Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: "bra trim" ?

  1. #21
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    En praktisk detalj som ofta glöms bort med turbo och även kompressor, är att det till skillnad från sugtrim, riskerar att upptäckas på besiktning eller om man blir stoppad i en rutinkontroll. Om man genomför tre sk större öndringar, där turbo är en av dessa, ja då kan man regbesiktiga via SFRO så att man får in turbo i papperen. Men då börjar det bli lite avancerat för många vanliga hojåkare.
    Du har rätt med tre större förändringar men det måste var chassi ändringar för att det skall räknas som ett ombyggt fordon, därefter kan du besiktiga in den med turbo / kompressor.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  2. #22
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Du har rätt med tre större förändringar men det måste var chassi ändringar för att det skall räknas som ett ombyggt fordon, därefter kan du besiktiga in den med turbo / kompressor.
    Jo jag vet, det är det som menas med "större ändring" i SFRO chargongen. Jag har ju själv gjort den resan med min sportster. Dar fanns det mycket att välja på. Ramombyggnaden för den större motorn, svingen och bromsarna tex. Bäst är att söka kontakt med en bra SFRO handläggare redan när man börjar planera projektet. Så att man gör rätt från början.

    Vad jag ville ha sagt var mest att bland de som börjar googla på turbo- eller kompressorkit, inte alltid tänker på pappersbiten. Vilket man bör göra, eftersom dessa modifieringar är externa och därför uppenbara för ngn som kollar på hojen.

  3. #23
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    En praktisk detalj som ofta glöms bort med turbo och även kompressor, är att det till skillnad från sugtrim,lättare riskerar att upptäckas på besiktning eller om man blir stoppad i en rutinkontroll. Om man genomför tre sk större ändringar, där turbo är en av dessa, ja då kan man regbesiktiga via SFRO så att man får in turbo i papperen. Men då börjar det bli lite avancerat för många hojåkare. Dvs endera göra SFRO "Ombyggt fordon" eller demontera vid tex besiktning.
    Slår inte försäkringsbolagen frivolter när man ska teckna försäkring sen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jo jag vet, det är det som menas med "större ändring" i SFRO chargongen. Jag har ju själv gjort den resan med min sportster. Dar fanns det mycket att välja på. Ramombyggnaden för den större motorn, svingen och bromsarna tex. Bäst är att söka kontakt med en bra SFRO handläggare redan när man börjar planera projektet. Så att man gör rätt från början
    Herr Karlssons byggtråd finns på sporthoj

  4. #24
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av abelseth Visa inlägg
    Slår inte försäkringsbolagen frivolter när man ska teckna försäkring sen?

    - - - Uppdaterad - - -



    Herr Karlssons byggtråd finns på sporthoj
    Efter att jag SFRO-reggade in min S&S-motor i sporstern så bytte jag försäkringsbolag till Bilsport&MC, då blev faktiskt försäkringskostnaden ngt lägre än det var med original 1200 hos ett av de större vanliga försäkringsbolagen. Den är reggad med 146hk och 2028cc nu.

  5. #25
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jo jag vet, det är det som menas med "större ändring" i SFRO chargongen. Jag har ju själv gjort den resan med min sportster. Dar fanns det mycket att välja på. Ramombyggnaden för den större motorn, svingen och bromsarna tex. Bäst är att söka kontakt med en bra SFRO handläggare redan när man börjar planera projektet. Så att man gör rätt från början.

    Vad jag ville ha sagt var mest att bland de som börjar googla på turbo- eller kompressorkit, inte alltid tänker på pappersbiten. Vilket man bör göra, eftersom dessa modifieringar är externa och därför uppenbara för ngn som kollar på hojen.
    Jo jag har läst att du gjort det och jag måste göra det också och givetvis har jag haft kontakt med SFRO, grejen är bara att turbon eller kompressorn får inte räknas in som en av de tre förändringarna om det nu inte finns andra regler i Stockholm

    Jag har bytt hjuldimensioner, bromsar inklusive bromspumpar, gaffel, sving, stötdämpare så det skall räcka för mig enligt SFRO, Jag kan köra olagligt i år också med risk att åka fast men till nästa år skall den besiktigas och lär inte bli godkänd så jag kommer troligen fixa det redan i sommar.
    Senast redigerat av Lasse.S den 2015-01-18 klockan 22:01.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  6. #26
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Jo jag har läst att du gjort det och jag måste göra det också och givetvis har jag haft kontakt med SFRO, grejen är bara att turbon eller kompressorn får inte räknas in som en av de tre förändringarna om det nu inte finns andra regler i Stockholm
    Ok, jag bytte ju motor, och det räknas som en av förändringarna. Jag har inte regbesiktigat in en turbokonvertering på hoj, endast på min dieselmerca som fick turbo för några år sedan. Så reglerna för turbo och ombyggt fordon på MC kan du säkert bättre än jag.


    Men orsaken till mitt inlägg var som sagt bara att flagga upp just det här med pappersbiten vid turbo eller kompressor. Det är så ofta folk börjar bygga och sen upptäcker sånt här i ett sent skede. Mycket bättre att göra rätt från början.

  7. #27
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Ok, jag bytte ju motor, och det räknas som en av förändringarna. Jag har inte regbesiktigat in en turbokonvertering på hoj, endast på min dieselmerca som fick turbo för några år sedan. Så reglerna för turbo och ombyggt fordon på MC kan du säkert bättre än jag.


    Men orsaken till mitt inlägg var som sagt bara att flagga upp just det här med pappersbiten vid turbo eller kompressor. Det är så ofta folk börjar bygga och sen upptäcker sånt här i ett sent skede. Mycket bättre att göra rätt från början.
    Kan bero på årsmodell också, min är ju helfordon godkänd och då får man ju inte ens byta styre om man skall vara petig. jo det är sant det är inte bara att sätta på en turbo om man skall besiktiga också och det är väl en stor anledning till att det inte är så vanligt med lagliga nyare hojar som gjort det.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  8. #28
    V.I.B Contributor
    abelseths avatar
    Reg.datum
    Jul 2011
    Inlägg
    374
    Tackad: 19
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Efter att jag SFRO-reggade in min S&S-motor i sporstern så bytte jag försäkringsbolag till Bilsport&MC, då blev faktiskt försäkringskostnaden ngt lägre än det var med original 1200 hos ett av de större vanliga försäkringsbolagen. Den är reggad med 146hk och 2028cc nu.
    Dra åt helvete! manligt värre! Vad ligger du på i vrid?

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Kan bero på årsmodell också, min är ju helfordon godkänd och då får man ju inte ens byta styre om man skall vara petig. jo det är sant det är inte bara att sätta på en turbo om man skall besiktiga också och det är väl en stor anledning till att det inte är så vanligt med lagliga nyare hojar som gjort det.
    Helfordonsgodkännandet är jag inte helt klar över. Det har ju stöts och blötts i EU, det har ansetts snedfördela konkurrensen till fördel för OEM-tillverkarna. SFRO borde veta om man kan göra "ombyggt fordon" på helfordonsgodkänd hoj.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av abelseth Visa inlägg
    Dra åt helvete! manligt värre! Vad ligger du på i vrid?
    Den gav 151 hk och 188Nm på bakhjulet i Evenssons bänk. Men under denna första bänkning upptäckte vi samtidigt att hojen våtsumpade. (ganska vanligt fenomen på högvarviga HD-motorer med bra vevhusvacuum och stor slagvolym i förhållande till vevhusvolymen). Så nu håller vi på att förbättra returkapaciteten i oljepumpen, sen ska den bänkas hos Evensson igen.

  10. #30
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Helfordonsgodkännandet är jag inte helt klar över. Det har ju stöts och blötts i EU, det har ansetts snedfördela konkurrensen till fördel för OEM-tillverkarna. SFRO borde veta om man kan göra "ombyggt fordon" på helfordonsgodkänd hoj.

    - - - Uppdaterad - - -



    Den gav 151 hk och 188Nm på bakhjulet i Evenssons bänk. Men under denna första bänkning upptäckte vi samtidigt att hojen våtsumpade. (ganska vanligt fenomen på högvarviga HD-motorer med bra vevhusvacuum och stor slagvolym i förhållande till vevhusvolymen). Så nu håller vi på att förbättra returkapaciteten i oljepumpen, sen ska den bänkas hos Evensson igen.
    Menade att man kanske kunde räkna in turbon som en av förändringarna om den inte var helfordongodkänd.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #31
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Menade att man kanske kunde räkna in turbon som en av förändringarna om den inte var helfordongodkänd.
    Okej. Då förstår jag. Själv kan jag för lite om detta. Så jag vill inte gissa. Jag hade dryftat det hela med SFRO.

  12. #32
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Okej. Då förstår jag. Själv kan jag för lite om detta. Så jag vill inte gissa. Jag hade dryftat det hela med SFRO.
    Jag har koll i mitt fall hur jag skall göra, har pratat med Luigi på SFRO ett par gånger. Sura pengar bara för ett pappers skull, går väl på närmare 6000 kr innan man är klar. fast fördelen är ju att man inte behöver oroa sig att åka fast av fabror blå samt hojen blir säljbar.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Tips på trim 45" sida
    Av alex.johansson i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 13:55
  2. Ultima 3.35" Beltdrive problem - Kopplingen "drar" trots frikoppling..
    Av PannaShovel i forum Drivlina, Växellåda, Koppling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 18:34
  3. Artikel: SpringerSportster, 23" "Da Hui" - Shaw
    Av admin i forum Artiklar från ForumBladet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 14:26
  4. Motor trim "sticky"
    Av belsebub36 i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-25, 12:47
  5. Premiär av "Nya" butiken på "nya" Mc-konsult / Motorteknik
    Av admin i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 15:57

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •