Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Kamlagerbyte på tidig TC88.

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Kisa
    Inlägg
    47
    Tackad: 2

    Kamlagerbyte på tidig TC88.

    Jag är på gång med att byta ut lagringen av kamaxeln på min Electra std -00 Som jag misstänkte var inte det utfört pga. att den bara varit inne på en service (400mils) Skall alltså byta ut kullagret till ett rullager. Min fråga är då om man måste byta ut den bakre kammen som har krysskil till en modernare
    med splines.
    Vad kan hända om man fortsätter att köra vidare med krysskilskammen? Eftersom jag inte kör så långt varje säsong tänkte jag att fortsätta använda orginial sträckarna, Är det idiotiskt ?

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    687
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av Svarten Visa inlägg
    Jag är på gång med att byta ut lagringen av kamaxeln på min Electra std -00 Som jag misstänkte var inte det utfört pga. att den bara varit inne på en service (400mils) Skall alltså byta ut kullagret till ett rullager. Min fråga är då om man måste byta ut den bakre kammen som har krysskil till en modernare
    med splines.
    Vad kan hända om man fortsätter att köra vidare med krysskilskammen? Eftersom jag inte kör så långt varje säsong tänkte jag att fortsätta använda orginial sträckarna, Är det idiotiskt ?
    Jag har för mig att lösningen med krysskil ansågs vara för vek och därför gick man över till splines. Om du behåller orginalkammarna och original ventilfjädrar borde det inte vara några problem. Det är nog ingen större risk med att behålla orginalsträckarna heller förutsatt att du kollar slitaget någorlunda regelbundet, typ varje vinter. Idealet är väl att konvertera till hydrauliska sträckare men det är en affär på ett antal tusenlappar och man kan ha rätt mycket kul för 7-8 tusen.

Liknande ämnen

  1. breda täck på tidig dyna
    Av captainwoodleg i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 23:55
  2. Tidig vår sväng
    Av Lasse.S i forum Region Västra Götaland
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 10:07
  3. Resonansljud TC88 RK 00:a?
    Av vägkung i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 15:53
  4. Ny frälst eller tidig 40-årskris??
    Av Mideskar i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 00:10
  5. Ventil kåpor TC88
    Av harly2006 i forum Köpes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 15:57

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •