Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tagen för buller! =(

  1. #1

    Tagen för buller! =(

    Gokväll bikers! Jo saken är den att jag blev tagen av en MC snut nu i lördags och han påpekade mitt avgassystem (vance and hines short shots) han skrev massa papper och jag blir tvungen att regbesiktiga hojen då rören inte är godkända. Detta kostar ju en hel del tyvärr...man blir lite nerstämd på något vis. Jag älskar min sportster och ljudet är så jäkla gött! Även om jag vet att det inte är godkänt såklart. älskar Harleys och allt vad det är men sura pengar och dem kan ju plocka en när dem vill. Det finns inga avgassystem som är godkända eller går igenom besiktningen med gött ljud ? Original är riktigt tradiga dock...undrar hur era erfarenheter är angående detta. Älskar min hoj och den är en ren fröjd att köra men hade jag haft original pipor på så hade jag lika gärna kört en annan hoj må jag säga. Jag älskar knasstret och ljudet med Harley och känslan. Ska dem beröva mig på detta är ju frågan. Blir bara så osäker nu...hade jag haft riktigt gott om stålar så hade jag inte brytt mig över huvudtaget men så är ju inte fallet. Vill inte heller släppa min hoj som jag håller kär ! Blir bara litta nerstämd av detta faktiskt...sen min kompis som kör en duccati med andra rör (inte original) som inte heller är godkända, han skulle dem aldrig ta för buller då hans inte är i närheten av mina rör i ljudnivån..men endån dem är ju inte godkända ?! usch...ne vad ska man säga..blir frustrerad över alla dessa lagar

  2. #2
    Nämen va fan, vilken skitnödig j-a snut! Jag har samma på min och vill INTE råka ut för samma sak.
    Va kostar kalaset?

    Dax för en fond på forat för buller-böter?
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  3. #3
    Där står ingenting om vad jag ska punga upp på alla papper jag fick av farbrorn...Men regbesiktningen + och allt därtill kan landa på 2000-2600 kanske...sen bötern vet jag inte men 500-1500 kanske ? vet inte alls hur det fungerar..första gången jag får tillsägelse...polisen har stannat mig förr men bara för att blåsa ...sen vart det lugnt.. Denna gången blev det lite värre tyvärr....alltså har provkört en HD med original... det är inte kul kan jag lova. Men jag borde kanske byta till något system med mindre buller vad vet jag...jag vill som sagt inte ge upp min Harley som är det roligaste nöje jag har!

  4. #4
    Böter för buller? Hade han mätare eller bara en godtycklig bedömning att de låter för mkt? Har du fått böteslapp som du skrivit under? Annars kan det väl ändå bara bli en besiktning men inte reg besiktning utan ombesiktning visa upp hojen. Nu förtiden mäter dem inte längre utan går på helfordonsgodkännandet och att rören ska vara E märkta annars blir det ombesiktning. Är hojen nyare än 2003 så får du inte byta en enda liten sak om de är nitiska med helfordonsgodkännandet.

  5. #5
    Aha ...jo det stämmer säkert som du säger då..jag har inte skrivit under någonting så kanske ingen böter då...men där är kryssat att det ska göras en regbesiktning så det är väll så det måste bli då. Som sagt första gången jag åker på något så jag har ingen aning om vad som händer...tradigt om man blir tagen igen snart efter besiktningen för man kan ju ha otur.. ahja vill inte ge upp om min Harley iaf så är det bara

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Dom kan visst ge böter för buller tyvärr http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--...eller_buller_/
    Klart dom kan men det ska bevisas först.

  8. #8
    V.I.B Contributor
    Casphers avatar
    Reg.datum
    Sep 2013
    Ort
    Södra Dalsland
    Inlägg
    606
    Tackad: 60

    Tråkigt för alla oss som vill att våra hojar ska låta gött.

    Det offentliga rummet är reglerat på allehanda vis och troligen finns det alltid åsikter om andras beteende.
    Många gillar ljudet av motorer, andra inte.
    Däremot skulle det krävas absolut tystnad och absolut inaktivitet för att alla utom alla de som inte gillar just absolut tystnad och absolut inaktivitet ska vara nöjda. En utopi alltså.
    Man har helt enkelt siktat in sej på vissa grupper i samhället och trakasserar just dessa.
    Man trakasserar inte tex följande grupper (som jag personligen tycker är störande):

    Idiotiskt högljudda diskussioner omvälvda av tobaksrök.
    Horder av täckande sjalar som kräver rättigheter, skrikande i falsett och med fladdrande tungor.
    Skrikande människor på badplatser.
    Skrikande människor överallt.
    Illaluktande människor.
    Reklam överallt, såväl radio- och tv-reklam, som i brevlådan och upphängt precis överallt.

    Om alla gjorde var sin lista skulle sannolikt precis allting vara störande för vissa.
    Man kan ju dock inte reglera och lagstadga att alla som stör på något som helst sätt ska bestraffas.

    Man väljer ut vissa. Och trakasserar dem.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2011
    Ort
    västmanland
    Inlägg
    137
    Tackad: 0


  10. #10
    Tja? Har du fått föreläggande om reg-besiktning kostar det 880 kr + att du ska ha med ett intyg från din Harleyhandlare eller dyl att orginalsystemet är monterat. Sen är det bara att åka hem o byta tillbaka igen. Men visst är det sura stålar.

  11. #11
    Jävligt sant, trakasserier är vad det är. Min kompis blev idag stoppad av mc-snut och flygande besiktningsbilen. 500 spänn böter för högt ljud 250 spänn för avsaknad av reflex och påpekande av att reg skylt inte fick sitta sidmonterad + registreringsbesiktning. En annan kille jag känner åkte på registreringsbesiktning två gånger förra året, också på ljudet. Har själv också en harley med short shots, har klarat mig än så länge men blir bara så trött. Mår dom så jävla dåligt så dom måste hålla på och tracka oss så. Har alltid varit så sa killen som åkte på reg bes två gånger och haft harley hela sitt liv, har du harley är det precis som du är kriminell eller nåt.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av husfar Visa inlägg
    Gokväll bikers! Jo saken är den att jag blev tagen av en MC snut nu i lördags och han påpekade mitt avgassystem (vance and hines short shots) han skrev massa papper och jag blir tvungen att regbesiktiga hojen då rören inte är godkända. Detta kostar ju en hel del tyvärr...man blir lite nerstämd på något vis. Jag älskar min sportster och ljudet är så jäkla gött! Även om jag vet att det inte är godkänt såklart. älskar Harleys och allt vad det är men sura pengar och dem kan ju plocka en när dem vill. Det finns inga avgassystem som är godkända eller går igenom besiktningen med gött ljud ? Original är riktigt tradiga dock...undrar hur era erfarenheter är angående detta. Älskar min hoj och den är en ren fröjd att köra men hade jag haft original pipor på så hade jag lika gärna kört en annan hoj må jag säga. Jag älskar knasstret och ljudet med Harley och känslan. Ska dem beröva mig på detta är ju frågan. Blir bara så osäker nu...hade jag haft riktigt gott om stålar så hade jag inte brytt mig över huvudtaget men så är ju inte fallet. Vill inte heller släppa min hoj som jag håller kär ! Blir bara litta nerstämd av detta faktiskt...sen min kompis som kör en duccati med andra rör (inte original) som inte heller är godkända, han skulle dem aldrig ta för buller då hans inte är i närheten av mina rör i ljudnivån..men endån dem är ju inte godkända ?! usch...ne vad ska man säga..blir frustrerad över alla dessa lagar
    Tråkigt att höra,åkte för precis samma förra sommaren med min v-rod muscle med VH competion 2/2.
    Timeo Danaos Et Dona Ferentes

  13. #13
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Ska säga att är dom grisiga så är dom Själv har jag åkt stelbenchopper med raka rör i 7 år och efter det kört min Crossbones med ett jävla ljud i fyra år. Har aldrig blivit stoppad pga det. I våras blev jag dock stoppad på leden från Olskroken mot Partille vid avfarten mot Östra av en mcsnut. Han hängde på mej från Munkebäck och sa bara att jag får hålla hastigheten. Hade väl legat i 100-110 när han haka på. Han sa: Det var bara det jag ville och håll ett öga på hastighetsmätaren! Hojen brötade ganska bra då! Hade Kerker Supermegs då.Bytte till Supertrapp och bänkade hos Osten som menade på att Suprtrappen ger mest effekt. Två dagar senare besiktade jag hojen med supertrappen så som den är bänkad. Gubben hos Dekra på Tagenevägen sa bara att: den brötar ju inte så jävligt och hojen gick igenom Summa summarum är ju att det beror precis på snutens humör och hur han är emot Harleys!
    There are no problemsonly solutions

  14. #14
    Äh! Inget att tjura över. Alla som byter ut sitt originalsystem till något ljudligare är ju medvetna om detta så det är bara att ha med i beräkningarna.
    Jag hade v&h widow på min förra xr1200 men det lät ju så genant högt att jag inte ville starta den mellan husen hemma.
    För tillfället har jag originalpipor på men ska byta till ett remus som enligt uppgift ska låta bra men inte skyhögt.

    För övrigt så är det inte bara HD som råkar ut för detta, det pratas en del om detta även på sporthoj.com

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Rätta mig om jag har fel, men jag får känslan att du har en nyare modell (iaf nyare än -99) och då är din hoj helfordonsgodkänd. Det innebär att det måste finnas godkända avgasrör på den förutom att de även ska hålla sig inom bullernivån. Det är inte många delar man får byta på en helfordonsgodkänd hoj. Har du en äldre hoj är de inte lika petiga med sådant.

  16. #16
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av mrkndr Visa inlägg
    Rätta mig om jag har fel, men jag får känslan att du har en nyare modell (iaf nyare än -99) och då är din hoj helfordonsgodkänd. Det innebär att det måste finnas godkända avgasrör på den förutom att de även ska hålla sig inom bullernivån. Det är inte många delar man får byta på en helfordonsgodkänd hoj. Har du en äldre hoj är de inte lika petiga med sådant.
    Har för mej att helfordongodkännandegrejerna kom 2005.
    There are no problemsonly solutions

  17. #17
    V.I.B
    Reg.datum
    Jul 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    20
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Har för mej att helfordongodkännandegrejerna kom 2005.
    Nästan rätt . Jag kollade upp det mer noggrant då jag var osäker. Efter att ha läst en motion från riksdagen, samt några övriga texter från transportstyrelse verkar det som att reglerna för helfordonsgodkända börjar gälla från 17 juni 1999, då det inte finns några EG-direktiv om avgasemissioner före detta datum. Däremot verkar det finnas en övergångsperiod fram till 9 november 2004 där hojar inte nödvändigtvis är helfordonsgodkända, utan att det var upp till tillverkaren. Efter 9 november 2004 måste alla motorcyklar vara helfordonsgodkända.

    Så tolkar jag det som och har man en hoj mellan 99-04 så bör man undersöka om ens hoj är helfordonsgodkänd eller inte .

  18. #18
    Loud pipes saves lifes!! Hörs man så ses man, tycker alla dessa bestämmelser om buller är löjliga... Vet inte hur många gånger jag fått bromsa duktigt för bilister tror att dom hinner köra ut och förväxlar hojen med en moped eller något annat, men efter jag slängde på mina vance and hines straightshots på sporren börjar bilister helt plötsligt se en..

  19. #19
    Är det inte bara att hänga på originalsystemet och åka och ombesikta och sedan byta tillbaks och lita på turen i fortsättningen?

  20. #20
    Tror många av oss råkat ut för nån form av föreläggande i stil med detta.
    Jag har det i alla fall, inte kul men det hör ju till.

    Behöver man byta system till besiktning så borde man inte bli förvånad om polisen har en åsikt längs vägen.
    Och med typ "Short Shots" behöver polisen inte ens mäta.
    Dom bara konstaterar att man inte har ljuddämpare utan bara avgasrör.
    Insatser är inte ljuddämpare, bara som tillägg i ljudliga ljuddämpare.
    Om man nu inte skulle ha enorma insatser som råkar dämpa "tillräckligt".
    Och är det en nyare hoj som är helfordonsgodkänd e man ju rökt i vilket fall.


    "if you can't do the time dont do the crime" som det heter i visan.

Liknande ämnen

  1. Tagen av mc polis för buller
    Av GonZa i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 23:16
  2. Tagen för buller av Mc polis
    Av GonZa i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-13, 19:15
  3. En Harley tagen bakifrån
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 19:51
  4. Buller.
    Av Tundra Trotter i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 16:39
  5. Buller i Norge?
    Av Dragos i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 19:20

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •