Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Startmotorn går in när jag växlar!

  1. #1

    Startmotorn går in när jag växlar!

    Hej,
    Ett jätteproblem har uppstått då vi åker till Italien nu på fredag.
    Startmotorn går in när jag håller in kopplingen fullt. Om jag bara håller så pass att det går att växla så är allt lugnt.
    Lägger jag i friläget så går startmotorn hela tiden. Med neutral i så går startmotorn i när jag vrider på tändningen, rör inte startknappen. Det är en Softail Crossbones -09. Klart skumt, vad har kopplingens läge med startmotorn att göra?
    Tacksam för tips.

  2. #2
    För det första, vad är det för hojj du har?
    På något sätt så får du ström till solenoiden eller till kretsen startknapp/tändrelä/solenoid när du aktiverar kopplingen eller när neutral är i.
    Nu måste du felsöka.
    Kolla så att inte kopplingsvajjern tex har skyddshöljet avnött och när du drar n den så rör sig kopllingsvajjern lite och kommer i kontakt med någon pluspol och sedan leder strömmen till någon annan kabel eller ansutning.
    Samma sak med neutralen, ligger någon kabel emot neutralkontaktens poler eller är det något knas på kabeln mellan neutralkontakten på växellådan och neutrallampan i instrumenteringen.

    Ta gärna bort tanken och kolla sladdar och annat om det är något skadat eller konstigt.

    Var skall du åka i Iialien?

  3. #3
    Jag hade nog tryckt startmotorn i soptunnan å ställt me på kicken

  4. #4
    Som Stroker säger det känns som du tjuvkopplar med vajern har du en sån där fin kromad kåpa över solenoiden? Om så är anslutningarna under den isolerade?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  5. #5
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    En liten fråga bara.
    Har du en spärr som gör att startmotorn inte går runt förrän du drar in kopplingen när du ska starta?
    Det låter så iaf.
    Isf ska den ju inte dra igång starten när hojen e igång men gör det ändå.
    Kolla på elschemat var felet kan vara isf.

  6. #6
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Jo du har en sån brytare på kontakthuset på vänster sida.
    Den sitter så att när du drar in kopplingen helt så kan startmotorn dra runt.
    Samma sorts kontakt som till bromshandtaget på andra sidan styret.
    Då är det lite lättare att hitta felet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Bytat handtag?
    Du ska tydligen ha speciella grepp till den hojen med urtag för kontakten.

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    På de Harleys vi haft har det inte funnits nån kontakt så kopplingshandtaget måste vara inne för att kunna starta.

    Undrar vilka modeller som har detta.
    Senast redigerat av Noyen den 2014-06-29 klockan 20:31.
    Fuck cancer

  8. #8
    Ok om du lägger i friläget går den hela tiden och om du trycker in kopplingen så går den också, då låter det som om startknappen har fastnat? men som jag fattar så fungerar startknappen som den ska?

  9. #9
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7


  10. #10
    V.I.B Contributor Lars Nilssons avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Ort
    Utanför landskrona
    Inlägg
    1 539
    Tackad: 7

    Fits Big Twin & Sportster 2007/Later (except models with radio or cruise control)

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    För det första, vad är det för hojj du har?
    På något sätt så får du ström till solenoiden eller till kretsen startknapp/tändrelä/solenoid när du aktiverar kopplingen eller när neutral är i.
    Nu måste du felsöka.
    Kolla så att inte kopplingsvajjern tex har skyddshöljet avnött och när du drar n den så rör sig kopllingsvajjern lite och kommer i kontakt med någon pluspol och sedan leder strömmen till någon annan kabel eller ansutning.
    Samma sak med neutralen, ligger någon kabel emot neutralkontaktens poler eller är det något knas på kabeln mellan neutralkontakten på växellådan och neutrallampan i instrumenteringen.

    Ta gärna bort tanken och kolla sladdar och annat om det är något skadat eller konstigt.

    Var skall du åka i Iialien?
    Hej;
    Hojen är en crossbones -09l
    Har letat som en liten iller efter skadade/skavda sladdar, nada...
    Får bli en nödlösning om jag inte hittar felet,nämligen att att ta bort säkringen för startmotorn, stifta kontakten och ha en åtkomlig hängsäkring som jag får koppla ur när jag väl startat hojen....Känns lite "Dacke" men nöden har ingen lag.
    Vi drar nu på fredag, ner till Hamburg, sätter hojen på tåget och oss själva i restaurangvagnen... Vaknar sedan i Innsbruck, kör sedan över Brennerpasset för att sedan snurra runt i Dolomiterna i 14 dagar.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Ampe Visa inlägg
    Jag hade nog tryckt startmotorn i soptunnan å ställt me på kicken
    Jag är böjd att hålla med dig. Skulle aldrig ha sålt min sidventilare. Hur dum får man bli ?

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Lars Nilsson Visa inlägg
    Fits Big Twin & Sportster 2007/Later (except models with radio or cruise control)
    Kanske finns på olika modeller,på våra dynas (efter -07) behöver vi inte hålla in kopplingshandtaget på för att kunna starta.

    Eller också går det att programmera hojens dator att inte bry sej om ev,kontakt vid handtaget.Kollade
    med några polare med Big Twin -07 och senare och de hade heller inte hört talas om detta.
    Senast redigerat av Noyen den 2014-07-01 klockan 13:24.
    Fuck cancer

  14. #14
    Hej;
    Hojen är en crossbones -09l
    Har letat som en liten iller efter skadade/skavda sladdar, nada...
    Får bli en nödlösning om jag inte hittar felet,nämligen att att ta bort säkringen för startmotorn, stifta kontakten och ha en åtkomlig hängsäkring som jag får koppla ur när jag väl startat hojen....Känns lite "Dacke" men nöden har ingen lag.
    Vi drar nu på fredag, ner till Hamburg, sätter hojen på tåget och oss själva i restaurangvagnen... Vaknar sedan i Innsbruck, kör sedan över Brennerpasset för att sedan snurra runt i Dolomiterna i 14 dagar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Nix, jag behöver inte hålla in vare sig koppling eller broms för att starta upp hojen !

  15. #15
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    Kanske finns på olika modeller,på våra dynas (efter -07) behöver vi inte hålla in kopplingshandtaget på för att kunna starta.

    Eller också går det att programmera hojens dator att inte bry sej om ev,kontakt vid handtaget.Kollade
    med några polare med Big Twin -07 och senare och de hade heller inte hört talas om detta.
    Har du växel i måste man dra in kopplingen för att starta, i friläge behövs det naturligtvis inte.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Crossbones Visa inlägg
    Hej,
    Ett jätteproblem har uppstått då vi åker till Italien nu på fredag.
    Startmotorn går in när jag håller in kopplingen fullt. Om jag bara håller så pass att det går att växla så är allt lugnt.
    Lägger jag i friläget så går startmotorn hela tiden. Med neutral i så går startmotorn i när jag vrider på tändningen, rör inte startknappen. Det är en Softail Crossbones -09. Klart skumt, vad har kopplingens läge med startmotorn att göra?
    Tacksam för tips.
    Det är ganska vanligt att startknappen går i sönder, mitt tips är att kolla den.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  16. #16
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Har du växel i måste man dra in kopplingen för att starta, i friläge behövs det naturligtvis inte.
    Vi hade en japs här som handtaget måste vara intryckt på oavsett friläge eller ej,de va väl de som störde de söndersupna hjärncellerna.
    Fuck cancer

  17. #17
    Om du har i en växel så ska inte startmotorn kunna aktiveras utan att du håller in kopplingshandtaget. Har du i friläge så behöver inte kopplingshandtaget vara intryckt. Med andra ord verkar det som att startknappen är aktiverad konstant av någon anledning.

Liknande ämnen

  1. startmotorn slirar.
    Av fastheeltoe i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-06-04, 11:13
  2. Växlar?
    Av linkan1340 i forum Klassiska & Historiska Harley
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-10, 22:30
  3. 1998 883:a växlar hårt
    Av jyx i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 22:48
  4. Startmotorn rör på sig
    Av 350ZZZ i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 09:34
  5. Smatter i Startmotorn!
    Av Kingen i forum Harley-Davidson Touring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 21:49

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •