Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Bakdämpare

  1. #1
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2

    Bakdämpare

    Hejsan, en liten fundering angående dämpare bak på min custom 2013.
    Först måste jag veta om man alltid mäter längden mellan bultarna dvs cc mått,får då fram 12tum på mina.
    Vad har ni för erfarenheter av tex Öhlins eller andra märken för den delen till min modell?
    Är ute efter lite bättre väghållning i första hand och inte sänkning.

  2. #2
    CC måttet är det man mäter ja.

  3. #3
    Öhlins är creme de la creme inom stötdämparvärlden så det kan knappast gå fel! Men det kostar ju därefter också... Vad har du för budget, och vad har du gjort eller kommer att göra med framgaffeln?

  4. #4
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Måste säga att jag inte tänkt mycket alls på framgaffeln i detta skede, men kanske ska börja i den änden?

  5. #5
    Jag läste extremt mycket positiva recensioner om Ricor Intiminator så till slut gjorde jag slag i saken och köpte en uppsättning själv. Dom gör underverk! Deras stötdämpare får också väldigt bra kritik, men sen kostar dom ungefär som Öhlinare också. http://store.ricorshocks.com/category_s/62.htm Hade jag varit dig hade jag börjat med Intiminator i framgaffeln och sedan funderat ut på ett ungefär hur mycket pengar du vill lägga på nya stötdämpare.

  6. #6
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Tack för tipsen, fjädrar fram går väl ganska smärtfritt att byta?
    Det är väl det där med oljenivån som kan ställa till det eller?

  7. #7
    Ja fjädrar är väldigt enkelt, bara att dra ur dom gamla och släppa ner nya! Ska du använda intiminators så måste du också dränera gafflarna och köra med 5w olja istället för att dom ska fungera som tänkt. Oljenivån hittar du i servicemanualen, inga konstigheter.

  8. #8
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Nu är fjädrar beställda till gaffeln, blev från " Progressiv suspension" från Harley butiken.
    Har handlat en del av Paul där och allt funkat väldigt bra,väldigt hjälpsam och kunnig i mitt tycke.
    Får bli en fredag kväll med någon öl i garaget .

  9. #9
    Personligen hade jag valt Intiminator före nya fjädrar!

    Sedan vill jag tillägga att Progressive-fjädrar inte är anpassade för individuell vikt, dom har en heavy-duty och en vanlig. Om man inte har tur och råkar ha optimal vikt för fjädern dom tillhandahåller så får man inte heller en optimal fjädring. Kanske blir den för hård, kanske blir den för mjuk. Racetech har linjära fjädrar som anpassas för din specifika vikt, eller kika på Works Performance dual-rate fjädrar som går att tuna in. Känns dumt att lägga pengar på något som kanske endast blir en förändring men inte nödvändigtvis en förbättring.

  10. #10
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Tror nog att Paul inte tagit heavy-Duty fjädrar till mig faktiskt,Dessutom kan inget bli sämre än original svampgaffel hoppas jag.

  11. #11
    Nej förhoppningsvis så kommer du uppleva en förbättring! Lite synd bara att då du kan få skräddarsydda fjädrar för samma pengar. Det finns ju liksom ingen universalfjäder som fungerar optimalt för alla vikter, lika lite som det finns en skostorlek som passar alla fötter!

  12. #12
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Ok Martin jag köper det helt klart, men som du skriver så får jag hoppas på det bästa, det är inga jättepengar och jobbet gör man ju själv.Skulle det bli dåligt så beställer jag något annat, då jag fördjupar mig lite mer.Tack för din information i detta ämne.

  13. #13
    Ja du har ju fortfarande alltid möjligheten att stoppa i Intiminators under fjädern också, dom gör mer underverk än man kan tro! Men börja med fjädrarna du köpt, kör och känn efter, fundera på om pengarna är bättre spenderade där bak. Det finns en hel del stötdämpare på marknaden att välja mellan, och i alla prisklasser så fundera lite på vilka pengar du kan tänka dig att lägga. Progressive har siktat in sig och marknadsfört sig hårt på HD, och (tyvärr får man väl nästan säg) så är det första alternativet för många HD-åkare som ska uppgradera sina stötdämpare. Det finns många fler tillverkare, och dom flesta kommer att anpassa dämparen efter din vikt.

  14. #14
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Jag är den förste att skriva under på det där med för hård gaffelfjädring. Har en WideGide -99 och bytte från originalfjädrar till Progressive Suspension Drop In sänk-kit.
    Sänkte ca 30 mm. Dessa fjädrar är inte progressiva men väldigt hårda.
    För hårda gaffelfjädrar är skit, och rentav farligt.
    Senast idag körde jag rätt hårt genom en rondell, bra nerlägg åt vänster genom rondellen tills det var dags att slänga över och köra ur rondellen. Det gick undan rätt bra, värt att nämna.
    Det som händer tycks vara att centrifugalkraften ger inte någon nämnvärd komprimering av gaffeln och när jag slänger över till höger nerlägg och bra med gas så kommer ju framhjulet att lätta lite
    och det finns helt enkelt inte fjädringsväg nog för att hålla framhjulet i kontakt med vägen. Det finns kort och gott ingen gaffel att trycka ut, för den har aldrig tryckts ihop nåt nämnvärt.
    Och då blir det ju det sedvanliga wobblet tills hojen satt sej en sekund senare.
    Alltså; för hårda gaffelfjädrar= försämrade vägegenskaper.
    Jag inser ju att man tillverkar en sänk-kit-fjäder hårdare än en originalfjäder av den enkla anledningen att man inte vill att den kortare slaglängden ska ge genomslag, men man hade ju inte behövt
    ta i så in i h-e och välja så hårda fjädrar som Progressive Suspension gjort.
    Senast redigerat av Caspher den 2015-03-14 klockan 18:39.

  15. #15
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Jag funderade lite på att sänka min oxå från början, men då jag oxå kör ganska aktivt så blev det inte så.Men skulle progressiva fjädrar bli mjukare vid ev sänkning?Jag tror och hoppas att min blir lite mer "stabil" med dem nya fjädrarna fram och progressiva bak som är 12".

  16. #16
    Ju kortare fjädringsväg en dämpare har, desto hårdare kommer fjädern att behöva vara för att inte bottna vid var och varannan liten ojämnhet. En cykel som ska köras aktivt och utan att utsätta föraren för onödig fara och obekvämlighet behöver ha en del fjädringsväg, och med tanke på att vissa Sportster-modeller levereras från fabrik med mindre än 10cm fjädringsväg fram och mindre än 5cm bak så tycker jag man bör tänka sig för både en och två gånger innan man sänker dom ytterligare. Sen är det ju också så att HD är inga prestandahojar, och dess köpare överlag är kanske inte heller främst intresserade av prestanda, men likväl kan jag tycka det är dumt att ta en hoj med från början halvtaskiga vägegenskaper och sedan medvetet ge den ännu sämre.

  17. #17
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Ju kortare fjädringsväg en dämpare har, desto hårdare kommer fjädern att behöva vara för att inte bottna vid var och varannan liten ojämnhet. En cykel som ska köras aktivt och utan att utsätta föraren för onödig fara och obekvämlighet behöver ha en del fjädringsväg, och med tanke på att vissa Sportster-modeller levereras från fabrik med mindre än 10cm fjädringsväg fram och mindre än 5cm bak så tycker jag man bör tänka sig för både en och två gånger innan man sänker dom ytterligare. Sen är det ju också så att HD är inga prestandahojar, och dess köpare överlag är kanske inte heller främst intresserade av prestanda, men likväl kan jag tycka det är dumt att ta en hoj med från början halvtaskiga vägegenskaper och sedan medvetet ge den ännu sämre.
    Så sant. I mitt fall var orsaken till sänkningen helt enkelt att jag inte nådde ner med fötterna. Är bara 1.72 lång..
    Hade nöjt mej med byte till bra dämpare i standardlängd bak, men nu fick det bli en tum sänk både fram och bak.
    Att jag köpte gaffelkitet beror på slarv, jag tog för givet att fjädrarna var progressiva.
    Progressive Suspension.. namnet funkade som en vink om vad det var i kartongen.
    Senast redigerat av Caspher den 2015-03-14 klockan 23:01.

  18. #18
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Harley Custom Visa inlägg
    Jag funderade lite på att sänka min oxå från början, men då jag oxå kör ganska aktivt så blev det inte så.Men skulle progressiva fjädrar bli mjukare vid ev sänkning?Jag tror och hoppas att min blir lite mer "stabil" med dem nya fjädrarna fram och progressiva bak som är 12".
    Nu kan jag inte karaktäristikan på marknadens fjäderutbud, men tanken med en progressiv fjäder är att den är mjuk i början och svarar hårt om den blir provocerad mot slutet av sin aktiva slaglängd och genomslag förhindras pga detta.
    Alltså finns ett smidigt område mellan noll komprimering till exempelvis nånstans två tredjedelar av arbetsområdet beroende på fjäderns karaktär.

  19. #19
    Ja just längden på föraren är ju en sådan sak som gör det hela klurigare. Det är ju flera aspekter som kommer in och det är inte alltid det jag kommer föreslå faktiskt fungerar bättre, men... Ibland kan det fungera att använda en längre dämpare på ett sänkningsblock istället för en kort dämpare. Om inte annat, så som till exempel att däcket tar i skärmen när dämparen bottnar, så kan det ge en lägre sittposition utan att behöva göra avkall på fjädringsväg. En annan sak som man kan göra är att istället för att sänka fjädring byta sadel till en tunnare variant, en tunnare sadel behöver per automatik inte innebära sämre komfort. Att gå till en klackbar och lägga på en tjockare sula på stövlarna har jag också hört talas om, om man nu känner sig trygg i platå!

  20. #20
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Ja just längden på föraren är ju en sådan sak som gör det hela klurigare. Det är ju flera aspekter som kommer in och det är inte alltid det jag kommer föreslå faktiskt fungerar bättre, men... Ibland kan det fungera att använda en längre dämpare på ett sänkningsblock istället för en kort dämpare. Om inte annat, så som till exempel att däcket tar i skärmen när dämparen bottnar, så kan det ge en lägre sittposition utan att behöva göra avkall på fjädringsväg. En annan sak som man kan göra är att istället för att sänka fjädring byta sadel till en tunnare variant, en tunnare sadel behöver per automatik inte innebära sämre komfort. Att gå till en klackbar och lägga på en tjockare sula på stövlarna har jag också hört talas om, om man nu känner sig trygg i platå!
    Bakdämparbytet funkar bra i mitt fall. Sitter nu ett par Progressive Suspension 444 12" på hojen.
    En sänkning på ca 20 mm.
    Har dem på "lättaste" läget och kommer möjligen behöva dra åt lite om jag skjutsar. Inte provat att skjutsa ännu.
    Nä, det är bara gaffelfjädrarna jag är missnöjd med. Det har jag också meddelat Harleybutiken.
    Idén med sadelbyte har jag själv haft. Platåskoidén har jag också hört innan. Hasse Diesel (tror jag det var) föreslog det i en annan tråd för ett tag sen.
    Får se var det slutar. Har inte letat efter alternativa fjädrar ännu, men det kanske finns nåt bra.
    Inbillar mej - dock utan att veta, att om jag nu sänkt bak så ska det för geometrins skull även sänkas fram.
    Se det gärna som en fråga, är det så?
    Bakdämparna är inte aktuellt att byta. De gör sitt jobb väldigt bra. Har kört dem ca 20 mil och är mycket nöjd med dem.

    Redigering: Oj då, jag snodde visst tråden lite, hoppas det är ok
    Senast redigerat av Caspher den 2015-03-14 klockan 23:54. Anledning: tillägg

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. S: Svarta Burly 10.5" Bakdämpare
    Av _wcc_ i forum Säljes
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-13, 08:33
  2. Original bakdämpare fortyeight
    Av Mattsson i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-02, 20:39
  3. Bakdämpare
    Av Caspher i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 15:08
  4. 180 bakdäck?
    Av kronblom i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 10:20
  5. Svarta bakdämpare till Fat Bob?
    Av sedaii i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 19:51

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •