Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Kan man tuna utan att utgå från en mappningsfil i SESTP (supertuner)?

  1. #1

    Question Kan man tuna utan att utgå från en mappningsfil i SESTP (supertuner)?

    Har börjat rota lite i vad man har för möjligheter med en Screamin Eagle Supertuner Pro.
    I manualen och videorna vill dom alltid att man skall utgå från en "bäst möjliga" mappningsfil, ladda den, autotuna, läsa ner data och skapa en ny mappning som man falsar.

    Kan man istället utgå från det som redan finns i hojen (mappat av HD-säljaren i bänk) och autotuna på det? Eller skruva på det?

    Eller måste jag få filen från HD-säljarens mappning alt. starta på ny kula från "bäst möjliga"?
    Vill ju helst utgå från den bänkade mappningen.


    /mats

  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av druttkasken Visa inlägg
    Har börjat rota lite i vad man har för möjligheter med en Screamin Eagle Supertuner Pro.
    I manualen och videorna vill dom alltid att man skall utgå från en "bäst möjliga" mappningsfil, ladda den, autotuna, läsa ner data och skapa en ny mappning som man falsar.

    Kan man istället utgå från det som redan finns i hojen (mappat av HD-säljaren i bänk) och autotuna på det? Eller skruva på det?

    Eller måste jag få filen från HD-säljarens mappning alt. starta på ny kula från "bäst möjliga"?
    Vill ju helst utgå från den bänkade mappningen.


    /mats
    Självklart kan du utgå från den som redan ligger i hojen, glöm bara inte att spara den först så du har något att backa tillbaka till om du skulle behöva det.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Funkar autotune också? För dom vill ju att man kryssar i en ruta innan man flashar bas-mappningen?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av druttkasken Visa inlägg
    Funkar autotune också? För dom vill ju att man kryssar i en ruta innan man flashar bas-mappningen?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Vet inte riktigt vad du menar men först o främst tankar du ur ECM datan (hojen)och spar den i din laptop som en kopia av det som ligger i ECMn, sen kan du ju hitta på va du vill och ändå kunna tanka tillbaka grundmappen som är sparad.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Hade hoppats på det, men har inte hittat något "tanka ur från ECM"-funktion.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  6. #6
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av druttkasken Visa inlägg
    Hade hoppats på det, men har inte hittat något "tanka ur från ECM"-funktion.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Du klickar först på stämgaffeln där finns sparade mappar, sen klickar du på VCI och open när du är uppkopplad mot hojen, då laddar du ner mappen från hojen.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  7. #7
    Ok, skall kolla så fort jag fått kabeln.

  8. #8
    Litet förtydligande bara.....du kan INTE ladda ur mappen ur ECM'en. Däremot går det oftast att ta den ur VCI'n (Oranga boxen) förutsatt att den har en map påtryckt redan och att man inte använt ÅÄÖ när man döpt filen...
    Är du osäker är det bästa att kika i PDFen som beskriver dom olika mapparna och ta den som är närmast vad du har....

    Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB, www.mek1.se

  9. #9
    Till TS: Har du ändrat eller ska ändra något på hojen sen bänkning? Annars, så länge bänkaren gjort ett bra jobb dvs, har du nog inget att vinna på att fippla med mappen. Snarare riskerar du att försämra prestandan. Bara en tanke...

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Litet förtydligande bara.....du kan INTE ladda ur mappen ur ECM'en. Däremot går det oftast att ta den ur VCI'n (Oranga boxen) förutsatt att den har en map påtryckt redan och att man inte använt ÅÄÖ när man döpt filen...
    Är du osäker är det bästa att kika i PDFen som beskriver dom olika mapparna och ta den som är närmast vad du har....

    Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB, www.mek1.se
    Krångla inte till nu Båging VCIn är ju i princip Map minnet till ECUn när de är uppkopplade med varandra så var i från det kommer spelar mindre roll eller ???
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Till TS: Har du ändrat eller ska ändra något på hojen sen bänkning? Annars, så länge bänkaren gjort ett bra jobb dvs, har du nog inget att vinna på att fippla med mappen. Snarare riskerar du att försämra prestandan. Bara en tanke...
    Nä jag tänker nog inte fippla, inte utan att ha kvar deras map iaf.
    Dock smäller det i avgaset mär man drar av och motorbromsar.
    Kan va kul och se mapen också


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Litet förtydligande bara.....du kan INTE ladda ur mappen ur ECM'en. Däremot går det oftast att ta den ur VCI'n (Oranga boxen) förutsatt att den har en map påtryckt redan och att man inte använt ÅÄÖ när man döpt filen...
    Är du osäker är det bästa att kika i PDFen som beskriver dom olika mapparna och ta den som är närmast vad du har....

    Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB, www.mek1.se
    Det är ju iofs ännu bättre då behöver jag inte rulla in hojen till datorn


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av druttkasken Visa inlägg
    Det är ju iofs ännu bättre då behöver jag inte rulla in hojen till datorn


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
    Borde inte svara innan jag testat men jag tror inte det går då den behöver ström från hojen, skall kolla detta inom kort.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #14
    Vaddå krångla till det?
    Tycker bara det är lite viktigt att hålla isär vad som gör vad.....lättare att undvika missförstånd

    Och nej, tyvärr, du kan inte dra ur mappen utan att vara kopplad mot cykeln....den tar spänning från cykeln.


    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Krångla inte till nu Båging VCIn är ju i princip Map minnet till ECUn när de är uppkopplade med varandra så var i från det kommer spelar mindre roll eller ???

  15. #15
    Vad du skulle kunna göra är att först spara mappen du drar ur VCIn och sen minska värdena i tabellen Deceleration Enleanment. Ta det i små steg och lyssna om det blir bättre. Vanligaste orsaken till smällar vid avdrag är att den går snålt och bl.a. decel-tabellen sköter hur mycket den får på avdrag....
    Ändrar du inte på något annat är ju resten av mappen oförändrad......

    Mvh /Båging, Mek1

    Citat Ursprungligen postat av druttkasken Visa inlägg
    Nä jag tänker nog inte fippla, inte utan att ha kvar deras map iaf.
    Dock smäller det i avgaset mär man drar av och motorbromsar.
    Kan va kul och se mapen också


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  16. #16
    Får ingen kontakt med VCI när den inte är ansluten till hojen. Behöver nog matning från den.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Vad du skulle kunna göra är att först spara mappen du drar ur VCIn och sen minska värdena i tabellen Deceleration Enleanment. Ta det i små steg och lyssna om det blir bättre. Vanligaste orsaken till smällar vid avdrag är att den går snålt och bl.a. decel-tabellen sköter hur mycket den får på avdrag....
    Ändrar du inte på något annat är ju resten av mappen oförändrad......

    Mvh /Båging, Mek1
    Bänkade min Fat Bob med SEST hos "Osten" i Härryda förra hösten. Dock så smäller det precis lika mycket nu som innan bänkningen. Använder mig av Rush-Slip Ons med 2,0" insatser samt Screamin Eagle luftrenare. Han sade att det är svårt att få bort avgassmällarna vid gasavdrag. Frågan är om han har försökt ändra i decel-tabellen.

  18. #18
    V.I.B harly2006s avatar
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    På en plats i skogen
    Inlägg
    422
    Tackad: 0

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Till TS: Har du ändrat eller ska ändra något på hojen sen bänkning? Annars, så länge bänkaren gjort ett bra jobb dvs, har du nog inget att vinna på att fippla med mappen. Snarare riskerar du att försämra prestandan. Bara en tanke...
    så är det...

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Till TS: Har du ändrat eller ska ändra något på hojen sen bänkning? Annars, så länge bänkaren gjort ett bra jobb dvs, har du nog inget att vinna på att fippla med mappen. Snarare riskerar du att försämra prestandan. Bara en tanke...
    Nu har jag lyckats läsa ut den mappning som fanns i VCIn (orangea boxen). Man kan direkt se vilken standardmappning man utgått ifrån.

    När jag jämför AFR och VE för "original" och "working" ser jag ingen skillnad !!
    Visserligen har jag fått en utskrift från firman som visar effekt/moment, men om det inte är någon diff på mappningen kan man verkligen tycka att dom bänkat då? Innebär inte bänkningen en del tuning också????

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Bänkade min Fat Bob med SEST hos "Osten" i Härryda förra hösten. Dock så smäller det precis lika mycket nu som innan bänkningen. Använder mig av Rush-Slip Ons med 2,0" insatser samt Screamin Eagle luftrenare. Han sade att det är svårt att få bort avgassmällarna vid gasavdrag. Frågan är om han har försökt ändra i decel-tabellen.
    Det brukar inte vara problem att få tyst på det mesta.... Brukar kräva en kombination av justering VE i 0%-tabellen och mindre justeringar i Decel Enleanment.

    Mvh /Båging

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av druttkasken Visa inlägg
    Nu har jag lyckats läsa ut den mappning som fanns i VCIn (orangea boxen). Man kan direkt se vilken standardmappning man utgått ifrån.

    När jag jämför AFR och VE för "original" och "working" ser jag ingen skillnad !!
    Visserligen har jag fått en utskrift från firman som visar effekt/moment, men om det inte är någon diff på mappningen kan man verkligen tycka att dom bänkat då? Innebär inte bänkningen en del tuning också????
    Är det ingen skillnad alls mellan Original och Working i VE-tabellen, kan du med största sannolikhet utgå ifrån att den inte är mappad. Antagligen är det bara pålagt en map och sedan bänkad för att få ut effektkurvor....
    Lite tråkigt, eftersom största nyttan med mappningen ligger i delgas/mellanregistret där du oftast kör...

    Man kan väl möjligen skilja på begreppen en aning....bänkning är bara bänkkörning och mappning är bänkkörning med justering...typ Du brukar märka det på priset om inte annat.....

    Mvh /Båging

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande ämnen

  1. E-tuna veteranmarknad sön 24/8 2014
    Av robbbull i forum Träffar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-21, 18:34
  2. supertuner
    Av panheadponken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-19, 19:50
  3. Supertuner MAP
    Av Pulare i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 22:04
  4. Powercommander vs Supertuner
    Av xbones i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 22:01
  5. Svensk utgåva av boken Hells Angel av Sonny Barger
    Av harley i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 20:41

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •