Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Metalliskt oljud vid start

  1. #1

    Metalliskt oljud vid start

    Köpte nyligen en 2010 års Fat Boy. Hojen har 3.500 mil på nacken, är i utmärkt skick men har ett problem som uppträder med jämna mellanrum, nämligen ett hårt metalliskt ljud när man startar. Ofta går den då inte igång utan först på andra försöket. Håller man däremot in startknappen längre så går den alltid igång samtidigt som det skramlar. Det låter ganska förfärligt som om något skulle flyga ut ur motorblocket när som helst. Inträffar vid var 3:e/4:e start men nästan aldrig när motorn är varm.

    Eftersom hojen är under garanti så tog jag den till Harley butiken där man säger att detta är karakteristiskt för vissa modeller under ett antal år, bl.a. min hoj. Felet är enl uppgift "kompensatorn" och man säger att man måste byta till en Screamin Eagle kompensator för att fixa det här. Tyvärr faller det då inte under garanti och jag undrar om de på detta sätt möjligen försöker komma undan sitt ansvar och lägga kostnaderna på mig - eller om de faktiskt har fog för sitt påstående?

    Skulle uppskatta vägledning från någon som känner till något om detta.

  2. #2
    Alltså, du är privatperson och har köpt den av en näringsidkare. Då gäller konsumentköplagen! Den gäller, oavsett vad en eventuell garanti säger, fel på vara i tre år. Nu har du nyligen köpt en hoj och de skall fixa den om den har något fel. Punkt slut, inga ursäkter.

    Vad är det för fel på originalryckutjämnarna på dessa modeller, går det inte att byta till en ny original?


    Nej, de skall fixa hojen och det skall inte kosta dig ett kopek. Att blanda in behov av screaming eagledelar och lägga det på dig verkar helt konstigt.

  3. #3
    Hej stroker49!

    Tack för input. Det är naturligtvis min utgångspunkt men de säger att detta inte är något egentligt fel utan "karakteristiskt för modellen". Jag kan ju inte påstå att hojen inte startar för det gör den ju alltid, även om det ibland är först på andra försöket. Blir inte lättare då den är köpt hos HD i Alicante i Spanien där jag bor vintertid. Känner inte regelverket här men det är ju EU.

  4. #4
    Nja, då gäller inte Svenska konsumentköplagen. Då gäller garantierna och det skydd som den Spanska lagen ger och den är nog inte så tokgenerös som den Svenska (att det gäller även begagnade fordon och hästar gör att viss verksamhet inte kan finnas nästan).

    Sedan är det ju så att det måste vara ett fel på varan även i Sverige, och det kan kanske vara gränsfall. Att det ibland låter lite klonkigt kanske inte är något fel? Är det så på alla moderna HD? Jag har bara en gammal FLH-77 och de är ju helt felfria på alla sätt och så har jag en TC88B från 2003 och den är ganska hyfsad också men på den har jag belt och ingen ryckutjämnare.
    Om det skall vara så kanske man kan leva med det? Annars får du byta till en Shovel;-)

  5. #5
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Sliten ryckutjämnare= byta
    Det finns SE uppgraderingar till den.
    Kör med kvalisort o gör det ordentligt så slipper du problem i framtiden.
    Se även över kedjespännaren när du har grejerna isär, en del har problem med dem med.

    http://www.v-twinforum.com/forums/tr...eet-glide.html

    Att läsa

  6. #6
    Utsliten ryckutjämnare= garanti. De bör sätta dit en ny original så kan du i alla fall köra 3000 mil till.

  7. #7
    Tack alla! Ringde HD Customer Service i Milwaukee som registrerade mitt ärende och sa att handlaren måste ersätta original med original under garantin och så är det inte mer med det. Sa till mig att be handlaren kontakta Tech Line med ärendenumret, så skulle de få höra det direkt från "lejonets mun".

    Åkte så tillbaka till Harleyshoppen och berättade det här varvid de samlade ihop ett gäng mekar som alla bedyrade att detta var ett standardproblem på ett antal årsmodeller, bl.a. på min, och att det sällan försvann med att byta kompensatorn till standard utan att det skulle till en SE. De accepterade dock att göra det ändå men kunde inte lova att det skulle bli bättre någon längre tid. Lite senare kommer så en av mekarna till mig och ler från öra till öra, då han har upptäckt att HD har uppgraderat de ryckutjämnare som de skeppar idag. Nu är en sådan beställd och det finns anledning till viss optimism :-)

Liknande ämnen

  1. Hur mycket oljud skall man tåla?
    Av xrab00 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-09-19, 09:25
  2. Oljud "gnällande" ljud v-rod muscle -09...
    Av sirbetalot i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-08, 08:55
  3. Oljud från stötstänger
    Av fuggen i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 20:00
  4. Oljud i motorn 1200s
    Av robbs i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-03, 15:09
  5. Start
    Av Zillen i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 16:05

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •