Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Neutral -läge

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Den föregående oljan uppfyller GL-4 klassningen precis som den nuvarande så den var rätt. Lådan fungerade bra med den oljan och fick fullgott skydd, men den blev mer lättväxlad med Red Lines MTL. Detta är inget hokus pokus utan beror på att tillsatserna i oljan är annorlunda. En bra basolja är långt ifrån det enda som påverkar en oljas egenskaper. Med rätt klassning lär det aldrig bli några problem även om man köper den billigaste oljan man hittar, men det betyder inte att en dyrare olja inte kan ge marginellt bättre slitageskydd, mindre missljud, lättare växlingar osv. Behöver dock inte vara så. Det kan lika gärna vara så att den billigare oljan är bättre eller lika bra. Man får helt enkelt testa sig fram vilket jag har gjort.
    Ja oljor är en djungel och som du säger får man testa sig fram. Tänkte själv prova Belray i transmissionen nästa gång istället för HD's egna olja. Den funkar helt ok nu, men priset är det samma så tänkte att testa är aldrig fel.

  2. #22
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    När jag hade bekymmer med friläget var det en kombination av orsaker.
    Kopplingen justerades. Gjorde justeringen ganska snäv, alltså rätt så litet spel.
    Köpte en kvalitetsvajer. Viktigt att höljet inte flexar, dvs trycks ihop. (HD original är en kvalitetsvajer)
    Justerade kopplingshandtaget ganska snävt, dvs rätt så litet spel.
    Bytte till Redline heavy shock pro.
    Nu funkar allt som det ska.
    Oljan byttes först. Det gav mej den erfarenheten att det redan där funkade bättre med friläget.
    Dessutom blir växlingarna tystare och smidigare. Den får kosta vad den vill, då jag tycker att den är värd det när skillnaden är så uppenbar.

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Bytte till Redline heavy shock pro. Nu funkar allt som det ska. Oljan byttes först. Det gav mej den erfarenheten att det redan där funkade bättre med friläget. Dessutom blir växlingarna tystare och smidigare. Den får kosta vad den vill, då jag tycker att den är värd det när skillnaden är så uppenbar.
    Ja du är som sagt inte ensam om att märka skillnad även om vissa hävdar att det är psykologisk effekt. Den här oljan använder jag, det är exakt samma som Heavy ShockProof.

    http://www.redlineoil.se/vaxelladsol...ansmission-oil

    En flaska, vilket är det som krävs kostar 350:- inkl frakt om man beställer den på bajadera.se. Blir något billigare om man köper den i butik, exempelvis mekonomen. Tycker inte det är en så farligt dyr investering med tanke på att växellådsoljan bara behöver bytas var 3200 mil enligt instruktionsboken.

  4. #24
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Så ska det låta.
    Hade det varit humbug så vore det pengarna i sjön, men nu är det inte det.

  5. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    Erik Lundberg (2016-06-19)

  6. #25
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Ja du är som sagt inte ensam om att märka skillnad även om vissa hävdar att det är psykologisk effekt. Den här oljan använder jag, det är exakt samma som Heavy ShockProof.

    http://www.redlineoil.se/vaxelladsol...ansmission-oil

    En flaska, vilket är det som krävs kostar 350:- inkl frakt om man beställer den på bajadera.se. Blir något billigare om man köper den i butik, exempelvis mekonomen. Tycker inte det är en så farligt dyr investering med tanke på att växellådsoljan bara behöver bytas var 3200 mil enligt instruktionsboken.
    Vissa är då jag, så om jag slår i Redline så kommer jag alltså att få en oerhört mjukare låda? Tror inte det, en väl fungerande koppling är klart ett viktigt steg i att få smidiga växlingar. Var hittar jag spec på Redlineoljan?

    För övrigt intressant läsning om Redlines mirakelolja.....
    http://www.v-twinforum.com/forums/tw...s-redline.html
    Senast redigerat av Fredrikrosen den 2016-06-19 klockan 21:51.

  7. #26
    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Vissa är då jag, så om jag slår i Redline så kommer jag alltså att få en oerhört mjukare låda? Tror inte det, en väl fungerande koppling är klart ett viktigt steg i att få smidiga växlingar. Var hittar jag spec på Redlineoljan?

    För övrigt intressant läsning om Redlines mirakelolja.....
    http://www.v-twinforum.com/forums/tw...s-redline.html
    Det finns väldigt många trådar om Red Lines oljor på amerikanska forum då de är ganska så populära där bland H-D åkare. Inte alla som märker någon skillnad men om man nu upplever problem kan det vara värt att testa sig fram. Därmed inte sagt att det är just Red Lines oljor som är det bästa. Men det är anmärkningsvärt många som har positiva erfarenheter och då speciellt vad gäller deras Heavy ShockProof i växellådan.

    http://www.hdforums.com.au/Default.a...&postid=479602

    Här finns lite info.

    http://www.redlineoil.com/content/fi...GEAR%20OIL.pdf

  8. The Following 2 Users Say Thank You to Erik Lundberg For This Useful Post:

    Banditen01 (2016-06-19), Caspher (2016-06-19)

  9. #27
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Fredrik:
    Hit eller dit. Åsikter och fakta. Specar och fabrikat.
    Vi befinner oss i en tråd som skulle kunna vara i en hel evighet.
    Inte första gången det där med oljor ältas fram och tillbaks.
    Och visst är det så att oljor som motsvarar en spec är en tillräcklig olja.
    Vill man, så hittar man bra köp lite här och där.
    Men. Ett stort men; Om man nu tycker att det strular med koppling och låda, varför inte prova?
    I mitt fall gjorde Redline stor skillnad. Aldrig i livet att jag häller i nåt annat i lådan.

  10. Följande användare tackar Caspher för detta inlägg:

    Erik Lundberg (2016-06-20)

  11. #28
    Citat Ursprungligen postat av Caspher Visa inlägg
    Fredrik:
    Hit eller dit. Åsikter och fakta. Specar och fabrikat.
    Vi befinner oss i en tråd som skulle kunna vara i en hel evighet.
    Inte första gången det där med oljor ältas fram och tillbaks.
    Och visst är det så att oljor som motsvarar en spec är en tillräcklig olja.
    Vill man, så hittar man bra köp lite här och där.
    Men. Ett stort men; Om man nu tycker att det strular med koppling och låda, varför inte prova?
    I mitt fall gjorde Redline stor skillnad. Aldrig i livet att jag häller i nåt annat i lådan.
    Caspher, du har rätt i tråden kan vara länge. Men eftersom jag själv varit inom fordonsbranschen i 25 år med egen motorrenoveringsverkstad etc. så säger min erfarenhet att enbart en olja inte löser alla problem. Visst kan den ge mjukare växlingar kanske ett tag innan additiven slitits upp. Men grundproblemet kvarstår att något går trögt och kanske bör åtgärdas, som jag sa innan så är det under förutsättning att man använt enligt spec för kunna få jämförelsen. Oavsett, glad om det funkar för er och ämnar inte älta mer.

    ps: Att en gammal Volvo låda växlar mjukare på en modern syntet kontra mineraloljespecifikationen från 50-talet säger sig själv. Nu gäller relationen på hyfsat moderna Harleys kontra HD`s egen olja eller motsvarande oljerekommendation.
    Senast redigerat av Fredrikrosen den 2016-06-20 klockan 07:55.

  12. #29
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Citat Ursprungligen postat av Fredrikrosen Visa inlägg
    Caspher, du har rätt i tråden kan vara länge. Men eftersom jag själv varit inom fordonsbranschen i 25 år med egen motorrenoveringsverkstad etc. så säger min erfarenhet att enbart en olja inte löser alla problem. Visst kan den ge mjukare växlingar kanske ett tag innan additiven slitits upp. Men grundproblemet kvarstår att något går trögt och kanske bör åtgärdas, som jag sa innan så är det under förutsättning att man använt enligt spec för kunna få jämförelsen. Oavsett, glad om det funkar för er och ämnar inte älta mer.

    ps: Att en gammal Volvo låda växlar mjukare på en modern syntet kontra mineraloljespecifikationen från 50-talet säger sig själv. Nu gäller relationen på hyfsat moderna Harleys kontra HD`s egen olja eller motsvarande oljerekommendation.
    Ja, nu menade jag inte att klandra dej för att älta något, det är ju fullt tillåtet att diskutera i ett forum ;-)
    Ville bara belysa att jag noterat det där med oljetrådar, de kan gå varma om man säger så.
    Dessutom håller nog alla med om att ingen olja fixar bakomliggande orsaker till ett fel nånstans i maskineriet.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •