Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Förgasarsmäll och startproblem

  1. #1

    Förgasarsmäll och startproblem

    Hej alla. Skulle behöva lite tips om vad jag ska börja leta fel och åtgärder efter trubbel på vägen.
    Har en Super Glide -92, Evolution. Häromdagen när jag var ute hade jag först kört ca 9 mil, stått still ca 2,5 timma och sedan kört iväg igen.
    Inga problem så långt, men efter ca 10 km small en rejäl förgasarsmäll och cykeln dog. Sen var cykeln omöjlig att starta.
    Startmotorn reagerade inte, inte ens klickningar i solinoden. Ström fanns, lyse och instrumentlampor var tända.
    Det gick inte att bötta igång cykeln heller, inte ett tändande.
    Ställde cykeln på en vänlig själs garageplan och ringde "taxi" (morsan).
    Hyrde släp dagen efter och åkte och hämtade cykeln. Innan jag skulle rulla upp cykeln på släpet prövade jag att starta.
    Det bästa, eller värsta hur man ser på det, var att cykeln startade direkt!
    Körde ändå upp den på släpet och körde hem. Väl hemma prövade jag att starta igen, och samma resultat, startade direkt!
    Varför denna plötsliga förgasarsmäll, varför ingen reaktion från startknapp/motor, varför inget tändande vid "rullstart"?
    Många frågor och troligen även svårbesvarade, men var börjar jag? Vad är den troligaste orsaken?

  2. #2
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Glappkontakt i eller vid tändningslås eller on/off knappen på styret är min gissning. Good Luck!

  3. #3
    Nu har jag "krånglat" fram och tillbaka.
    Lossat tändningslås, rengjort, lossat säkringar och anslutningar, rengjort, kollat anslutningar.
    Försökte brygga startmotorn men enda resultatet var en jordning (testlampa tändes) mellan +-kabel och solenoidkabeln.
    Batteriet gick från grön lampa till röd under försöken. Inget hjälpte, cykeln död.
    Laddade batteriet över natten, och då allt satt ihop igen fungerade cyklen!
    Visst är det bra att den fungerar nu MEN jag vet fortfarande inte vad felet var/är.
    Hur blir nästa långkörning?

    Hur ser man att "kub-säkringarna" är trasiga?

  4. #4
    Glapp kuberna är väl automatsäkringar?

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    37
    Tackad: 1
    Just det! Automatsäkringarna, om sådana sitter på hojen så kan de ställa till elände. Hände mig på en Electra jag hade, de satt b.l.a. under tankpanelen och där blev det naturligtvis varmt ifrån motorn så en av dem bröt strömen då och då (de är ju mekaniska med bimetall) så det tog en stund innan jag kom på felet så där efter vägen (Mälarn Runt). Det visade sig att den ena brytarpinnen hade lossnat och krupit ut en aning ur hållarplattan så det behövdes inte mycket värme ifrån motorn för att den skulle bryta kretsen. :-/ Så mitt tips är att du kan försöka med att värma med en varmluftspistol på dem till normal driftstemp. som ex. motorn avger och se om någon av automatsäkringarna bryter och därmed är felaktig.

  6. #6
    Tackar! Ska kolla automatsäkringarna.
    För övrigt har jag gått igenom jord-punkter idag, för om möjligt det kunde vara något sådant.
    Slipat och stålborstat lite men annars såg allt normalt ut och satt fast.
    Cykeln fungerar fortfarande också.

  7. #7
    Startar och funkar, alltid något http://www.nostalgia.se/se/search.php?id=31663

  8. #8
    Lite uppdatering: "Bettan" startar och fungerar. Har bytt en av automatsäkringarna, den som var rostig på ena skruven. Kört lite, startat flertal gånger, både varm och kall och olika tid efter avstängning. Allt verkar fungera så här långt. Känns fortfarande lite osäkert att lita på att allt är lugnt men inte mycket annat att göra än köra vidare tills något händer.
    Tack för alla tips och uppmuntringar.

  9. #9
    Hej alla.
    Tänkte att jag skulle uppdatera med ett glädjande besked om att allt fungerar med cykeln, men inte.
    Har under vintern bytt styre och kontrollknappar på detta. Nya knappar och kablar. Och allt elektriskt fungerar. Voopi!
    Har kört en del och allt verkar lugnt till en början. Sen när jag lyckades pricka in vårens regnigaste dag för besiktning, 3,5 mil bort, började problemen.
    Fick trycka på startknappen flera gånger efter besiktningen innan något hände.
    Och problemen fortsätter. Varje gång jag ska starta nu händer först ingenting, sedan efter några tryck på startknappen går plötslligt startmotorn igång.
    Funderar på startreläet eller neutral switchen?
    För övrigt, var sitter neutral switchen? Finns någon switch i kopplingsreglaget som möjliggör start med växel ilagd och koppling frigjord?

Liknande ämnen

  1. startproblem
    Av Lars Nilsson i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 14:25
  2. startproblem
    Av sportsterxlh i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-07, 19:38
  3. Förgasarsmällar Sportster
    Av flygare69 i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 19:39
  4. Byte munstycken i förgasare..förgasarsmällar??
    Av lpa1965 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 21:54
  5. problem med förgasarsmällar
    Av zeb.lovehell i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 17:29

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •