Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Insats utan att tappa all effekt?

  1. #1

    Insats utan att tappa all effekt?

    Jag vill göra en insats till mitt avgassystem, främst för att det snart är dags för besiktning, men också för att det generellt låter för mycket för min smak. Vad jag inte vill är att tappa all effekt, inte vill jag heller betala tusen spänn för "original" dB killer. Så jag tänkte att jag kunde få hjälp av forumet att utforma en insats! Nedan ser man dom invändiga dimensionerna på ljuddämparen, där finns en skruv som tycks vara lämplig att fästa insatsen i. Så vad gör jag?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	avgas.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	16,1 KB 
Id:	16414

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vinslöv, Sweden
    Inlägg
    495
    Tackad: 0

    kanske en sådan här in i 42mm biten http://www.bikeline.se/sv/artiklar/d...cm-lang-2.html

    ytterst kan man ju i så fall få plats med ett hemmapulat nät och diskbollar precis över besiktningen. (bikeline insatserna dämpar men inte supermycket.)

  3. #3
    Jag har en sådan här, och vid besiktning åker det in ett gäng diskbollar också.

    http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...nsats-pa5467sv

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Jag har en sådan här, och vid besiktning åker det in ett gäng diskbollar också.

    http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-...nsats-pa5467sv
    Blir det märkbar eller rent av tydlig ljudnivåskillnad om man stoppar i diskbollar?
    Tänkte besikta med Bit Shot Staggered som jag ska kväva lite inför besiktningen.
    Senast redigerat av Caspher den 2015-03-14 klockan 15:48.

  5. #5
    Decibelinsatsen gör en liten men märkbar skillnad. Jag har vikt in några plåtflikar så att diskbollarna inte blåser igenom och diskbollarna gör en enorm skillnad. Men hojen går som skit men det är ju bara fram och tillbaka till besiktningen.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Benny Visa inlägg
    kanske en sådan här in i 42mm biten http://www.bikeline.se/sv/artiklar/d...cm-lang-2.html

    ytterst kan man ju i så fall få plats med ett hemmapulat nät och diskbollar precis över besiktningen. (bikeline insatserna dämpar men inte supermycket.)
    Tror det blir svårt att fästa något i 42mm-delen, det finns inga fästpunkter och det är såpass långt in i röret att man inte kommer åt. Tror jag behöver nyttja den skruv som redan finns.

    Borde kanske tillägga att jag inte är ute efter en snabblösning vid besiktning endast, utan något jag kan använda hela tiden. Jag tycker helt enkelt det låter för högt.

  7. #7
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Decibelinsatsen gör en liten men märkbar skillnad. Jag har vikt in några plåtflikar så att diskbollarna inte blåser igenom och diskbollarna gör en enorm skillnad. Men hojen går som skit men det är ju bara fram och tillbaka till besiktningen.
    Ok. Värt att prova. Insatser har jag, de som följde med V&H-systemet bytte jag till "quiet baffles" för jag tycker det var för högt ljud. Quiet baffles är ju inte precis quiet de heller..
    Alltså, insatser finns och jag kommer nog att linda dessa originalinsatser med glasfiberfilt och trycka i diskbollar.
    Man kan ju för skoj skull göra en jämförande mätning med decibelmätarappen i mobilen även om det enligt vad jag hört inte visar ens i närheten av rätt värde.

Liknande ämnen

  1. Insats V&H
    Av ZEKE i forum Säljes
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 17:28
  2. Effekt Piper till Fat Bob -08 och Nyare..
    Av Harley Tibban i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-04, 15:08
  3. Mer effekt till min 48'a! Vad ska man köpa?
    Av walktheline i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 14:43
  4. original effekt på evo 1340 försäkringsärende
    Av Hd1340 i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 21:51
  5. Original effekt på sulan?
    Av ViLa i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 20:33

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •