på en sån???
    Fått ett tips tidigare att byta PC5 mot ST men va fan, har precis köpt den, men visst, funkar det inte så...
    Ingen som har nåt billigare tips än att köpa ny?

  4. #4
    Jag har PC5 på min hoj och den har absolut inga problem på tomgång, eller annanstans heller för den delen. Den är dock bänkad av en duktig mekaniker. Att Supertunern är bättre råder det nog inget tvivel om, men min erfarenhet är att PC5 duger gott på en standard hoj. Din billigaste väg till en hoj som går bra är att bänka den, helt enkelt.

  5. #5
    Tack för dina svar Martin.
    Ok, då ska det funka alltså. Har pratat med Gibson I Svedala så jag lämnar den nog där så får han titta på den och se vad han kan göra.

  6. #6
    God morgon.
    Startade bågen igår när jag kom hem och samma visa, ett jä..a liv!! MEN! När jag "tvingade" gasrullen tillbaka med milt våld sjönk tomgången lite.
    Vajern går ner och sitter ytterst mot luftburken, såg ut som att det var lite glapp där. Tryckte jag ner höljet lugnade den sig ytterliggare????
    När den blev varm gick den perfekt!!!
    Någon som kan förklara för mig hur detta fungerar? Ni hör själva, kul att köra men nån "skruvare" är jag inte....

  7. #7
    Kan vara så enkelt att du bara behöver justera gas- och returvajer.

  8. #8
    Eller smörja vajrarna de kanske inte orkar dras tillbaks av fjädern

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Kan vara så enkelt att du bara behöver justera gas- och returvajer.

  10. #10
    Hahaha, jo, det är möjligt. Trodde bara inte det skulle behövas på en ny cykel.....
    Jag ska prova och se om det hjälper I helgen.
    Jaha, så va man lite pinsamt dum igen.......

  11. #11
    Egentligen menade jag om någon kunde förklara hur det fungerar. Insprutning kontra vajerfunktionerna.
    Drar returvajern en himpajimpa till en värmölla?
    Kört japs alla andra år så detta är första HD'n och till japsarna kunde man hitta sprängskisser till allt möjligt
    men inte lika lätt till HD.

  12. #12
    Det finns ingen motsättning i insprut kontra vajerfunktionerna. Gasvajern drar i trissan och öppnar spjället, returvajern är en säkerhetshistoria och har ingen funktion i öppning av spjället däremot drar det trissan i motsatt riktning som gasvajern och stänger således spjället. Så säg att gasvajern skulle gå av samtidigt som returfjädern på trissan flyger åt skogen, då kan du fortfarande släppa av på gasen med gasrullen! Supersmart! Inte alls hängslen och livrem...

    Sprängskisser hittar du i mängder på Ronnies microfiche!

  13. #13
    Tack Martin. Now I comprendo!!

  14. #14
    God morgon på er.
    Tog bort luftburk I helgen för att smörja/kolla vajrar. Inga problem med gas/retur och spjället stängde précis som det ska men problemet kvarstår.
    Väldigt hög tomgång. Går visserligen ner när motorn blivit lite varm men den är fortfarande för hög.
    Det konstiga är att om jag tvingar gasrullen "bakåt" sjunker tomgången efter en stund och blir riktigt behaglig.
    Problemet ligger alltså varken I vajrar, spjäll eller PC5'an.
    Någon som har tips på vad det kan vara?

  15. #15
    Hur uteslöt du PC5?

  16. #16
    Ps. Även om du inte ser något konstigt med spjället så tycker jag ändå du ska pröva att släppa efter lite på gasvajern. Rullen ska ha lite spel innan vajern börjar dra.


  17. #17
    Hej Martin.
    Njae, mer så att jag fick för mig att det var mer ett mekaniskt fel än PC5'an eftersom tomgångsvarvet sjönk när jag tvingade gasrullen tillbaka.
    Kollade spelen på vajrarna och justerade så att det blev lite spel lika som på videon jag tacksamt tittade på. Det ser lika ut på min hoj.
    Spjället stänger och det "klickar" till. När jag tvingar gasrullen tillbaka så händer inte mer med vajrarna och spjället men varvet sjunker ändå sakta efter 5-10 sekunder?????

  18. #18
    Hmm, ja det låter ju lite mysko det här! Frågan är om du kan ha smuts i insug eller på spjället, såpass att spjället inte helt stänger av sig själv men när du tvingar igen det med gasrullen så komprimeras smutsen och tomgången går ner? Jag vet faktiskt inte vad det annars kan vara, om du är säker på att vajrarna är rätt justerade och att du är säker på att den sänkta tomgången är ett svar på att du tvingar tillbaka gasrullen. Om du plockar av luftfilter och trycker med fingrarna på spjället, mot stängt läge så att säg, känner du något flex?

  19. #19
    Kollade vajrar och spjäll med luftburk av. Spjället rör sig inte när jag tvingar tillbaka gasrullen, den går tätt emot där den ska.
    Om vajrarna är rätt justerade, ja, jag tror det iaf. Har lite spel och spjället stänger helt.
    Om tomgången verkligen påverkas av att jag tvingar rullen tillbaka? Vet inte. Tomgången sjunker iaf.
    Fattar ingenting...........

  20. #20
    Har hojen varit varm när du provat. Om du startar hojen kall så borde ju tomgång sjunka av sig själv efter ett tag och då kanske du misstar det för att vara på grund av att du tvingar tillbaka gasrullen.

    Tomgången kan du ju inte ställa om och inte heller med PCVan vad jag förstått.

    Luftläckage någonstans?

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Skum tomgång
    Av dieselhog i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-23, 11:34
  2. Går ojämt och dålig tomgång
    Av Harley-Ante i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 18:22
  3. Dör vid tomgång?
    Av Canario i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 20:17
  4. Ojämn tomgång..
    Av untamed i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-03-21, 23:03
  5. Ojämn tomgång..
    Av untamed i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 10:48

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •