Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kamaxel sträckare

  1. #1

    Kamaxel sträckare

    Har lite funderingar om när man bör byta kamaxelsträckaren, har en Roadking 02 som gått snart 5000 mil

  2. #2
    Kamkedjesträckaren byter du väl egentligen först när du ser ett onormalt slitage.
    Har själv en fxst -02 som passerat 4000mil,men jag ser ingen anledning att byta än.


    //Robban

  3. #3
    Jag skulle definitivt inspektera. Mina var "halvdåliga" efter 3000 mil. Men när man ändå är där och har öppnat är det lika bra att byta, det gjorde jag.

  4. #4
    V.I.B Contributor
    Jonasbaggens avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Sigtuna
    Inlägg
    872
    Tackad: 43

    Håller helt med stroker49. Det kostar inte mkt att kolla och byta sträckarna mot att överraskas av ett ras om man väntar för länge.

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2014
    Ort
    Kisa
    Inlägg
    47
    Tackad: 2
    Har en Electra std. -00 som snart har gått 1000 mil. Vad jag har förstått så behöver man även byta kamaxellagringen på tidiga TC 88:or. Vad finns det för alternativ om man vill uppgradera till något bättre lösning än original sträckarna som verkar att behöva en hel del omsorg. Hur har ni gjort som kör TC 88 som börjar att få lite mil på mätaren ?

  6. #6
    De tidiga behöver byta yttre bakre kamaxellagret. Min är en 2003a så det behövdes inte. Men det är kanske gjort på din? Men jag bytte de två inre kamaxellagren mot bättre, men det var kanske lite onödigt. I alla fall när man kör med snälla kammar. Men det var enkelt och inte så dyrt (jag köpte specialverktyg och gjorde det själv) och man skall inte snåla för mycket.

    Sedan är det många som vill sälja en helt ny kamplatta från SE eller JIMs inklusive en bättre oljepump. Det är nog en bra lösning, men det kostar (5000-7000 +arbete?, vet inte). Då jag har original och inte trim så tycker jag att det är overkill. Jag bytte bara slitklackarna, så får jag väl titta till dem om 3000-4000 mil igen. Men enligt uppgift så skall det hålla längre när man bytt då kedjorna blir lite mindre abrasiva och inte sliter så mycket efter att man kört några tusen mil.

    Sedan finns det drevdrivna kammar, men då skall man veta vad man håller på med och kolla/justera kastet på pinjongaxeln, jag är lite skeptisk för normala användare.

    Sök här på forat och på internet, det finns MYCKET i ämnet.

  7. #7
    Håller också med stroker49.Kör själv med en 00 motor i min ultra bytade sträckare efter 4000mil knappt halvslitna däremot började dom släppa ifrån sig lite fibermatrial lagren kändes bra men byttes ändå men jag byter till s-e plattan i vinter och nya s&s 509 kammar,frugan får på sin softail omnitade sträckare med den typen av plast som håller transkedjan sträckt, bikeline säljer både verktyg och plasthuvud till sträckarna och även Gibson fixar till dina gamla bara att skicka ner dina slitna sträckare

  8. #8
    Träffade en kille igår som hade en -99 WideGlide,köpte den ny och bytte kamkedjesträckaren och ett lager vid 7000mil,idagsläget har han kört 12000mil utan att röra en skruv...Vi snackar kvalitet :-)


    //Robban

Liknande ämnen

  1. Verktyg för inre kamaxel lager TC88
    Av Jonasbaggen i forum Säljes
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 06:45
  2. kedjesträckare
    Av indy 500 i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 11:38
  3. SPORTSTER 2T camshaft - kamaxel
    Av dawroz i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 00:47
  4. Kammkjedjesträckare
    Av Micke B i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-09, 17:39
  5. Ramknäckare sökes
    Av Flat Track i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 09:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •