Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kräng

  1. #1
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Kräng

    Jag har haft ner framgaffeln på min Wideglide -99 med 41mm gaffelben.
    Upptäckte att det finns nåt svaj i nånting men vet inte vad och nu vänder jag mej till den stora hopen av HD-ägare.
    Styrlagren bytta och glappfritt justerade.

    Om jag sitter på stillastående hoj, drar åt handbromsen och gungar så gaffelfjädringen jobbar uppåt och neråt, så kan jag se att framskärmen rör sej i sidled en halv till en cm. Blir likadant om jag kör och bromsar.

    Om jag istället ställer framhjulet mot en vägg och inte rör bromsen medan jag kör hojen mot väggen så gaffeln komprimeras, så blir det inte detta svaj.

    Är det nån mer än jag som har detta fenomen på hojen?

    Kan tillägga att skivan sitter på vänster sida och skärmens framkant rör sej åt höger (!) när jag bromsar.

    Nån som vet eller har en teori??

  2. #2

    framgaffel

    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Jag har haft ner framgaffeln på min Wideglide -99 med 41mm gaffelben.
    Upptäckte att det finns nåt svaj i nånting men vet inte vad och nu vänder jag mej till den stora hopen av HD-ägare.
    Styrlagren bytta och glappfritt justerade.

    Om jag sitter på stillastående hoj, drar åt handbromsen och gungar så gaffelfjädringen jobbar uppåt och neråt, så kan jag se att framskärmen rör sej i sidled en halv till en cm. Blir likadant om jag kör och bromsar.

    Om jag istället ställer framhjulet mot en vägg och inte rör bromsen medan jag kör hojen mot väggen så gaffeln komprimeras, så blir det inte detta svaj.

    Är det nån mer än jag som har detta fenomen på hojen?

    Kan tillägga att skivan sitter på vänster sida och skärmens framkant rör sej åt höger (!) när jag bromsar.

    Nån som vet eller har en teori??
    Hej. Jag har samma hoj som du. Vet inte om framskärmen uppför sig på samma sätt men gaffeln uppför sig riktigt illa. Funderar på att köpa ett wobbelstag från bike line och sätta i andra fjädrar. Känns som det är en gummisnodd i den nu.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Kisa
    Inlägg
    47
    Tackad: 2
    På min Electra kändes lite skum i högfartsböjar, och däcket gick i mot i framskärmen (blev slitet på sidan). Jag bytte framhjulslager o hojen blev som ny. Helt otroligt !

  4. #4
    Det är väl kanske inte så otroligt ?

  5. #5
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av supertwin71 Visa inlägg
    Hej. Jag har samma hoj som du. Vet inte om framskärmen uppför sig på samma sätt men gaffeln uppför sig riktigt illa. Funderar på att köpa ett wobbelstag från bike line och sätta i andra fjädrar. Känns som det är en gummisnodd i den nu.
    Du bör nog byta oljan. Åtminstone kolla nivån, men byter du så vet du ju vad du har för olja i gaffeln.
    Med rätt olja och oljenivå är det inte troligt alls (min åsikt) att gaffeln beter sej som om det är gummisnoddfjädring.
    Ok, lite mjuk är den väl. Visst, men lite högre viskositet på oljan så är det fixat.
    Och vad du gör, hitta inte på att sätta dit nåt heavy duty kit. Om du nu inte väger jättemycket.
    Det som händer om du gör det är att fjädringen kommer inte att svälja ojämnheter och du får med dej ojämnheterna in i ramen på hojen. Och där sitter du sedan och brottas med hojen, får vobbel och elände.
    Myten om att ju hårdare fjädring desto bättre väghållning är en aning.. hur ska jag uttrycka det...missvisande.
    Nej, inte missvisande, utan snarare helt åt h-e.
    Personligen föredrar jag alltså rätt hårdhet istället för bara hård.
    Däremot håller jag med dej om att gaffeln är lite klen. Ett stag kan nog göra gott.

    - - - Uppdaterad - - -
    Redigering:
    PS.
    Det finns en kille på forumet som heter Martin och han vet vad han pratar om.
    Läs om hans förslag om "intiminators" i denna tråd:

    http://harleyforum.se/showthread.php...akd%C3%A4mpare
    Senast redigerat av Caspher den 2015-05-02 klockan 08:08. Anledning: Tillägg

  6. #6
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Svarten Visa inlägg
    På min Electra kändes lite skum i högfartsböjar, och däcket gick i mot i framskärmen (blev slitet på sidan). Jag bytte framhjulslager o hojen blev som ny. Helt otroligt !
    Hej på dej och tack för senast! ;-)
    Ja du, det var nog inget vidare det där lagret. Mina är i bra skick, i vart fall är det inget glapp.
    Funderar på att byta dem ändå i och för sej om lusten ramlar på.
    Tänkte kolla på en motsvarande hoj när jag kommer åt en, och jämföra mot min. Kanske det blir en vridning pga enkelbromsskivan. Det är inga konstigheter i köregenskaperna så jag är rätt lugn.

  7. #7
    Så du Caspher menar att alla tävlingsförare har fel !!
    Vad jag vet så är förhård bättre en förmjuk

  8. #8
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Jajjamänsan! De vet ingenting!
    Nädå, skämt åsido, men vi bör hålla isär olika saker så faller de allt på plats.
    Vi kan tex titta på de olika tävlingsförarnas hojar.
    Börjar med en crosshoj och kan notera att den har mjuk fjädring och lång fjädringsväg.
    Hade de inte haft det hade de snart studsat av banan, plus en hel del andra oönskade saker. Markkontaktförlust tex. En crossbana är ju extrem.
    En roadracingbana är också ganska extrem. Någorlunda jämn och byggd för höga hastigheter ju.
    Höga hastigheter som verkligen trycker på fjädringen i kurvorna. Här krävs att även resten av hojen är mycket välbyggd och stabil.
    Uppe på detta har vi då just som du säger, en tävlingsförare. En person som något sånär behärskar en sådan hoj vad gäller såväl skicklighet och fysik.
    Till det ska sägas att endast en liten del av alla tävlingsförare behärskar sin hoj. De kallas ju elit just därför. Resten gör så gott de kan.
    Så när jag resonerat kring saken ovanför i tråden och i någon annan tråd så är det definitivt vanliga människor och vanliga hojar jag pratat om.
    Dessutom är ju inte HD generellt sett något under av väghållning, så att stötta upp fjädringen på en HD är inte samma som hård fjädring på tex en roadracinghoj.
    Kan nämna att jag körde en Ducati 1198 (c:a 120mm fjädringsväg fram om jag minns rätt) på en flygplats för en del år sedan. En hoj som kräver sin förare.
    Hur det gick? Trots den relativt hårda fjädringen var jag som en fåntratt i sadeln. Kanske hade det hjälpt med en lite mjukare, men det får bli en gissning.
    Notera nu; jag pratar av egen erfarenhet och utifrån vad jag tagit till mej från andra och vad jag läst.
    Vad som är rätt för mej behöver inte vara rätt för dej. Du kanske befinner dej prestationsmässigt flera ljusår från mej och då är det ju dina erfarenheter som gäller för dej.
    Utveckla gärna det du vet om "Vad jag vet så är förhård bättre en förmjuk"
    Senast redigerat av Caspher den 2015-05-02 klockan 15:42.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Du bör nog byta oljan. Åtminstone kolla nivån, men byter du så vet du ju vad du har för olja i gaffeln.
    Med rätt olja och oljenivå är det inte troligt alls (min åsikt) att gaffeln beter sej som om det är gummisnoddfjädring.
    Ok, lite mjuk är den väl. Visst, men lite högre viskositet på oljan så är det fixat.
    Och vad du gör, hitta inte på att sätta dit nåt heavy duty kit. Om du nu inte väger jättemycket.
    Det som händer om du gör det är att fjädringen kommer inte att svälja ojämnheter och du får med dej ojämnheterna in i ramen på hojen. Och där sitter du sedan och brottas med hojen, får vobbel och elände.
    Myten om att ju hårdare fjädring desto bättre väghållning är en aning.. hur ska jag uttrycka det...missvisande.
    Nej, inte missvisande, utan snarare helt åt h-e.
    Personligen föredrar jag alltså rätt hårdhet istället för bara hård.
    Däremot håller jag med dej om att gaffeln är lite klen. Ett stag kan nog göra gott.

    - - - Uppdaterad - - -
    Redigering:
    PS.
    Det finns en kille på forumet som heter Martin och han vet vad han pratar om.
    Läs om hans förslag om "intiminators" i denna tråd:

    http://harleyforum.se/showthread.php...akd%C3%A4mpare
    Du har rätt, har precis köpt hojen och har ingen aning om om det överhuvudtaget finns någon olja i gaffeln. Heavy duty fjädrar har jag aldrig funderat på däremot progressiva. Ett stag blir det nog för min framskärm gör samma sak som trådstartarens.

  10. #10
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jag kör med Progressive suspensions fjädrar utan sänkning fram och har i 15w olja. Skillnaden är som natt och dag.
    Dock så sitter din bromsskiva på hjulet och inte gaffelbenet och fenomenet du upplever kan fan inte uppkomma om inte lagrena i hjulet är kassa.
    Anledningen till mitt resonemang är för att få ett gaffelben att lyfta mer än det andra, var ska felet då bli? JO, i hjulaxeln. Den MÅSTE skeva sig då och enda gången det kan hända är om lagrena e slut.

  11. #11
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    http://www.bikeline.se/sv/artiklar/l...gar-58-85.html
    Kolla även upp så att alla distanser siitter rätt och är hela.

  12. #12
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Jag kör med Progressive suspensions fjädrar utan sänkning fram och har i 15w olja. Skillnaden är som natt och dag.
    Dock så sitter din bromsskiva på hjulet och inte gaffelbenet och fenomenet du upplever kan fan inte uppkomma om inte lagrena i hjulet är kassa.
    Anledningen till mitt resonemang är för att få ett gaffelben att lyfta mer än det andra, var ska felet då bli? JO, i hjulaxeln. Den MÅSTE skeva sig då och enda gången det kan hända är om lagrena e slut.
    Ja, den lösningen är förmodligen en av de bättre. Funkar som en fjäder ska och klarar hårda tag och dåliga vägar.
    Kör också PS progressiv fjäder fram, dock sänkt lite och fått det att funka jättebra.

    Din logik stämmer ju, har bara inte kunnat känna minsta glapp.
    Men varför inte byta, nu är t.o.m hjulen avtagna för däckbyte så det är ju läge att passa på.
    Så får det bli! Beställer idag:-)

    Redigering: Jag återkommer med resultatet när jag bytt lagren.
    Senast redigerat av Caspher den 2015-05-03 klockan 12:28.

  13. #13
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Ja, den lösningen är förmodligen en av de bättre. Funkar som en fjäder ska och klarar hårda tag och dåliga vägar.
    Kör också PS progressiv fjäder fram, dock sänkt lite och fått det att funka jättebra.

    Din logik stämmer ju, har bara inte kunnat känna minsta glapp.
    Men varför inte byta, nu är t.o.m hjulen avtagna för däckbyte så det är ju läge att passa på.
    Så får det bli! Beställer idag:-)

    Redigering: Jag återkommer med resultatet när jag bytt lagren.
    Och nu var det gjort, lagren bytta.
    Kan bara konstatera att lagerbyte inte gjorde någon skillnad över huvud taget.
    Skumt men så är det. Hursomhelst, nu sitter det fräscha lager till framhjulet och det är ju ingen nackdel precis.

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •