Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Kan man tuna utan att utgå från en mappningsfil i SESTP (supertuner)?

  1. #21
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Till Erik Lundberg.

    Jag hade stora "problem" med att min Street Bob avgassmall som bara den. Detta var efter att den var mappad och bänkad hos Beviks i Linköping.
    Tog hojen till Båging som inte bara fick bort smällarna utan även hittade både häst och vrid men framförallt en mycket trevliga hoj att köra.
    Kurvan flyttades så att jag har maxvrid (drygt 130 nm) betydligt tidigare i registret vilket gör att hojen känns mycket piggare och rapp. Stor skillnad! Hojen vill iväg på ett helt annat sätt nu.

    Med andra ord, det jag försöker säga är att bara för att en verkstad säger sig ha mappad och bänkat en hoj kan det vara väldigt stor skillnad i slutresultat.
    Beviks la garanterat på en grundmapp, vilket var långt ifrån optimal.
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Det brukar inte vara problem att få tyst på det mesta.... Brukar kräva en kombination av justering VE i 0%-tabellen och mindre justeringar i Decel Enleanment.

    Mvh /Båging

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det ingen skillnad alls mellan Original och Working i VE-tabellen, kan du med största sannolikhet utgå ifrån att den inte är mappad. Antagligen är det bara pålagt en map och sedan bänkad för att få ut effektkurvor....
    Lite tråkigt, eftersom största nyttan med mappningen ligger i delgas/mellanregistret där du oftast kör...

    Mvh /Båging
    Har jag uppfattat detta rätt, i en mappfil :

    - så kommer "original" ALLTID att vara den standardmap man utgått ifrån
    - "last saved" vara den senaste som flashats
    - "working" vara den ma manipulerar

    När man flashar "working" så kommer "last saved" att bli samma som "working"
    Eller, innebär "last saved" bara senast sparad i filen?

  3. #23
    I stort sett korrekt.....

    Original är som du säger alltid grundmappen du börjat med.
    Last saved är den som är senast sparad till disk
    Working är den du jobbar med

    Så när du flashar working kommer den fortfarande vara working tills du sparat den i datorn, då blir den Last Saved....

    Mvh /Båging

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Det brukar inte vara problem att få tyst på det mesta.... Brukar kräva en kombination av justering VE i 0%-tabellen och mindre justeringar i Decel Enleanment.

    Mvh /Båging
    Citat Ursprungligen postat av Fonve Visa inlägg
    Till Erik Lundberg.

    Jag hade stora "problem" med att min Street Bob avgassmall som bara den. Detta var efter att den var mappad och bänkad hos Beviks i Linköping.
    Tog hojen till Båging som inte bara fick bort smällarna utan även hittade både häst och vrid men framförallt en mycket trevliga hoj att köra.
    Kurvan flyttades så att jag har maxvrid (drygt 130 nm) betydligt tidigare i registret vilket gör att hojen känns mycket piggare och rapp. Stor skillnad! Hojen vill iväg på ett helt annat sätt nu.

    Med andra ord, det jag försöker säga är att bara för att en verkstad säger sig ha mappad och bänkat en hoj kan det vara väldigt stor skillnad i slutresultat.
    Beviks la garanterat på en grundmapp, vilket var långt ifrån optimal.
    Thomas "Osten" i Härryda som jag bänkade hos är erkänt duktig av många det var därför jag gick till honom och han har gjort ett bra jobb för hojen går mycket fint bortsett avgassmällarna. Sen så har han av någon anledning inte gett sig på tändmappen och där finns tydligen mer att hämta om man vet vad man gör. Möjligt att Båging har bättre koll på nyare system som SEST, hade varit kul att prova lite surt bara att behöva betala två ggr

  5. #25
    Jadå, Osten är duktig, inget ont om honom Vi gör väl bara på lite olika sätt antar jag och har lite olika ideer om hur det blir bra
    SEST är egentligen inte ett annorlunda system jämfört med SERT. Samma data som åker in i cykeln, men SESTens programvara i datorn och boxens uppbyggnad gör livet lite enklare för den som mappar bara
    Samma sak med DirectLink vi jobbar mycket med. Enda skillnaden mot SERT/SEST är programvaran i bänkdatorn och sättet man låser mappningen mot cykeln. Enda som skickas in i cykelns ECU är tabelldata.....

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande ämnen

  1. E-tuna veteranmarknad sön 24/8 2014
    Av robbbull i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-21, 18:34
  2. supertuner
    Av panheadponken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-19, 19:50
  3. Supertuner MAP
    Av Pulare i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 22:04
  4. Powercommander vs Supertuner
    Av xbones i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 22:01
  5. Svensk utgåva av boken Hells Angel av Sonny Barger
    Av harley i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 20:41

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •