Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Största hatar tråden

  1. #21
    En länk till en crowd funded film på YouTube av journalisten Martin Borgs. Någon annan betalar är titeln.

    Kan starkt rekommendera denna komedi om vart våra skattepengar tar vägen och varför...

    Stort underhållningsvärde garanteras:

    Någon annan betalar
    https://www.youtube.com/watch?v=vdi-Lg9pwkY
    Senast redigerat av -+ ViKing +- den 2014-10-04 klockan 23:26.
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av -+ ViKing +- Visa inlägg
    Kära Robbbull.

    Väljer att kommentera ditt tidigare inlägg #18 i denna tråd utan citat då jag inte vill vara delaktig ens via citat att sprida dessa fördomar och hat.

    Det översta inslaget i ditt inlägg #18 är ingenting annat än ihopfabricerad politisk hat propaganda. Att använda andra människor tagna ur helt andra samanhang (i det här fallet en Hollywood produktion) utan dess medgivande är inget hedrande. Att använda politiska demokratika partiers symboler för egna syften som dessutom är falska och ihopdiktade av politiska motståndare är även det ytterst beklagansvärt.

    Om detta hade haft en människa av mörkare hudfärg med samma budskap och påståenden och/eller tillsammans med annan partisymbol ifrån valfritt riksdagsparti så hade du garanterat redan varit polisanmäld.

    Att kränka en annan individ genom att göra sig lustig över eventuella fysiska eller mentala tillkortakommanden och dessutom koppla det till ett enskilt parti och med påhittade politiska budskap och värderingar är under all kritik i alla dess former.

    Nej, jag är inte humorbefriad och överkänslig. Jag förstår vinklingen. Men att kalla andra för rasister och inavlade och underförstått mindre vetande för att man har en ljus hudfärg är visserligen inte olagligt vilket motsatsen är om personen på bilden hade haft en annan hudfärgar med likartad text i motsatt riktning i detta land men ganska osmakligt oavsett.

    Vad ger Dig själv rätten att peka ut hudfärg, folkgrupp eller geografiska områden och misskreditera någon annan människa/grupp på det sättet?

    Vad det gäller det nedre budskapet i ditt inlägg #18 så tycker jag att det har en relevans såvida texten på bilden är ett korrekt och sanningsenligt citat av en officiell partiföreträdare (samma person som på bilden?). Det är beklämmande om man inte har mer koll om man säger sig företräda ett parti av det slaget som i det stora hela är ett enfrågeparti baserat kring härkomst. Det kanske är en av många anledningar till varför dylika partier aldrig kommer att få någon parlamentarisk framgång vilket man förmodligen skall vara glad över av många skäl inte minst om det är med sanning överensstämmande att företrädare påvisar sådan uppvisad bristande kunskapsnivå i sin förmodade enda huvudsakliga hjärtefråga, hur är det då med kvaliteten även på resten av tankegodset kan man fråga sig.

    Min personliga uppfattning är att det skall vara mycket högt i tak och plats även för obekväma sanningar men att föra fram förljugen politisk propaganda under falsk flagg är att passera en gräns för vad som är moraliskt försvarbart.

  3. #23
    Robbbull, förklara gärna vad ett klipp med Kristina Winberg ifrån SD har med saken att göra som svar på ovan citat?

    Till skillnad mot annan propaganda du sprider så verkar klippet åtminstone ha en verklig politisk företrädare för ett politiskt parti denna gång.

    Jag är själv helt partipolitiskt obunden och företräder inget parti så varför du besvarar min fråga med SD inslag förstår jag inte överhuvudtaget.
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

  4. #24
    hej hopp Viking!

    Du skrev i början av ditt anförande att jag missat poängen, men den enda poängen jag hade var denna att jag tyckte hatet som "bikebandit" riktade mot de som demonstrerade mot rasism var obefogat med motiveringen att de aldrig skulle göra detsamma när det gällde allt ofog som galna ultrareaktionära islamister ställer till med (halshuggningar av journalister osv). Det ena har ju bokstavligen inte med det andra att göra. Eller??? Jag är emot bägge företeelser. Du beskyller Robbull för att sprida politisk propaganda men var det inte exakt det som Bikebandit gjorde? Du påstår att du är politiskt obunden men ändå reagerar du så kraftigt på Robbulls och mitt inlägg men inte på Bikebandits. Rimmar illa tycker jag.
    Upprepar det jag skrev om hat i mitt första inlägg. Onödigt och slöseri med energi. Den energin kan man lägga på att polera ekrar i fälgarna eller dylik syssla. Jag tog en go tur i det fina höstvädret idag. Det ska bli kallare väder from imorgon så nu kan man börja planera vinterpyssel. Jag ska utöka min mancave med ca 20 kvm. Gött!

  5. #25
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Robbull, Modestrick och viking! Dags att komma upp ur sandlådan och bli vuxna!
    Vem av er blir först med: Men det va han som började!!!

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    hej hopp Viking!

    Du skrev i början av ditt anförande att jag missat poängen, men den enda poängen jag hade var denna att jag tyckte hatet som "bikebandit" riktade mot de som demonstrerade mot rasism var obefogat med motiveringen att de aldrig skulle göra detsamma när det gällde allt ofog som galna ultrareaktionära islamister ställer till med (halshuggningar av journalister osv). Det ena har ju bokstavligen inte med det andra att göra. Eller??? Jag är emot bägge företeelser. Du beskyller Robbull för att sprida politisk propaganda men var det inte exakt det som Bikebandit gjorde? Du påstår att du är politiskt obunden men ändå reagerar du så kraftigt på Robbulls och mitt inlägg men inte på Bikebandits. Rimmar illa tycker jag.
    Upprepar det jag skrev om hat i mitt första inlägg. Onödigt och slöseri med energi. Den energin kan man lägga på att polera ekrar i fälgarna eller dylik syssla. Jag tog en go tur i det fina höstvädret idag. Det ska bli kallare väder from imorgon så nu kan man börja planera vinterpyssel. Jag ska utöka min mancave med ca 20 kvm. Gött!
    Hej själv, eftersom jag blir svaret skyldig så blir jag obligerad att ge dig ett svar.

    Orsaken till att jag INTE reagerade på Bikebandits inlägg är följande: Det Bikebandit anförde var sakomständigheter gällande en organisation som utför gärningar där Bikebandit uttryckte besvikelse över dess verkningar och det faktum att det inte demonstreras i samma utsträckning emot dylika orättvisor vilket bevisar att det ena tydligen utesluter det andra hos dessa grupper som Bikebandit syftade på. Här har ju verkligheten bevisat det Bikebandit påvisade. Det Bikebandit skrev innehöll inga påstående mot den aktuella organisationen som de inte tagit på sig och erkänt själva.

    Orsaken till att jag reagerade på Robbbuls inlägg är följande: Att använda falsk ihopdiktad propaganda och dessutom framhäva lyten hos oskyldiga för sina egna syften speglar en människosyn som jag har svårt att stillatigande betrakta. Likaväl som jag aldrig har tolererat mobbning på skolgården, arbetsplatsen osv så reagerar jag starkt emot det även på ett forum. Enkelriktad syn med uppföljning av ihopklippta mediala misslyckande med enda fokus på partiet SD blir jag än mer frågande till. Om man är politiskt obunden så ser man kritiskt på sakfrågor utan att blanda in partifärger. Hur många stödjer Centerpartiets idéprogram? Håkan Juholt skandalen? Bosse Ringholms diverse uttalanden?

    Orsaken till att jag reagerade på ditt Modestrick inlägg är att jag tycker du har fel i sakfrågan och bemötte detta. Får känslan av att du gärna vill kasta ur dig dina egna sanningar och sedan låta de stå oemotsagda annars är man både rasist och dum.

    Du kanske skulle polerat fälgarna och åkt hoj ifrån början istället för att skriva politiska inlägg om du nu inte vill ha svar på tal.

    Jag har inte något personligt emot dig Modestrick eller någon annan på detta forum heller för den delen. Jag diskuterar gärna politik (eller vad som helst) men jag ser helst då att vi håller oss till sak och fakta. Hat och personangrepp osv är inget jag är road av eller anser tillföra dialogen något vilket jag påpekat där det varit befogat och till aktuell person. Jag har själv aldrig talat för något parti eller argumenterat till stöd för något parti.
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Robbull, Modestrick och viking! Dags att komma upp ur sandlådan och bli vuxna!
    Vem av er blir först med: Men det va han som började!!!
    Hej Lars!

    Håller med dig, jag tycker som tidigare sagt att detta inte är rätt forum i dubbel bemärkelse för politiska diskussioner av detta slag även om det kan vara både viktigt och intressant att ventilera politiska åskådningar och förhoppningsvis så har vi som varit aktiva gemensamt nått vägs ände i detta tema eller så kommer det någon ytterligare kommentar när man minst anar det som kräva bemötande.

    Vem som började konversationen är väl fullständigt oviktigt i alla avseenden iaf för mig.

    Dock är jag ju själv lika "medskyldig" till det du beskriver som omoget sandlådebeteende oavsett vem som skrev första inlägget då jag trots allt fortsätter bemöta specifika påståenden i vilket fall som helst som jag har svårt att lämna oemotsagda som sk tysta sanningar och är ju även i viss mån svaret skyldig till tidigare inlägg man skrivit, har man sagt a får man säga b som bekant. Inget fel med att stå rakryggad för sina åsikter och rätten att få framföra dem.

    Förstår mycket väl att du finner detta på malplacerat och trist men man behöver ju inte läsa inläggen heller å andra sidan så slipper man drabbas sas.

    Snart ere julafton...
    Senast redigerat av -+ ViKing +- den 2014-10-06 klockan 01:42.
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av modestrick Visa inlägg
    hej hopp Viking!

    Du skrev i början av ditt anförande att jag missat poängen, men den enda poängen jag hade var denna att jag tyckte hatet som "bikebandit" riktade mot de som demonstrerade mot rasism var obefogat med motiveringen att de aldrig skulle göra detsamma när det gällde allt ofog som galna ultrareaktionära islamister ställer till med (halshuggningar av journalister osv). Det ena har ju bokstavligen inte med det andra att göra. Eller??? Jag är emot bägge företeelser. Du beskyller Robbull för att sprida politisk propaganda men var det inte exakt det som Bikebandit gjorde? Du påstår att du är politiskt obunden men ändå reagerar du så kraftigt på Robbulls och mitt inlägg men inte på Bikebandits. Rimmar illa tycker jag.
    Upprepar det jag skrev om hat i mitt första inlägg. Onödigt och slöseri med energi. Den energin kan man lägga på att polera ekrar i fälgarna eller dylik syssla. Jag tog en go tur i det fina höstvädret idag. Det ska bli kallare väder from imorgon så nu kan man börja planera vinterpyssel. Jag ska utöka min mancave med ca 20 kvm. Gött!

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av -+ ViKing +- Visa inlägg
    Tja jag tror att du missar den egentliga poängen.

    Den enkelriktade bortfokuseringen ifrån egentliga samhällsproblem är typiskt ett svenskt fenomen.
    Det är mycket som är i komplett fritt fall i det här landet men vi är så hjärntvättade med osanningar och lögner om hur bra vi har det och att det alltid är mycket värre i resten i världen på alla sätt. I paradiset Sverige så har vi ju "världens bästa sjukvård" och "världens bästa skola" mm trots allt.

    I Sverige så har vi av tradition haft en av världens högsta skatter och avgifter och vi saknar egentlig äganderätt och det som många tror är fri etableringsrätt är egentligen under statlig/landsting eller kommunal kontroll.

    Så tröttsamt att höra om behovet om att demonstrera mot sk "rasister" och "******er" i parti och minut. Vilka är dessa? Hur många är dem? På vilket sätt har de orsakat förfallet i alltifrån skola, omsorg, vård, järnväg eller vilket annat exempel som helst som landet befinner sig i nu?????????
    Att beskylla en grupp om ett mycket fåtal individer som har absolut 0% politiskt inflytande för dessa problem och misslyckanden är ett symptom på illa det kan bli när den olympiska grenen som vi i detta landet gemensamt är bäst i världen i: Politisk korrekthet.

    Vi kanske istället gemensamt skulle demonstrera emot politiska misslyckanden i välfärd, skatter och infrastruktur istället för att direkt eller indirekt beskylla varandra för att vara "rasister" i tid och otid. Integrationspolitiken är ett misslyckande med ett enormt utanförskap som resultat kan väl knappast vara någon hemlighet för någon vid det här laget? Att vi matas med att vi lever i ett "så rikt land som Sverige" även om det saknas resurser inom i stort sett alla områden och värre lär det bli. Precis! Helt riktigt, det finns dom som har det värre.. men de är jag inte avundsjuk på det minsta och vill inte jämföra neråt.

    Riktiga frihetsbegrepp har vi generellt sett inte ens förstånd att diskutera på ett seriöst sätt är min uppfattning. En svensk tycker det är besvärligt att numera faktiskt ha mer än en variant av lättmjölk i sin konsumbutik vilket sätter ribban en aning.

    Den stora avsaknaden av medborgarinflytande och demokrati (exempelvis folkomröstningen i Göteborg för ett par veckor sedan), men visst, anser man att det är "******er" och "rasister" som är orsaken till allt ont så skall man absolut gå i ytterligare ett av dessa fackeltåg och känna sig duktig. Vi har redan världens högsta invandring/flyktingmottagning per invånare sedan årtionden vilket det finns en överväldigande politisk majoritet för så vad är det dessa evinnerliga fackeltåg skall åstadkomma som inte redan är ett faktum?

    Det som är lite matematiskt intressant är påståendet om att Sverige inte skulle klara sig utan världens högsta invandring/flyktingmottagande per invånare då det är en sådan extremt bra ekonomisk affär. Varför då inte exportera flyktingar till krisländer som Spanien och Grekland som humanitärt bistånd så att de kommer på fötter och börjar blomstra?
    Tiggarna ifrån Rumänien är ett annat exempel, denna Rumänska tillgång borde ju medverka och stärka detta fattiga EU land istället för motsatsen med denna logik.
    Känns väldigt egoistiskt av Sverige att roffa åt sig detta kapital när det finns länder ja hela kontinenter som behöver denna resurs mycket bättre än vi som redan är så rika och högutbildade enligt alla våra egna mätningar och sanningar.

    Skulle önska att vi alla inte var så snabba med att etikettera människor med olika PK etiketter och fokusera på kärnfrågorna. En havererad sjukvård och skola drabbar alla oavsett ursprung. En av världens högsta skatter (vilket 10 av Sveriges största företag inte betalar) som ändå inte räcker någonstans drabbar oavsett ursprung och etnisk härkomst så vi sitter alla i samma båt i vilket fall som helst.
    Bra skrivet! Jag håller med det mesta! Däremot undrar jag vilka dessa 10 största företagen är i Sverige och vilken källa har du som visar på att de inte betalar skatter i Sverige? Jag har svårt att se att de undkommer att betala arbetsgivaravgifter och personalskatter bland annat? Eller syftar du enbart på att de inte betalar någon vinstskatt på resultatet?

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av mrkndr Visa inlägg
    Bra skrivet! Jag håller med det mesta! Däremot undrar jag vilka dessa 10 största företagen är i Sverige och vilken källa har du som visar på att de inte betalar skatter i Sverige? Jag har svårt att se att de undkommer att betala arbetsgivaravgifter och personalskatter bland annat? Eller syftar du enbart på att de inte betalar någon vinstskatt på resultatet?
    Hej, kul att du fann inlägget intressant och fokuserar på sakfrågor.

    Ett förtydligande angående skattefrågan så finns det mängder med statistik och fakta kring hur några av Sveriges största bolag undviker vad jag vill kalla för "resultatbaserad skatt". Jag föreslår att man googlar i frågan för källor som de finns en uppsjö utav. De flesta som inte betalar denna resultatbaserade skatt gör inget juridiskt fel utan utnyttjar systemet som redan finns till sin fördel. Juridiskt korrekt men moraliskt fel (iaf enligt min moralkod) vilket är två skilda saker. Ett politiskt misslyckande och en samhällsförlust då risk kapitalister ökar vinst på bekostnad av välfärd.

    Bidrar med ett par länkar som en konkret källhänvisning men det finns oändligt på detta tema om man söker: http://allavaljare.se/2014/06/10/for...-betala-skatt/ och http://www.svd.se/naringsliv/blir-ri...ta_5997863.svd

    Vad det gäller de kostnader som är kopplade till personalens löner så är det ju enligt min mening som så att arbetsgivaravgifter och tillhörande skatter är något som företag givetvis regelmässigt (med några undantag) betalar in om tvunget beroende på vart företaget och personalen har sin hemvist men det är ju en del av resultatskatteuträkningen i slutändan vad det gäller kostnader och beskattningsbar del av resultatet. Sedan finns det ju utländska företagare/företag med anställningsformer som skattar förmånligare i sina hemländer på kapital som intjänas i Sverige (tex åkeri, skola och omsorg vilket varit mycket på tapeten). Juridiskt korrekt iaf i vissa fall men moraliskt mindre bra.

    Tex: om ett utlandsregistrerat ekipage som dessutom kanske har en chaufför som har en anställning med tillhörande beskattning i annat land men som kör nästan uteslutande inom Sverige (inte riktigt tillåtet men så är verkligheten) passerar en betalstation för trängselskatt i Göteborg (som förövrigt röstats ner som företeelse av en folklig majoritet) så kostar det ingenting medans den svenskregistrerade åkaren får betala både trängselskatt, fordonsskatt, alla tillhörande personalskatter och därefter alla skatter som är förknippade med företagandet. Rimligheten i detta kan man fråga sig om man vill ha pengar över till samhällsbyggnad. Resultatet av detta är bla att den som betalar skatt i Sverige tappar marknadsandelar och där tappar samhället även skatteintäkten som antingen blir starkt förminskad eller i värsta fall helt uteblir.

    Företagande är ju i grunden en absolut förutsättning för att skapa välfärd och meningen med detta är att det skall bidraga till alltifrån sjukvård till vägbyggen och dylika initiativ skall återgäldas av samhället med personlig ekonomisk berikning. Samhällets motprestation är ju att skapa förutsättningar för företagande så att tex Volvo mfl kan via flyg, båt och landtransport nyttja samhällets resurser för att leverera sina produkter och erbjuda tex sjukvård utan separat tecknad försäkring till sina anställda osv.

    Rimligheten i att småföretagare som skattar fullt ut i Sverige jagas ända ner till den fysiska kassalådan på sin verksamhet medans de stora drakarna undkommer alternativt skattar utomlands i ett mer förmånligt land men tjänar sina pengar här och nyttjar samhällets kollektiva resurser utan att i motsvarande grad ekonomiskt bidra och kompensera för detta gör att konkurransen snedvrids och lägger en börda som inte är proportionerlig i förhållande till belastning och storlek.

    Måste ju finnas en anledning till att vi saknar fungerande järnväg, skola, vård, bostäder mm etc osv trots att "vi" i årtionden betalat en av världens högsta skatter. När det gagnar politiska syften så heter det att vi är ett så rikt land men ändå finns det aldrig några pengar.

    Under Almedalsveckan 2014 så uttalar sig Miljöpartisten Birger S i en intervju för SVT angående arbetslösheten att vi behöver införa 6 timmarsdag inom en snar framtid för att kunna ens hålla arbetslösheten på nuvarande nivå då vi behöver dela på de jobben som finns för att inte skapa permanenta grupper av utanförskap. Märkligt eftersom Miljöpartiet tillsammans med de flesta riksdagspartier argumenterar för att vi behöver tillföra befolkning utifrån för att ha personal vilket kommer att vara en bristvara inom privat och offentlig sektor (ett skrämselargument som florerat sedan länge i denna fråga) och vart dessa ökade resurser skall tagas ifrån lämnas i sedvanlig ordning även det obesvarat. Och NEJ det har ingenting med rasism att göra.

    Ett system som får till konkret effekt att tex din lokala pizzeria eller annat småföretagande bidrar mer till välfärden per intjänad krona och anställd än många miljardkoncerner ger en dålig klang ur ett samhällsekonomiskt perspektiv och förhindrar små och medelstora företag att växa i en osund konkurrens med ett skattemässigt glastak.
    Senast redigerat av -+ ViKing +- den 2014-10-17 klockan 22:22.
    "If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter."
    -George Washington

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. Första Harleyn, första forumet.....
    Av Jesper Sideburn Paulsson i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 14:11
  2. Har nu köpt min första hoj!!
    Av moagnes i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 10:38
  3. Vad var din första hoj ????????????
    Av Bikebandit i forum Off Topic
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 16:09
  4. Köpa sin första HD
    Av hunky i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 19:57
  5. Värsta rökat!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 07:57

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •