Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Amatörbygge

  1. #1

    Amatörbygge

    Jag har samlat på mig delar under än längre tid och står nu i startgroparna att genomföra ett litet bygge.

    utgånsobjekt är en 1200 sportstermotor -01, en orginalram från 93 tror jag samt lite hjul mm.
    Dessa delar kommer från en staterna och jag tänker nog amatöregga?!.

    Fundering 1: kommer ursprunget (finns kvitton) att påverka en SFRO besiktning?
    Fundering 2: Tänkte mig typ bakramspåsvetsning ala valencustom eller liknande på denna orginalram. Är detta ett alternativ eller är det lättare att börja om med en helt ny ram från någon leverantör? känns tråkigt att inte använda ramen som jag har... men det ska ju gå att utföra. ramen kan man ju altid sälja billigt till någon i värsta fall. tänkte närmast på eventuella problem som kan uppstå vid en SFRO besiktning, papper, svets mm.

    har börjat och vill komma vidare med bygget så tacksam för goda råd!

    kommer givetvis att lägga upp bilder när jag kommer igång

  2. #2
    Kul! Ska bli intressant att följa!

    På fundering 1: Påverka vet jag inte, det enda du behöver papper på är: Ram, motor och växellåda (säger SFRO).
    På fundering 2: Tycker du ska köra en "svetsa på bakram" på den du har. Rekommenderar http://www.bitterendchoppers.com/Wel...yHardtail.html
    När du svetsat dit rumpan ska du visa upp denna för SFRO med de papper som behövs (INNAN LACK ETC då de ska kolla svetsar m.m). Ska inte vara några problem alls i övrigt!

    MATERIALDEKLARATION ska finnas med ram och eller andra delar man läggar till. Denna deklaration talar om vilket stål, material och svetstyper som använts!

    Det måste inte vara proffssvetsaren med 35 licenser som gör det men det ska vara bra gjort.

    Du kan alltid kontakta SFRO i din region, trevliga och kunniga snubbar ( www.sfro.com )! Annars om ex. Valen ska göra det, fixar de allt åt dig. Få ett totalpris!

    Jag börjar med det




    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  3. #3
    ok, pratade med SFRO man, mycket hjälpsam.
    han konstaterade att det inte skulle gå att använda min "billigt" överkomna orginalram då denna saknar papper trots att jag tänker köra amatöreg. Sådant var reglerna. ingen ide att tjafsa men innebär att jag har en onödig ram till övers,.. någon intresserad !? billigt.

    Förslaget var att ta kontakt med förslagsvis Calles chopperdelar och be om hjälp där med rambygge... kostsamt och ej det budgetbygge jag drömde om... men roligt och lärorikt. Dom har semstängt så jag får ge mig till tåls.

    tack för tips. Andra förslag och ideér välkomnas varmt.

  4. #4
    Ok, fattade inte att du inte hade papper på ramen. Vilket stuk ska du bygga? Finns massa "färdiga" Sportster-ramar där ute till bra peng! Ska det vara bred sula bak, låg eller enkelt bobberbygge?

    kolla http://www.flyritechoppers.com/Pg/FRCHome.html efter ramar till bra priser. Tror Calles oxo har några färdiga till bra priser, annars Valen Custom!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  5. #5
    Trodde kvittot jag hade skulle fungera(lurad) mao. . finns faktiskt uppgifter från den som sålde ramen, till mig, och vad den varit till för hoj mm. inköpt på pinwall.com av förra ramägaren.

    Jag planerer bobber, gärna med kort springer men budgeten sprack lite... har svår att bestämma ming för 16/19/21" fram. Dela gärna med er av egna tankar/bilder.
    övrigt, liten tank, mycket ram, enkelt och rensat, med kostnad i fokus. Utgår nu ifrån ett 80 ekers 16" bak med 200/70 tror jag det är avon däck, Liten sportstertank, orginalbeltdrive. har för tillfället ett komplett 19 framhjul, lite osäker på ursprung så kanske jag tar 21 tumshjulet från min orginal xlc och använder 19" på denna istället. osäker som sagt.

    Så bakdäcket blir ej "medicinboll" men ändå lite bredare än std. bifogar bild på en "mocup" med ramen som få åka på skroten.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild-9.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	1649

  6. #6
    Ok, ram + stötdämpare sålt, inväntar offert på ram... framhjul nu till salu och ev sålt, återstår framgaffeln

    några tips om ramtillverkare någon?

  7. #7
    Contributor

    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    86
    Tackad: 0

    Hej jompa jag skickar ett pm till dig behåll ramen det finns sätt att kringgå alla regler eller du kringgår dom inte utan utnyttjar reglerna på rätt sätt jag ska hjälpa dig med det om du vill? ring mig mvh
    Senast redigerat av JimmyChopper den 2011-07-29 klockan 23:11.

  8. #8
    ok, nu har livet tagit en genväg känns det som, bytte till mig ett buellbobberbygge som hade de grundlinjer jag var ute efter, i rullande skick mot min XL-c. Den går att köra, riktigt bra, men saknar en(några) del inför besiktning. Ramen från Calles i moheda med ramintyg. dessutom ingick papper på Buellen. (S1 lightning).

    fråga till er erfarna byggare: Nyreggistrering eller, använda pappren och.. ja hur går detta till. Stansa in ramnumret i nya ramen och beställa besiktning? eller vad gör man? kanske finns någon bra forumtråd?

    Mors!

  9. #9

  10. #10
    Fattar inte hur man gör ligger 2 bilder i mitt album, hur lägger man upp bilder i ett snabbsvar? får läsa på lite.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Jompa Visa inlägg
    Fattar inte hur man gör ligger 2 bilder i mitt album, hur lägger man upp bilder i ett snabbsvar? får läsa på lite.
    Finns i graget nu!

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Jompa Visa inlägg
    Finns i graget nu!
    Coolt bygge!


    VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!

    Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!


  13. #13
    Ok, första sfro besiktningen avklarad! Domen blev, fixa ett beltskydd, återstående el, samt ett lägre styre så ska allt vara ok! blir bullerprov och bromsprov i vår! sen slutbesiktning... och ut å gasa! Ses på vägarna i vår! hoppas jag.

  14. #14
    Papper klara och besiktningsljuddämpare på!, blev inte särskillt snyggt men jaKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0215.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	5807g hoppas det fungerar som det ska.

  15. #15
    Sen blev jag tvungen att byta styre enlgt SFRO, får tydligen inte var över axelhöjd! så efter div letande efter något snyggt valde plånboken istället att kapa ner styret ca 13cm samt vinkla om lite, spraya på lite mattsvart som testfärg. omdragning av kablar Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0234.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	5808
    Alt återmonterat Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0238.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	5809 blev nöjd med höjden!

  16. #16
    någon som har en bild på kabelanslutningen som skall sitta på neutrallägesgivaren ser ut. Hittar givaren men ingen kabelanslutning

  17. #17
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Kanske missförstår men går det inte att följa från kontrollampan?

  18. #18
    Fans varken kontrollampa eller kablage när jag tog över detta bygge . Har lyckats få ordning på detta idag! Nu lyser min N lampa. Återstår oljetryckgivare.... Hittar ingen ;(

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Jompa Visa inlägg
    Fans varken kontrollampa eller kablage när jag tog över detta bygge . Har lyckats få ordning på detta idag! Nu lyser min N lampa. Återstår oljetryckgivare.... Hittar ingen ;(
    Citat Ursprungligen postat av Jompa Visa inlägg
    Fans varken kontrollampa eller kablage när jag tog över detta bygge . Har lyckats få ordning på detta idag! Nu lyser min N lampa. Återstår oljetryckgivare.... Hittar ingen ;(
    aha puggad, saknas mao.. måste man ha en fungerande oljetrycklampa på regbesiktning tro någon som vet? ser djävligt trångt ut att få dit givaren. Kunde ju vara bra med en givare men vill bara få igenom bes nu.

    (känns lustigt att svara på sig själv, får ta en öl så kanske jag kan pratar bättre med mig själv med)
    Senast redigerat av Jompa den 2012-04-04 klockan 13:48.

  20. #20
    BOTM Moderator JohnnyRockers avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm Söderort
    Inlägg
    1 478
    Tackad: 0

    Jag vet inte, hittar inget i bygghandboken, heller, om oljetrycklampa, men resonerar så här, det är inte en trafiksäkerhetsutrustning, miljöpåverkande detalj o det påverkar inte din förmåga att kommunicera med omgivande trafikanter alltså borde det vara okey utan. Man har iof blivit förvånad förut, chansa på denna lilla detalj om allt annat känns hemma, e mitt tips.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Amatörchoppad sportster - Mattsvart
    Av Henrik Forslund i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 10:52

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •