Lägger upp en liten lathund för att installera Progressives Suspensions smidiga Drop-In kit för gaffel. Finns till samtliga Harleymodeller...

Kitet kostar 1200-1500 och det är det värt. Hårdare fjädring och valbar säkning 0-2" genom PVC rör man kapar i den önskade längden man vill sänka.

Man slipper även dumpa oljan och det tar max en timme att göra (men kolla oljan iallafall, nivå och skick).

Kitet i lådan. 2 PVC rör, två korta och två långa fjädrar. Instruktionen är dock bara sådär bra...


Skydda tank, krona och andra vitala delar. Hissa upp hojen med en lift så framhjulet precis lättar (detta så inte fjädern i gaffelbenen ska ha så mycket spänn). Lossa styret. Du kan göra ett ben i taget.


Skydda bultskallen med lite masktejp och lossa de övre torxarna lite lite för att gängorna ska lossna lättare.




Lossa gaffelskallarna (36mm hylsa vill jag minnas). Biltemas momentnyckel fick göra jobbet, jag vet..inte rätt verktyg för jobbet men det var vad jag hade till hands just då..


Sista biten tar du för hand, fingängad, använd en handduk eller trasa och pressa NER samtidigt som du lossar bulten, då det är rätt bra spänning på bulten och denna LÄTT studsar upp och ur näven när den släpper gängorna!


Plocka först ut brickan, sedan det övre röret. tillverka sedan ett krokverktyg av en klädhängare, ståltråd eller dyligt för att fiska upp originalfjädern ur gaffelbenet. Det droppar något så skydda med trasa och dra ut långsamt.


Detta är vad du ska få ut från varje ben. Spara brickorna (ej i bild), dessa ska återanvändas.