Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Inkörning

  1. #1

    Inkörning

    Tjena på er! Jag kommer inom kort att få mitt 1250-kit från Hammer´s Performance monterade + nyportade toppar. Det jag undrar över är själva inkörningen när det sitter nya prylar på. När jag läser på Hammer´s hemsida så verkar det vara en extremt lång procedur för att undvika nå´t som dom kallar "micro welding" - ska tydligen innebära att metallfragment lossnar och bränns fast i kolvringarna med ödesdigert resultat. All denna skrämselpropaganda gör att jag nu vill ha koll på hur stor risken är för att detta ska inträffa och därför vill jag ha lite mera jordnära erfarenheter från er som gjort en konvertering och vad som gäller för en bra inkörning. Hur stor är risken för att jag gör något irreparabelt (svårt ord...) under själva inkörningen? Vad ska jag tänka på och vad är rent nonsens? Jag prövade att maila "Tassen" och han hade aldrig hört talas om "micro welding" och då snackar vi ändå några års Sportstererfarenhet... Hans svar var för övrigt "Kör som vanligt.." Hur som helst så vill man ju inte inleda säsongen med att förstöra nåt som har kostat i runda slängar 15.000:- så några tips och lugnande besked vore välkommet!!! Vi ses därute!!!

  2. Följande användare tackar Thurston för detta inlägg:

    Mr.J (2016-03-30)

  3. #2
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Intressant fråga faktiskt,har faktiskt funderat på dessa frågor oxå.Jag köpte en ny 2013, och kan säga dig att den har fått gå fullt ut alltid.Jag monterade luft/buller och vision nästan direkt oxå, har aldrig haft problem med den förutom att andra sporsters inte hänger på😂.Tror i ditt fall så handlar det nog om lite garantier från återförsäljaren.Om jag konverterat eller dyl så skulle jag nog varit lite försiktigare, det måste jag erkänna😙

  4. #3
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Thurston Visa inlägg
    Tjena på er! Jag kommer inom kort att få mitt 1250-kit från Hammer´s Performance monterade + nyportade toppar. Det jag undrar över är själva inkörningen när det sitter nya prylar på. När jag läser på Hammer´s hemsida så verkar det vara en extremt lång procedur för att undvika nå´t som dom kallar "micro welding" - ska tydligen innebära att metallfragment lossnar och bränns fast i kolvringarna med ödesdigert resultat. All denna skrämselpropaganda gör att jag nu vill ha koll på hur stor risken är för att detta ska inträffa och därför vill jag ha lite mera jordnära erfarenheter från er som gjort en konvertering och vad som gäller för en bra inkörning. Hur stor är risken för att jag gör något irreparabelt (svårt ord...) under själva inkörningen? Vad ska jag tänka på och vad är rent nonsens? Jag prövade att maila "Tassen" och han hade aldrig hört talas om "micro welding" och då snackar vi ändå några års Sportstererfarenhet... Hans svar var för övrigt "Kör som vanligt.." Hur som helst så vill man ju inte inleda säsongen med att förstöra nåt som har kostat i runda slängar 15.000:- så några tips och lugnande besked vore välkommet!!! Vi ses därute!!!
    S&S har likartade instruktioner och jag skulle nog följa Hammers instruktioner, speciellt de inledande varmkörningarna och avsvalningarna, sen är det väl lugn körning som gäller upp till 100 mil. Jämförelsen med en ny hoj haltar lite då dom säkert är provstartade på fabrik.

  5. #4
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Javisst, jag menade inte att man skulle jämföra det med en fabriksmonterad motor som varit provstartad etc.Skulle givetvis följt dem råd som föreligger vad gäller inkörning i detta fallet.

  6. #5
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Finns många teorier och åsikter om detta, själv har jag väldigt svårt att inte hornen växer pannan men jag försöker i alla fall inte varva eller belasta motorn för hårt under 20-30 mil sen har jag kört normalt och det är relativt hårt och efter ca 80-100 mil bytt oljan sen anser jag den som inkörd... men som sagt om det är rätt eller fel går ju diskutera.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #6
    Jag har fått min early shovel motor renoverad o vad han sa som gjort det är att starta den så den blir varm oså¨efterdra toppar o cyllar oså köra 5-10 mil oså göra olje byte.

  8. #7
    Personligen tycker ja att försiktig inkörning är överskattat, har erfarenhet av ett anal motorer som vi kört järnet i bänken direkt efter 5-10 minuters varmkörning och ingen har rasat p.g.a detta, nu gäller det bilmotorer men tror det samma gäller hojar och min nästa hoj ska köras i bänken innan leverans.
    Påstår inte att det här är rätt sätt men för mig har det funkat bra.

Liknande ämnen

  1. Inkörning som gick fel
    Av Daniel i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 21:07
  2. Fet Bob inköp
    Av ViLa i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 148
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 10:36
  3. Inkörning av motor
    Av belsebub36 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 01:02
  4. Sadel inköpt hos PH-oulet
    Av cybercount i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 22:26
  5. (Inkörnings)Service
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 02:55

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •