Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: kamplatta tc

  1. #1

    kamplatta tc

    Efter en mindre härdsmälta i kamregionerna på min 01 TC, så verkar det vara en god ide att investera i en camplate från SE.
    Och frågan lyder som följer: Mina kammar 01-06 har en grövre kedja plus en kamsensor på stora drevet (utsida)? 06 och uppåt har smalare kedja
    iallafall på insidan, kan man blanda efter godtycke? Ska jag använda mina gamla kammar? Ska jag uppgradera även kammarna till 06-och nyare?
    Vad passar ihop?
    Jag antar att det finns en del som har stenkoll på forumet,tacksam för svar

  2. #2
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Om du köper ett konverteringskit men ny pum och nya hydraul sträckare så framgår det i instruktionerna vilka delar som skall eller kan återanvändas. Jag tror att på 01-orna så återanvänder man bägge kedjorna och dreven beroende på kamsensorn.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    I en bromsbänk nära Västerås
    Inlägg
    6
    Tackad: 0

    Andrews har ett conversiondrev för de tidiga med kamsensor så får man den nya kedjan på yttre drivningen. mvh Evensson

  4. #4
    Om man nu vill använda nyare kammar O6 o uppåt behöver jag alltså följande, drev från Andrews med kamsensor, innre o yttre kamkedja,samt lilla drevet på veven,så är saken biff?

  5. #5
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Citat Ursprungligen postat av tjåken Visa inlägg
    Om man nu vill använda nyare kammar O6 o uppåt behöver jag alltså följande, drev från Andrews med kamsensor, innre o yttre kamkedja,samt lilla drevet på veven,så är saken biff?
    Varför vill du använda kammar avsedda för -06 och upp? Det är väl bara att krångla till det i onödan, om jag fattat rätt så är det andra axeldimensioner vilket gör att du måste byta de inre kamlagren också.
    Skaffa detta kit http://www.harley-davidson.com/store...l-pump-upgrade (tror att du kan köpa det från Mectec) och ev ett drev från Andrews om du absolut måste ha den tunnare kedjan eller så skaffar du en tändmodul, typ DTT, där man skippar kamgivaren. Om du har planer på att sätta i ett par vassare kammar så är detta ändå en god ide.

  6. #6
    Du kanske hade en massa skador så att du måste byta ut en hel del, så detta kanske inte är så giltigt för dig? Men hursom:

    Att byta kamplatta och allt är ingen dålig lösning. Men jag valde en annan väg, som jag anser tillräckligt bra. Min hoj hade gått ca 3000 mil och sträckarna var lite halvslitna. Så jag bytte dem och så bytte jag inre kamlagren när jag ändå var där och rotade (din är så tidig så en koll på bakre yttre kamlagret är väl helt nödvändigt?).

    Jag har originalkammar så jag räknar med att detta funkar bra i många många mil till. Jag kan slå en flukt om 3000 mil igen, det kan jag leva med och detta kostade inte många kronor.
    Man får ju spara in lite ibland nu när spriten är så dyr!

    Jag har bara provkört en liten sväng till Krakow och så men det funkar bra hittills.

  7. #7
    Fick för mig att det skulle vara en utmärkt ide att uppgradera hela klabbet när det ändå måste bytas,Trodde att kammarna va bolt on(ja.ja nästan då)

  8. #8
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Om det bakre lagret är ett rullager så är allt lugnt. Tidig TC hade kullager såväl på främre som bakre kammen och det bakre orkade inte med belastningen därav haverierna.
    Fördelen med konverteringskitet är väl att man får med en oljepump med högre kapacitet (man kan fråga sig om det är nödvändigt) men främst de hydrauliska sträckarna.
    Men man kan göra som Stroker säger också. Jag konverterade då mina orginalsträckare (den inre) var helt utliten vid 6000 mil.

  9. #9
    har en digital tändmodul dyna tc 88, funkar den utan kamsensor?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av tjåken Visa inlägg
    Fick för mig att det skulle vara en utmärkt ide att uppgradera hela klabbet när det ändå måste bytas,Trodde att kammarna va bolt on(ja.ja nästan då)
    Ja, det är utmärkt!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCKalle Visa inlägg
    Jag konverterade då mina orginalsträckare (den inre) var helt utliten vid 6000 mil.
    Är det där dina sträckare efter 6000 mil?
    Mina var inte så mycket bättre efter ca 3000 mil.

  11. #11
    De här kommer bli bra, jävla satan. Fixar nytt topplån,beställer SE kamplatta o nya kammar ska även köpa ett par hundra kubik till.Tackar för all nyttig info, stroker49 o tckalle

  12. #12
    V.I.B TCKalles avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    686
    Tackad: 29

    Är det där dina sträckare efter 6000 mil?
    Mina var inte så mycket bättre efter ca 3000 mil.
    Jo, det var skicket efter 6000 mil.

    har en digital tändmodul dyna tc 88, funkar den utan kamsensor?
    Vet inte men Daytona har en variant för TC 99-03 där man inte använder sig av kamsensorn. Detsamma borde gälla för Dyna, Bikeline har en variant i sin katalog som listas för 99- och senare

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •