Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: HJÄLP !!!!!!!!

  1. #1

    HJÄLP !!!!!!!!

    söker ett elshema till en electra 2005,får ej igång h-mätaren.påstås vara ny vss i den,kollat kablar från givare till ecm o från ecm till mätare o inga problem,kan det vara ecm:en som strular med givarsignalen eller? alla svar om fel tas tacksamt emot.

  2. #2
    Hej,

    Får du motorlampa/felkoder? Lyser displayen med kilometerräknaren? Har du testat diagnostikläget och sveptestet?

    Mvh /Båging, Mek1 Motorcycles AB, www.mek1.se

  3. #3
    Följ länken och anvisningarna / Hasse
    http://harleyforum.se/showthread.php...-f%C3%B6r-alla

  4. #4
    Supersajt!!! Tacksomf*n Hasse

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Följ länken och anvisningarna / Hasse
    http://harleyforum.se/showthread.php...-f%C3%B6r-alla

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Båging Visa inlägg
    Supersajt!!! Tacksomf*n Hasse
    Vassego, nu kan du serva vad fan som helst

  6. #6
    har fått fram felkoder på hastighetsmätaren p0501 vss sensor low o sen tror jag att det var u 1016 loss of ecm serial data varken hastighetsmätare trippmätare km-räknare blinkersavstängning funkar.ska väl ut o kolla lite mer senare,har ej testat diagnostikläget vet ej hur man gör det o sveptest??? ska försöka få fram ett elschema så kanske man blir lite klokare.

  7. #7
    Ok, då funkar mätaren. Sveptestet gör du genom att hålla inne tripknappen samtidigt som du vrider på tändningen.
    Ska försöka få fram schemat åt dej, men det är rätt enkelt kopplat. Du har 3 kablar till VSSen. Kontaktstycket sitter under höger sidokåpa. En av anslutningarna har +5V, en har jord och en är pulserande referens tillbaka till ECM. Mäter du på den pulserande ska den variera mellan 5 och 0 volt. Det är ECMen som skickar seriell data till mätaren, så pulsen går bara till ECM och inte till mätaren.
    Har för mej +5V är röd/vit, jord svart och puls röd.
    Får inte ECMen pulsen får du inte ut seriell data till mätaren, därför blir det u1016, loss of serial data.
    Har bytt 2 VSSer bara denna veckan, så det är inte helt ovanligt att dom går sönder, men kolla först så den inte är full med spån från lådan, då funkar den inte heller....


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  8. #8
    tackar så hemskt mycket för hjälpen,gjorde det med mätaren för att få fram felkoderna sveptestet du sa o hastighetsmätaren gick fullt upp och tillbaka sedan kunde man kolla felkoderna.fick fram elschema via hasse diesels anvisningar, så tack till han med.och givaren har jag haft lös ock den är ren.då får man kanske prova på givarsignalen till ecm:en o ser om det blir utslag på den,har försökt leta hur man skulle kunna mäta givaren.han jag köpte hojen av sa att han hade bytt givare o den ser ju ny ut,men de borde kanske gå att ta lös givaren o koppla voltmätaren mot givarkabeln o slå på tändningen o prova o dutta givaren mot något metalliskt på motorn? TACK så mkt till alla vill dela med er av era erfarenheter men nu blir det en veckas semester så det blir väl o pyssla lite senare under semestern.

    - - - Uppdaterad - - -

    TACKAR HASSE DIESEL så hemskt mycket för länken,nu kan man ju kolla elschemat.

  9. #9
    Varsågod


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #10
    Enklast är att få upp bakhjulet i luften, använd en vanlig multimeter och mät i kontaktstycket. Mellan röd/vit och svart skall du ha runt 5V. Mellan röd och svart skall du få pulserande mellan 0 och 5V när du snurrar på bakhjulet

  11. #11
    blir bilen nu en vecka söderut,så ja ska passa på o hämta en garagedomkraft som man sätter under ramrören o hissar upp med,som ligger hos min dotter i kungsör.återkommer senare med reultat av undersökningen senare,tack alla som ger goda råd o tips,svårt då man inte har någon handbok eller elschema.

  12. #12
    en liten fråga till dom som kan mycket mer än jag,såg att det fanns 12 volts vss givare och det är 5 volt till givaren,har det någon betydelse?

  13. #13
    5v är styr och referens ström från ecm.
    Trägen vinner!

  14. #14
    jag tänkte bara om det skulle vara fel typ av givare,eller om det inte spelar någon roll vad det är för voltantal på givaren.

  15. #15
    har nu varit o felsökt lite har 5 volt till givaren och med givaren inkopplad så har jag 1,8 volt ut från givaren o det ändras inte då jag snurrar hjulet.kopplar jag bort givaren då har jag lika många volt på både + kabeln o givarkabeln,alltså på kontakten som går till hojens elsystem,låter väl som givarknas??? någon som har en bättre ide.

  16. #16
    TACKAR alla som hjälpt till med detta,har bytt givare o det funka kanon numera,case closed

  17. #17
    skönt

  18. #18
    o tack hasse för länken,kan nu elschemat utan o innantill haha

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •