Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Reduceringsbussning Frambroms ?

  1. #1

    Reduceringsbussning Frambroms ?

    Har bytt ut alla bromsslangar på min XR Standard banjobultar är ju 10 millimeter Bultarna har M10x1,25 i vissa fall M10x1,00 gänga.

    Samma sak på min HD. Bak ok , bakpump, Fram ok . Men INTE pumpen fram,, där sitter en 12millimeters banjobult (1/2 tumsgänga) eller något mitt emellan 7/16-1/2 tum ?? av någon konstig anledning. Det är original

    Till frågan: Har någon sett en reduceringsbussning eller liknande att köpa så att man kan använda M10 bult och banjo även där. Annars får jag tillverka en eller byta till en Brembopump (lite onödigt
    Senast redigerat av xrab00 den 2015-02-28 klockan 18:57.

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Varför byter du bulltarna, har du beställt fel banjo på slangarna ?
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Det fanns inte att få tag i en banjonippel som var större än 10 mm när jag tillverkade slangarna. Sedan vill jag ha samma standard- nipplar och bultar runt om M10X1,25

    Nissin Bromsar fram Brembo bak det är bara pumpen på styret som har"fel" gänga Allt går att fixa men en reducering vore enklast så man kan skifta . Låter kanske komplicerat men så blir det när man bygger om.

    Det får nog bli en sådan här:


  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Byta pump är inte helt enkelt då den måste passa volummässigt exakt för dom broms ok du har, för liten pump drar du hantaget i botten och en för stor blir handtaget stumt, mycket känsligt och du måste veta vad du gör annars blir det helt fel men vet du att andra har använt det handtaget och det funkar är det lugnt förstås
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Byta pump är inte helt enkelt då den måste passa volummässigt exakt för dom broms ok du har, för liten pump drar du hantaget i botten och en för stor blir handtaget stumt, mycket känsligt och du måste veta vad du gör annars blir det helt fel men vet du att andra har använt det handtaget och det funkar är det lugnt förstås
    Ja så är det, och undrar om inte det är anledningen till att det ser ut som det gör på xrabs hoj, alltså att det sitter M12 vid pumpen? Alltså för att man inte (enkelt) ska kunna blanda ihop pumpen som är anpassad till sportsters med dubbla ok med pumpen som är anpassad för enkla ok? Bara en tanke...

  6. #6
    Om det är M12 ,7/16 ,M10 Eller 3/8 har ingenting att göra med om det är dubbla eller enkelt bromsok. Det är arean på bromsvätskan (Diametern på Huvudbromscylindern) som bestämmer vilket tryck och utväxling man behöver, innerdiametern är alltid densamma på broms-slangarna. precis som innerdiametern på banjobultarna . Ingen annan tillverkare vad jag vet använder annat än M 10 på bultarna

  7. #7
    Såklart. Men i HDs fall, och specifikt Sportster så finns det så vitt jag vet två olika pumpar, en 1/2" och en 9/16". Vad jag menar är att 9/16" är olämplig för ett enkelt ok och att HD därför har gjort det "barnsäkert" så att säg. Som sagt så är det enbart en spekulation, men vilka andra skäl finns det för att använda en M12 fattning när det som du själv säger strider mot normen?

  8. #8
    Tack för alla inputs .Jag hittade en Bussning /bult som passar . Fanns i närmaste verkstad



    Jo du har rätt det handlar om barnsäkerhet.

    Visste inte att Sportster hade 2 olika pumpar. Men det verkar logiskt då en vanlig sportster har ett 2 kolvsok och min Xr har dubbla 4 kolvsok.

    Case closed..

  9. #9
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Sportster Pumparna före 04 är märkta 1/2" (12) 04 fram står det 14 (9/16) R modeller med dubbla skivor har 11/16" (17) pumpar tror jag dock osäker på sista nämnda men det är vad jag har till mina dubbla 6 kolvs ok jag kör med.
    Bra att det fanns adapter, kändes lite märkligt att behöva byta pump för inte slangen/banjon passade.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Liknande ämnen

  1. Frambroms på electra-82
    Av Petter i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-22, 20:56
  2. Frambroms brummar??
    Av pipps83 i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 06:31
  3. Frambroms till 35mm gaffel
    Av Dabo i forum Custom & Byggen
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 17:36
  4. Gas, koppling, frambroms vajer
    Av Toby i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-31, 00:06
  5. Frambroms Sportster 2010
    Av islandstyle i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 23:51

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •