Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Bakdämpare

  1. #21
    Ursprungsgeometrin på din hoj har jag faktiskt inte koll på men gissningsvis är den inte helt olik sporrarna, och dom är ju inte supertrixiga i kurvor utan mer av ett landsvägslokomotiv. Risken med att sänka hojen bak, alternativt höja fram är att man får en hoj som blir ännu trögare i svängarna samtidigt som den blir ännu mer stabil på motorvägen, typ. Själv har jag frångått ursprungsgeometrin på min sporre i andra riktningen, höjt kraftigt bak och bara lite fram. Jag upplever ingen instabilitet eller vobbeltendenser, däremot en lite gladare hoj (och förare!) när man åker i lite kurvigare partier.

    Jag vet väldigt lite om din cykel så jag kan inte ge några definitiva svar, men om framgaffeln bygger på samma principer som sporren så misstänker jag att Intiminators kan göra stor nytta även på din hoj.Om dom nu finns för din gaffel dvs. Googla lite och se vad du hittar, jag måste säg att jag blev nästan löjligt förvånad hur stor skillnad dom gjorde till det bättre. Efter att jag fick i mina viktanpassade linjära fjädrar så kan man nästan tro att det är en sporthoj!

  2. #22
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Ursprungsgeometrin på din hoj har jag faktiskt inte koll på men gissningsvis är den inte helt olik sporrarna, och dom är ju inte supertrixiga i kurvor utan mer av ett landsvägslokomotiv. Risken med att sänka hojen bak, alternativt höja fram är att man får en hoj som blir ännu trögare i svängarna samtidigt som den blir ännu mer stabil på motorvägen, typ. Själv har jag frångått ursprungsgeometrin på min sporre i andra riktningen, höjt kraftigt bak och bara lite fram. Jag upplever ingen instabilitet eller vobbeltendenser, däremot en lite gladare hoj (och förare!) när man åker i lite kurvigare partier.

    Jag vet väldigt lite om din cykel så jag kan inte ge några definitiva svar, men om framgaffeln bygger på samma principer som sporren så misstänker jag att Intiminators kan göra stor nytta även på din hoj.Om dom nu finns för din gaffel dvs. Googla lite och se vad du hittar, jag måste säg att jag blev nästan löjligt förvånad hur stor skillnad dom gjorde till det bättre. Efter att jag fick i mina viktanpassade linjära fjädrar så kan man nästan tro att det är en sporthoj!
    Intiminators, vad gör dessa rent tekniskt? Det finns säkert info här och där i ämnet men jag tillåter mej att vara lite bekväm och fråga dej här.
    För övrigt, med facit i hand ångrar jag att jag inte var noggrannare vid köpet på Harleybutiken för i så fall hade jag sett dessa progressiva fjädrar för ungefär samma pris:
    http://www.harleybutiken.com/produkt...in-Kit-Softail
    Hade valt dessa. Inte för att jag vet hur de är men jag hade gått igång på att de är progressiva.
    Här får gärna nån läsare som har dessa komma med åsikter och erfarenheter av dessa fjädrar.
    Gärna med info om huruvida de är hårdare eller mjukare än originalfjädrarna.

  3. #23
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Bilder på PS och Burly från Harleybutiken:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0303fe03ebfc68f534eb6d53ae5a93387e1a3de5_250x250.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	30,9 KB 
Id:	16419
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	764da7b144ece1f4066ed67f6a170ae7bb4879c0_800x800.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	37,5 KB 
Id:	16420
    Nu kan man kanske inte se hur hård en fjäder är genom att titta på bilder men Burly har nog allt en tunnare tråd.
    Färre varv dock med allt vad det innebär...
    Tänker såhär:
    Många varv= mjukare än få varv
    Grov tråd med många varv= kanske hårdare än tunn tråd med få varv.
    Synd att inte Harleybutiken anger värden på fjäderns egenskaper.

    Red: Ser nu att det inte alls är färre varv på Burlys fjäder.
    Men strunt samma, den är glesare spunnen utom i änden (progressiva funktionen) och det är detta jag resonerar kring.
    Senast redigerat av Caspher den 2015-03-15 klockan 03:17.

  4. #24
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Jaha då, idag blir det lite förberedelser inför fjäderbytet i veckan.Det enda som bekymrar mig är oljenivån i gaffeln,enligt säljaren behöver jag inte "dumpa" någon olja alls när jag byter till dessa progressiva fjädrarna.Har hört lite olika saker om det där,i vilket fall som helst ska den ju mätas ändå.fått fram att det ska vara 5,75in eller 146mm ner till oljan med gaffelbenet nere då.Kan någon här som är bättre än mig på att snoka runt om detta stämmer? (Xl 1200 C-2013).

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Harley Custom Visa inlägg
    Jaha då, idag blir det lite förberedelser inför fjäderbytet i veckan.Det enda som bekymrar mig är oljenivån i gaffeln,enligt säljaren behöver jag inte "dumpa" någon olja alls när jag byter till dessa progressiva fjädrarna.Har hört lite olika saker om det där,i vilket fall som helst ska den ju mätas ändå.fått fram att det ska vara 5,75in eller 146mm ner till oljan med gaffelbenet nere då.Kan någon här som är bättre än mig på att snoka runt om detta stämmer? (Xl 1200 C-2013).
    Verkstadsmanualen ger dig snabbt svar på den frågan, jag har den för min hoj men den informationen gäller inte för din! Men, på en såpass ny hoj tror jag inte du behöver bekymra dig om att byta oljan. Stoppa ner näsan och lukta, vänder det sig inte i magen kan du nog tryggt köra vidare på den gamla oljan.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Intiminators, vad gör dessa rent tekniskt? Det finns säkert info här och där i ämnet men jag tillåter mej att vara lite bekväm och fråga dej här.
    För övrigt, med facit i hand ångrar jag att jag inte var noggrannare vid köpet på Harleybutiken för i så fall hade jag sett dessa progressiva fjädrar för ungefär samma pris:
    http://www.harleybutiken.com/produkt...in-Kit-Softail
    Hade valt dessa. Inte för att jag vet hur de är men jag hade gått igång på att de är progressiva.
    Här får gärna nån läsare som har dessa komma med åsikter och erfarenheter av dessa fjädrar.
    Gärna med info om huruvida de är hårdare eller mjukare än originalfjädrarna.
    Well, jag är inte rätt person att ge en teknisk förklaring till vad det är! Men kortfattat så är det en flödesventil som tar över kontrollen av oljeflödet i gaffeln. Eller, det är väl egentligen två flödesventiler och det är väl lite där "wowet" ligger, att fjädringen arbetet olika beroende av chassie- kontra hjulrörelser.

    Primary Rebound Circuit

    In the default mode, all of the shock fluid flows through the the external bypass tubes. We refer to this as the Primary Circuit or the Chassis Circuit. This circuit is tuned to provide stability while cornering, accelerating, braking and rebounding from chassis compression. The primary circuit is also tuned without any regard for comfort or compliance over rough terrain.

    Secondary Rebound Circuit

    When RICOR's Inertia Active Suspension senses wheel motion (as opposed to chassis motion), the primary circuit is bypassed and the secondary circuit, or the wheel circuit, is activated. The secondary circuit is tuned to keep the tires in contact with the ground and increase traction while traveling over rough terrain. Just the opposite of the primary circuit, the secondary circuit is tuned without regard for handling or vehicle stability. However, this is NOT uncontrolled wheel travel. The secondary circuit is fully adjustable and can be custom-tuned without affecting the handling performance of the primary circuit in any way.

  7. #27
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Harley Custom Visa inlägg
    Jaha då, idag blir det lite förberedelser inför fjäderbytet i veckan.Det enda som bekymrar mig är oljenivån i gaffeln,enligt säljaren behöver jag inte "dumpa" någon olja alls när jag byter till dessa progressiva fjädrarna.Har hört lite olika saker om det där,i vilket fall som helst ska den ju mätas ändå.fått fram att det ska vara 5,75in eller 146mm ner till oljan med gaffelbenet nere då.Kan någon här som är bättre än mig på att snoka runt om detta stämmer? (Xl 1200 C-2013).
    En sajt jag dök på anger följande:
    http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjec...echTipsCapFork

    Förklaringar finns längst ner på sidan

  8. #28
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Ok gamla fjädrar ute och har mätit oljenivån i gaffeln, när gaffeln var i bottenläge dvs ihoptryckt.Får då fram ganska exakt 5,75inch eller 146mm på bägge, ser fin ut luktar inget konstigt heller.Så då förutsätter vi att det är rätt nivå då den gått 600mil och aldrig läckt.Frågan kvarstår dock om man ska ta ut olja när man sätter i progressiva fjädrar som tar " mer plats" enligt en del som bytat.

  9. #29
    Har du möjlighet att mäta oljenivån med respektive fjäder i så vet du säkert. Om det är som du säger att den progressiva fjädern tar mer plats så finns risken att luftfjädern blir för stor.

  10. #30
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Skulle kanske gått in på Progressiv Suspension hemsida lite innan kanske?
    Står klart och tydligt att det ska vara 140mm (luft) till oljenivån när gaffeln är helt bottnad😙

  11. #31
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Harley Custom Visa inlägg
    Skulle kanske gått in på Progressiv Suspension hemsida lite innan kanske?
    Står klart och tydligt att det ska vara 140mm (luft) till oljenivån när gaffeln är helt bottnad������
    Jag hade gjort som Martin säger istället för att gå på PS siffror. Har de mage att säga att samma fjäder passar till både touring och tex WideGlide så har de nog mage att ange ett cirkavärde för oljenivån också. Det skiljer faktiskt 50 kg mellan dessa hojar.
    Jag skulle INTE lita på deras värden.
    Alltså; fyll enligt boken med originalfjädrarna i.
    Mät nivån med fjädern i. Stoppa i dina nya fjädrar och fyll/ta ur oljenivån till samma nivå.
    Denna insikt tar jag till mej och jag kommer att göra på detta sätt. I mitt fall hjälper det nog inte för fjädrarna är helt enkelt för hårda, men man vill ju testa orsak och verkan på saker och ting.

    Redigering:
    Förtydligande:
    Mät nivån utan fjäder enligt gängse metod.
    Stoppa sen i originalfjädern och mät vilken nivå du får.
    Stoppa sen i din nya fjäder och se till att du får samma nivå som du hade med originalfjädern i.

    Redigering igen:
    Jag har inte nog på fötterna för mina påståenden, men vadå, skiter älgen i skogen??
    Senast redigerat av Caspher den 2015-03-15 klockan 19:36.

  12. #32
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Detta är exakt som ett forum ska vara, man bollar idéer med varandra och erfarenheter.Ja en intressant idé med att kolla med nya vs gamla fjädern.Jag tror det blir lite svårt då gaffeln ska vara i botten vid mätning, och då kommer fjädern förmodligen vara högt upp i luften.

  13. #33
    Du Caspher förresten, vad kör du med för olja? Visst, är fjädrarna verkligen för styva så hjälper ingenting, men det finns ju fortfarande lite utrymme för experiment dels genom att minska oljenivån något men också testa lägre viskositet på oljan.

  14. #34
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Du Caspher förresten, vad kör du med för olja? Visst, är fjädrarna verkligen för styva så hjälper ingenting, men det finns ju fortfarande lite utrymme för experiment dels genom att minska oljenivån något men också testa lägre viskositet på oljan.
    Bra och befogad fråga.
    Men då jag hade mina aningar om hur det skulle bli, valde jag att hälla i SAE 10. Så det går ju bara att komma ett litet snäpp mot flödigare olja..

  15. #35
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Harley Custom Visa inlägg
    Detta är exakt som ett forum ska vara, man bollar idéer med varandra och erfarenheter.Ja en intressant idé med att kolla med nya vs gamla fjädern.Jag tror det blir lite svårt då gaffeln ska vara i botten vid mätning, och då kommer fjädern förmodligen vara högt upp i luften.
    Ja det kan vara knivigt. Men en grov ståltråd och en tuschpenna kan nog ge dej det du behöver.

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Bra och befogad fråga.
    Men då jag hade mina aningar om hur det skulle bli, valde jag att hälla i SAE 10. Så det går ju bara att komma ett litet snäpp mot flödigare olja..
    Ja, så länge du säker på att du har rätt oljemängd så verkar din slutsats vara korrekt. Som jag skrev tidigare i tråden, det finns inte en fjäder som är optimal för alla vikter lika lite som det finns en skostorlek som passar alla fötter!

  17. #37
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Ja, så länge du säker på att du har rätt oljemängd så verkar din slutsats vara korrekt. Som jag skrev tidigare i tråden, det finns inte en fjäder som är optimal för alla vikter lika lite som det finns en skostorlek som passar alla fötter!
    Ja, fast jag är ju nu inte så säker på oljemängden längre ;-)
    Det som står på tur är att göra så som vi nyss bestämt är värt att prova.
    Trots det tror jag att det i mitt fall är kört. Mjukare fjädrar är nog ett måste. Eller nåt annat.
    Har inte ägnat hojen så mycket omtanke denna helg. Om den är dum och beter sej så ska den få sej ;-)
    Så jag har huggit ved istället!!
    Senast redigerat av Caspher den 2015-03-15 klockan 21:58.

  18. #38
    Vill bara tipsa om en tråd på xlforum, en kille som kartlägger fjädringssystemet på en sportster väldigt grundligt: http://xlforum.net/vbportal/forums/s....php?t=1863121 Jag följer tråden med stort intresse, finns mycket matnyttigt i den. Bland annat kan man lära sig att XL1200T har en fjädringsväg på 3,63" fram och 1,25" bak från fabrik!

  19. #39
    V.I.B Harley Customs avatar
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Vellinge
    Inlägg
    45
    Tackad: 2
    Måste ju avsluta min tråd ju, nu är allt monterat och klart.
    Inga konstigheter om man har rätt verktyg,lyft,oljevivåpump etc,
    det blev progressiva fjädrar fram utan sänkning och 12"bak.
    Efter en mindre runda så kan jag direkt säga att hela hojen är mer stabil
    och vad gäller kurvor så blev det kanske inte fullt nedlägg pga kalla däck.
    Känns verkligen bra och ska bli roligt till våren/sommaren att prova riktigt.

  20. #40
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Kom just ihåg denna tråd och vill bara nämna sammanfattat hur det gått med mina experiment.
    Wide Glide -99.
    Köpte ett PS drop in sänk-kit som angavs som progressivt. Det var det inte. Bara hårt.
    Harleybutiken skickade ett nytt kit, progressivt men inte drop in.
    Tog de progressiva huvudfjädrarna från senare kitet och kompensationsfjädrarna från det första.
    Detta blev i princip samma som det drop in kit som Burly haft men som utgått.
    Alltså drop in, progressivt.
    Fick prova ut längden på distanserna i flera omgångar för att få den sänkning och fjäderfunktion jag ville ha, samt byte från SAE 10 till SAE 20.
    Vid det här laget har jag skaplig koll på hur man river ur gaffelben och sätter tillbaka..;-)
    Fem gånger tror jag det blev innan jag blev nöjd.
    Och gissa om jag blev nöjd!!!
    Mjuk och följsam fjäder i de små rörelserna vid normala ojämnheter, ganska likt originalbeteendet. Lite långsammare rörelse kanske. Dock en massa mer motstånd i fjädrarna vid kraftig inbromsning eller stora gupp eller gropig väg tack vare de progressiva fjädrarna. Kört bra fort över farthinder vid övergångsställe och gaffeln bara gör det den ska. (nej, det fanns inga gående i närheten)
    Alltså, fjädrarna ger komfort vid vanlig körning men "arbetar hårdare" när det blir buckligt på vägen.
    Fjädrarna gör alltså sitt jobb när de är hoptryckta en bit och inte som en för hård fjäder gör, dvs slår tillbaka från toppläge.
    Det var en del jobb att nå dit men i efterhand var det värt varenda minut.

    Harley Custom;
    Skriv gärna en rad om dina erfarenheter med de progressiva fjädrarna ;-)
    Alltid roligt att ta del av erfarenheter.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. S: Svarta Burly 10.5" Bakdämpare
    Av _wcc_ i forum Säljes
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-13, 08:33
  2. Original bakdämpare fortyeight
    Av Mattsson i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-02, 20:39
  3. Bakdämpare
    Av Caspher i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 15:08
  4. 180 bakdäck?
    Av kronblom i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 10:20
  5. Svarta bakdämpare till Fat Bob?
    Av sedaii i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 19:51

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •