Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kan man som amatör köpa en motor, växellåda etc o montera ihop med medföljande anvisningar?

  1. #1

    Kan man som amatör köpa en motor, växellåda etc o montera ihop med medföljande anvisningar?

    Har byggt om lite hojar till bobbers, sist en yamaha xv1600 wildstar, som blev helt ok faktiskt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11111.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	16119

    Dock var det ingen större maskinellt ingrepp och undrar hur många moment o hur svårt det är att köpa en ram med motor, växellåda o allt man behöver o sedan montera allt.
    Eller är det otroligt många moment så man måste ha tidigare erfarenheter för att montera ihop en komplett motor.

    Det jag funderar på är en ultima motor, låda, open belt, kanske kick. Bygget ska gå åt bobber hållet, lite zero engineering vs exils cycles
    Senast redigerat av philleee den 2015-02-09 klockan 22:09.

  2. #2
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Tålamod och pengar
    Byggt hoj från 0, tar tid. Men har man intresse så går allt!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av abelseth Visa inlägg
    Tålamod och pengar
    Byggt hoj från 0, tar tid. Men har man intresse så går allt!
    Jo, men tänkte mer att ifall varje litet moment kräver erfarenhet, tex att något måste riktas på ett speciellt sätt, eller att man måste veta exakt hur vissa delar ska på plats för att det inte följer med instruktioner m.m. För om så är fallet så kanske man vill köpa en färdig hoj och bygga om från ram o upp istället som jag gjort tidigare.
    Skulle vara intressant att får höra från någon som köpt komplett motor ifall man får med instruktioner/manual vid köpet som räcker för att få ihop allt

  4. #4
    Som sport idioterna på jobbet brukar säga jaha har du byggt en hoj!Folk som inte gjort det fattar inte hur mycket pill o klur det är det ena drar med sig det andra för att det ska funka!Men det är ju lite av tjusningen o därför man håller påVisst det går ju säkert o bygga en kataloghoj men det blir dyrt o lite tråkigt.Du verkar ju inte ha tummen mitt i iallefall så du löser nog det!En fördel är ju om man kan o har tillgång till svets o svarv mm.

  5. #5
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Länge leve Haynes manualer

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av abelseth Visa inlägg
    Länge leve Haynes manualer
    Ok..men jag trodde mer det var baserat på redan ursprungliga modeller. Köper jag ett motorpaket från ultima tex. lär jag behöva hjälp iallafall från annat håll. Även om jag säkert för en förbättrad överblick på hur saker sitter ihop.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    Som sport idioterna på jobbet brukar säga jaha har du byggt en hoj!Folk som inte gjort det fattar inte hur mycket pill o klur det är det ena drar med sig det andra för att det ska funka!Men det är ju lite av tjusningen o därför man håller påVisst det går ju säkert o bygga en kataloghoj men det blir dyrt o lite tråkigt.Du verkar ju inte ha tummen mitt i iallefall så du löser nog det!En fördel är ju om man kan o har tillgång till svets o svarv mm.
    Skulle nog få ihop allt till slut..ville bara veta vad man ger sig in på. För om det blir så att man måste fråga sig för inför varenda lilla moment som görs så kommer man bli irriterad till slut =P

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Om du är rookie på HD-motorer och ska plocka ihop en BigTwin drivlina, så det nog klokt att liera dig med ngn erfaren som hjälper dig så att det blir en pålitlig kombo. Då lär du dig lite på samma gång.
    Nu vet jag inte varifrån du är. Men här i Sthlmstrakten brukar ofta Broder Dalton här på forumet hjälpa folk med just det. Dvs skaka fram rätt saker så att du får en pålitlig kombo som uppfyller dina önskemål.
    Alternativet till hjälp är att du lägger några månader på research.
    http://harleyforum.se/member.php?434-Broder-Dalton
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2015-02-09 klockan 22:48.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Om du är rookie på HD-motorer och ska plocka ihop en BigTwin drivlina, så det nog klokt att liera dig med ngn erfaren som hjälper dig så att det blir en pålitlig kombo. Då lär du dig lite på samma gång.
    Nu vet jag inte varifrån du är. Men här i Sthlmstrakten brukar ofta Broder Dalton här på forumet hjälpa folk med just det. Dvs skaka fram rätt saker så att du får en pålitlig kombo som uppfyller dina önskemål.
    Alternativet till hjälp är att du lägger några månader på research.
    http://harleyforum.se/member.php?434-Broder-Dalton
    Tjenare jörgen, det var det jag hade lite på känn. Att man skulle behöva någon som kikar över axeln. Får försöka hitta en hojklubb som inte bara kör, utan bygger oxå ,o charma in mig =P Vafan..sånt här borde man ha fått välja som ämne i plugget! Hur man bygger en hoj.

  10. #10
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av philleee Visa inlägg
    Tjenare jörgen, det var det jag hade lite på känn. Att man skulle behöva någon som kikar över axeln. Får försöka hitta en hojklubb som inte bara kör, utan bygger oxå ,o charma in mig =P Vafan..sånt här borde man ha fått välja som ämne i plugget! Hur man bygger en hoj.
    Hej
    Om du inte bor i Sthlm så kan du ju iaf läsa igenom Broder Daltons inlägg, redan där kommer du lära dig en del vad gäller vad som funkar och inte vad gäller motor drivlina, iaf vad gäller Evo och TC BT.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Hej
    Om du inte bor i Sthlm så kan du ju iaf läsa igenom Broder Daltons inlägg, redan där kommer du lära dig en del vad gäller vad som funkar och inte vad gäller motor drivlina, iaf vad gäller Evo och TC BT.
    Jorrå, bor i sthlm. Ska ta o läsa inläggena du referera till.

Liknande ämnen

  1. Montera motor o växelåda i ramen?
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-12-06, 09:35
  2. Harley-Davidson Motor, trans-och växellådsolja 2-1
    Av Bikebandit i forum Oljor, Bensin, Vätskor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 22:10
  3. Evo motor+växellåda
    Av ultra98 i forum Säljes
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 20:43
  4. montera hastighetsdrivning i växellåda shovel rick rack
    Av tjockben i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-01-18, 11:28
  5. Evo motor+växellåda film
    Av Daniel i forum Gör-det-själv-avdelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-12, 19:33

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •