Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Felsökning laddning

Felsökning laddning

Någon som vet hur man gör en seriös felsökning på laddningen. Det gäller min stelbenare med TC88B 2003?

Jag använder ett svindyrt Odyssey batteri. Men redan efter tre år så tyckte jag att batteriet var lite matt, så jag köpte ett nytt till sommaren 2013. Men hojen går knappt runt och hackar sig fram men brukar hoppa igång. Om en hoj inte startar så skall ju startmotorn kunna dra runt det hela med god snurr i bra många sekunder. Om jag mäter på batteriet då motorn är igång så visar det drygt 14V, så det ser inte konstigt ut. När jag är ute och åker på semester så går det bra men det låter som gränsfall varje gång. Jag undrar om det laddar lite för lite eller lite för mycket så att jag förstör batteriet.

Det enda som hänt var 2010 på väg till Rumänien, då hade jag dålig kontakt i originalskarvdonet mellan statorn och voltpacken så att batteriet blev tomt pga att laddningen upphörde och jag körde med lyset på tills den började hacka. Men efter åtgärd blev det bra och laddningen kom igång. Och sedan dess har jag ju också bytt batteri.

Jag hittade en bra beskrivning på nätet, jag lägger upp en länk när jag kommer hem. Men du måste ha en multimeter men känner jag dig rätt så är det inget problem

Skickas från min iPhone via Tapatalk

V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2011
    Tackad: 0

Mät på batteriet när du kör med startmotorn. Ska helst inte sjunka för mycket.

V.I.B indy 500s avatar
    Reg.datum
    Apr 2011
    Tackad: 1
    minst 14.2 i laddspänning på batteriet. Fulladdat batteri ska hålla minst 12.7 volt (allt avstängt)
    Det är inte kriminellt om det utförs med vänner.

Ok här kommer det Dr.Hess' How To Diagnose Your Charging System

Buy about a $10-20 digital multi-meter. I do not recommend the auto-ranging style for these tests. You also don't need a $500 model. The super cheap ($2 or "free with the coupon") ones may or may not work, and it is more important to have one that does work, so spend about $20. Fully charge the battery (overnight on a 1 Amp charger).

Scale on DC Volts, around 20V max voltage scale. Nominal readings are given in brackets. Check voltage across battery terminals (12.8). Turn bike on. Check voltage (less than previous, ~12.0+, depending on headlight, accessories). Start bike and let idle. Check voltage (could be 12.0 to 15). Rev to about 2500. Check voltage (should be more than observed with bike on but motor not running, and more than with bike off. Ideally between 13 and 15.) Turn high beam on. Should be about the same, give or take a little. If the voltage is over 15 or 15.5-ish with a headlight on, I'd consider replacing the regulator and/or checking all grounds (battery to frame, regulator to frame in particular). If the battery voltage with the headlight on, bike not running is less than around 11.5-ish, I’d replace the battery. If it’s 10, it’s past it’s prime.

Scale on AC Volts, generally a lower setting (might be 20V, or 100V). Check across the battery when the bike is running. If you get any significant reading, like 10V or 15V AC, the diodes in the regulator are shot. This is a pretty rare failure point, but it has happened to me. Another sign of this is a strange behaving tachometer.

If you pass the above tests, your system is most likely fine, including the regulator and stator. If you don't pass, then:

Bike off. Meter set on Ohms, medium-ish scale, like 20K or 200K Ohms max scale, depending on your meter. Pull stator plug. Ground the meter black lead to a good chassis ground, like a bolt or even the battery negative. With the red lead, touch a different part of the bike, like the engine case at an unpainted part or another bolt. Meter should read low ohms, like 0. If it doesn’t, you didn’t ground the black lead. With the red lead, touch each contact on the motor side (stator) of the plug (the part stuck in the case). Depending on if your case has a male or female plug, if you can't see the metal part/pin of the plug, you can put a paper clip in the hole and touch the paperclip with your meter red. Meter reading should be infinity on all pins. If it isn't, your stator is shorted to the case, replace.

The following is for single phase systems. I don't have a multi-phase and haven't had to diagnose anyone else’s, so I haven't dug into those systems.

Set meter to lowest ohm scale, like 200 Ohms, typically. (Note: Not 200K ohms). Check resistance between the two stator plug pins. Should be fairly low. My Book says 0.2-0.4 ohms. The spec is in your shop manual. If it is infinity, stator is blown open - Replace. If it is 0, stator is shorted to itself – Replace. I hesitate to suggest the shorted to itself test, as the novice electrician with a cheap meter is likely to screw this up. Cheap meters may not be able to determine that low of a resistance, and the zero may not be correct on them. What you can do, if you want to put any faith in this (shorted to itself) test is to first touch your two meter leads together and note the reading. It could be 0, or 0.4 or even 1 or 2 ohms. Then when you test across the two stator pins, you should have whatever you just measured plus 0.2 to 0.4 ohms. So, a reading of 2 ohms with the leads shorted and 2.4 ohms with the leads on the stator is within the book’s spec. It is very rare for the stator to short to itself, so I wouldn’t worry about that one too much. Much more common for them to blow open or short to the case.

Set meter to AC Volts, 100V scale. Attach each meter lead to a stator pin. You may need to rig up some type of temporary plug. It is important that nothing can short to ground or to each other accidentally, or you will blow the stator if it wasn't blown before. An old plug off of your last regulator is a good way to do it, but, get creative and be careful. I can do it holding the leads on the pins once the bike is running, but I don't like to. Start bike. Voltage should vary with engine speed. Specs are in your shop manual, but 35V at a couple thousand RPM is probably about right. My book says 19-26 V / 1K RPM.

If you passed that stator test and failed the first test, your regulator is shot. If you failed any part of the stator test, replace both regulator and stator. Cheaping out on parts is a good way to have to go back and do it again. I prefer to use Genuine H.D. parts here (regulator and stator) because I don't want to have to keep doing it.

Hasse, Tack för en jättebra trouble shouting! Jag har dock inte mätt så noga för allt verkar bra. Batteriet verkar friskt och jag har kört det i min Electra. Spänningen är bra på batteriet och även över polerna med motorn igång. Det enda är att den står och drar 0,4 milliampere när allt är avstängt. Det är ju nästan inget men lite mer än noll. Nu har jag dragit om jorden bättre så det verkar funka ganska bra nu. Annars blir det ny startmotor för den har jag reparerat och haft lite strul med (solenoiden).

Här är en bild på när jag hade Odyssey-batteriet i Electran. Yuasabtteriet har dött efter bara fyra år vilket är bedrövligt, de brukar hålla 7-8 år för mig som jag sköter dem. Nu funderar jag på att använda ett Odyssey även här, det kan ju vara bra med samma batteri i båda hojarna. Men då måste jag köra någon insatslåda så att jag kan få på kromlocket så att allt blir originalsnyggt. Wellplast? Några ideér.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0213.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	70,8 KB 
Id:	15611

Man tar sitt gamla original batteri sköljer ur syran (försiktigt) sågar av locket plocka ur blycellerna, men spara polerna. Köp ett nytt ( odyssey om du vill) med samma polställning såga ur bakstycket men spara en sarg runt om. sätt kablar mellan locket och det nya batteriet, sätt fast batteriet inne i lådan och limma fast locket igen.
    Voila nu har du ett nytt batteri i en gammal kropp ( Lite som en annan)med rätt poler för original batterifäste
    Hasse

Hasse, jag har också varit inne på denna idé. Men vad menar du med att såga ur bakstycket? Räcker det inte att såga av toppen, slita ur cellerna och stoppa ner ett annat batteri, fixera och ansluta till originalpolerna?

Som alla vet behöver man ingen manual till sin motorcykel om man i sin ägo har Easyriders Tech Tips & Tricks. Jag har alla fyra volymerna! I volym nr. tre s.50 står hur man sköljer ur och återfyller ett batteri så att det nästan blir som nytt igen. Jag har faktiskt provat för många år sedan, inte fan funkade det!

Det är nog för att det inte ska bli för varmt, jag såg bilder på hela proceduren för ett tag sen. Men nu hittar jag det inte, så det är så här jag kommer ihåg det.

Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Ser bra ut, men om det inte går att hitta i Sverige så blir nog frakten dyr. Sedan tänkte jag på att det är en skönhet att ha samma batteri i båda hojarna, då kan man skifta vid problem. På choppern passar endast det där Odyssey-batteriet, då det ligger under växellådan.

Ok ,bra poäng där. Själv har jag det lite lättare, åker med Biltemas i min hoj och yuasa i fruns. Så det får nog bli ett byte snart, fast ta iträ det där lilla Biltemas har gjort jobbet med äran i behåll

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Liknande ämnen

1. Laddning Electra -76
    Av hasse diesel i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 22:23
  2. wire plus felsökning
    Av westerstroming i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-25, 08:54
  3. För mycket laddning ;(
    Av Krona i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 13:57
  4. Hur felsöka? Tagit ut felkoder och testat mig fram - hur gå vidare?
    Av Pedda i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-11, 21:27
  5. Startproblem Sportster 2002, felsökningstips mottages!
    Av admin i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 09:48

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •