Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Neutral -läge

  1. #1

    Neutral -läge

    Har nyss köpt en Hd Heritage Softail 1996. Har jädrigt svårt för att säga nästan helt omöjligt att få in Friläge med motorn igång. Stänger man av den är det inga problem att få in Friläget. Nått som jag får leva med eller finns nått att göra för att lättare fin in Friläge med motorn igång ?

  2. #2
    Justera kopplingen, och se om det hjälper.

  3. #3
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Låter jätte konstigt, kopplingen kanske slirar? Som ovan skrev, justera, pilla och testa

  4. #4
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Justera transkedjan.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Bornholm/Höör
    Inlägg
    38
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Justera transkedjan.
    Du kan også komme Redline Shockproof Heawyweight oil på vexel lådan.
    Det er en fantastisk olie.
    Den er omskrevet her i Forumet,under andre rubrikker.

    Kører selv med den,og det er lettere at finde neutral vexel.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Om kopplingen inte frikopplar helt eller om man har fel olja blir ingreppet lite trögt att man tar i lite hårdare med växelspaken att den hoppar över friläget. kolla som sagt att det är rätt olja och justera så skall det gå bättre.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Roadking99 Visa inlägg
    Du kan også komme Redline Shockproof Heawyweight oil på vexel lådan.
    Det er en fantastisk olie.
    Den er omskrevet her i Forumet,under andre rubrikker.

    Kører selv med den,og det er lettere at finde neutral vexel.
    Säljer du på provision?

  8. Följande användare tackar abelseth för detta inlägg:

    kapsylen (2016-06-16)

  9. #8
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Tänk bara på att Sportster har gemensam olja i växellådan och koppling, är osäker på om Redline vxl olja är lämlig till dom.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  10. #9
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Tänk bara på att Sportster har gemensam olja i växellådan och koppling, är osäker på om Redline vxl olja är lämlig till dom.
    Som jag sa, han säljer på provision.
    Samt har man såna problem att man inte kan få i friläge när hojen är på tomgång, så är jag mer övertygad att kopplingen måste ställas in än att det är oljan som spökar? Problem jag har haft innan på japanhojar är att lamellerna klibbar om man kör med fel olja, vilket resulterar i att kopplingen slirar. Men att man absolut inte skulle få i den i friläge? Oljan kan påverka, men fel ände att börja i enligt mig

  11. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av abelseth Visa inlägg
    Som jag sa, han säljer på provision.
    Samt har man såna problem att man inte kan få i friläge när hojen är på tomgång, så är jag mer övertygad att kopplingen måste ställas in än att det är oljan som spökar? Problem jag har haft innan på japanhojar är att lamellerna klibbar om man kör med fel olja, vilket resulterar i att kopplingen slirar. Men att man absolut inte skulle få i den i friläge? Oljan kan påverka, men fel ände att börja i enligt mig
    Klibbar oljan frikopplar den inte och det blir svårt att få ur växeln, mycket vanligt problem likväl att den är fel justerad givetvis. Oljan är viktigare än vad man tror
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  12. #11
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Klibbar oljan frikopplar den inte och det blir svårt att få ur växeln, mycket vanligt problem likväl att den är fel justerad givetvis. Oljan är viktigare än vad man tror
    Haha summerar Heritage: Oljan är viktig, inställningen likaså.. Men köp inte danskens

  13. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Dec 2012
    Ort
    Bornholm/Höör
    Inlägg
    38
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av abelseth Visa inlägg
    Haha summerar Heritage: Oljan är viktig, inställningen likaså.. Men köp inte danskens
    Hej igen

    Desværre ikke provisions lønnad fra Redline,tyvarr😉
    Den er nemlig ret så dyr,så sikkert fin avans.

    Nok heller ikke der man skal starte,hvis det er svært at hitta Neutral.
    Men med korrekt justeret kobling,og Transmissions kæde,så kan denne olie være med til at gøre det sidste.

  14. #13
    Jag har gjort precis som "Roadking99" rekommenderar och bytt till Red Lines oljor både i växellåda och koppling. Detta efter att ha rekat både på detta forum och amerikanska (folk verkar i regel mycket nöjda). Nu fungerade min låda bra även innan men jag tycker ändå man märker viss skillnad i att neutralen går lättare att få i. Det låter även mindre när man växlar.

    Ganska intressant läsning även om det är på Red Lines egen sida och därmed sannolikt positivt vinklad till deras egna produkter:

    http://www.redlineoil.com/news_article.aspx?id=49

  15. #14
    Sen är det ju väldigt mycket enklare att få i friläget när hojen rullar än när den står stilla.

    När jag tog körkort fick man en smäll på hjälmen av instruktören varje gång man stog vid ett rödljus med växel i och det sitter kvar, jag petar alltid i friläget innan jag stannar

  16. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    Jörgen Karlsson (2016-06-17)

  17. #15
    Det finns ingen mirakelolja som löser tröga transmissioner etc, det är nog mer en psykologisk effekt. Är en mc svår att få i friläge är det i 9 av 10 fall som kopplingen ligger och drar och justering behövs.

  18. #16
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Det finns ingen mirakelolja som löser tröga transmissioner etc, det är nog mer en psykologisk effekt. Är en mc svår att få i friläge är det i 9 av 10 fall som kopplingen ligger och drar och justering behövs.
    Enbart psykologisk effekt är det inte. Har man fel olja till kopplingen så kan den ligga och dra av den anledningen. Jag hällde nyligen i Red Line MTL växellådsolja i min Volvo Amazon och den blev betydligt mer lättväxlad. Skillnaden var så pass stor att det inte går att ta miste på.

  19. #17
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Enbart psykologisk effekt är det inte. Har man fel olja till kopplingen så kan den ligga och dra av den anledningen. Jag hällde nyligen i Red Line MTL växellådsolja i min Volvo Amazon och den blev betydligt mer lättväxlad. Skillnaden var så pass stor att det inte går att ta miste på.
    Nu förutsatte jag självklart att folk slår i den olja som är specificerad. Frånsett det så tror jag din Amazon blev lättväxlad pga att den föregående oljan inte var rätt sort snarare än att den nya olja skulle kunna göra sådan enorm skillnad. Det är extremt mycket myter kring olja och återförsäljarna bidrar med det mesta. Jag har gått båda stegen i smörjteknik hos Fuchs och det var minst sagt lärorikt, framförallt i den aspekten hur folk blir totalt blåsta när de köper olja hos många ÅF. Går man in på Mekonomen och ber om olja till en, ja låt säga Amazon så rekommenderar den finniga killen bakom disken som oftast gått typ samhällslinjen i gymnasiet och inte har någon som helst utbildning inom ämnet en helsyntet 0W30 olja pga att de dels inte vet och dels att oljan de rekommenderar är svindyr.

  20. #18
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Enbart psykologisk effekt är det inte. Har man fel olja till kopplingen så kan den ligga och dra av den anledningen. Jag hällde nyligen i Red Line MTL växellådsolja i min Volvo Amazon och den blev betydligt mer lättväxlad. Skillnaden var så pass stor att det inte går att ta miste på.
    Nu har ju inte Amazonen våtkoppling så det kan inte vara förklaringen

  21. Följande användare tackar KingCobra_HD för detta inlägg:

    Banditen01 (2016-06-17)

  22. #19
    Citat Ursprungligen postat av KingCobra_HD Visa inlägg
    Nu har ju inte Amazonen våtkoppling så det kan inte vara förklaringen
    Jag relaterade till friktionen i själva växellådan och dess mekanism. Men du har klart rätt där

  23. #20
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Nu förutsatte jag självklart att folk slår i den olja som är specificerad. Frånsett det så tror jag din Amazon blev lättväxlad pga att den föregående oljan inte var rätt sort snarare än att den nya olja skulle kunna göra sådan enorm skillnad. Det är extremt mycket myter kring olja och återförsäljarna bidrar med det mesta. Jag har gått båda stegen i smörjteknik hos Fuchs och det var minst sagt lärorikt, framförallt i den aspekten hur folk blir totalt blåsta när de köper olja hos många ÅF. Går man in på Mekonomen och ber om olja till en, ja låt säga Amazon så rekommenderar den finniga killen bakom disken som oftast gått typ samhällslinjen i gymnasiet och inte har någon som helst utbildning inom ämnet en helsyntet 0W30 olja pga att de dels inte vet och dels att oljan de rekommenderar är svindyr.
    Den föregående oljan uppfyller GL-4 klassningen precis som den nuvarande så den var rätt. Lådan fungerade bra med den oljan och fick fullgott skydd, men den blev mer lättväxlad med Red Lines MTL. Detta är inget hokus pokus utan beror på att tillsatserna i oljan är annorlunda. En bra basolja är långt ifrån det enda som påverkar en oljas egenskaper. Med rätt klassning lär det aldrig bli några problem även om man köper den billigaste oljan man hittar, men det betyder inte att en dyrare olja inte kan ge marginellt bättre slitageskydd, mindre missljud, lättare växlingar osv. Behöver dock inte vara så. Det kan lika gärna vara så att den billigare oljan är bättre eller lika bra. Man får helt enkelt testa sig fram vilket jag har gjort.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •