Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bananok sökes

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    5
    Tackad: 0

    Bananok sökes

    Behöver ett fungerande bananok bak till min FLH Electra -73. Är det nån som har ett att sälja? Eller något som passar utan för mycket moddning.
    Finns på 070 2718813
    Micke, Kumla

  2. #2
    Saknar du helt eller är ditt redan slitet?

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Jag har bromsok. Skulle byta gummipackningar och upptäckte att kolven är snedsliten. När jag ställer kolven med beläggsidan på plant underlag lutar den. Förstår inte hur den kan slitas snett, den pressar ju bara belägget mot bromsskivan. Kan det möjligen vara så att någon tidigare mekaniker slipat kolven snett för att undvika skrik i bromsen? Den har 100% anläggning mot plant underlag.
    Fick rådet av en bilmek i kväll att montera tillbaka det som det är eftersom det funkat tidigare. Vad tror du stroker?

  4. #4
    Det låter lite konstigt.
    Hur mycket är det, man skulle kanske kunna sätta upp kolven i en svarv och ta av ett par millimeter så den blir vinkelrät igen? Det borde vara gjort på tio minuter och kosta en vetelängd max på en liten verkstad/reparationsavdelning.

    Annars är det ingen dum idé att montera tillbaks det som det är om det har funkat tidigare, du kan ju göra det perfekt i vinter. Fast nu regnar det väl till början av Augusti så du kanske har tid nu?

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Provar att montera tillbaka och lägger till ett litet vinterprojekt på listan
    Ha en skön sommar

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 129
    Tackad: 11
    De e många som klagar på bananoken men jag tycker bakbromsen var bättre på den gamla shoveln än på nuvarande hojen som är 30 år nyare Ha en go sommar själv
    Fuck cancer

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    De e många som klagar på bananoken men jag tycker bakbromsen var bättre på den gamla shoveln än på nuvarande hojen som är 30 år nyare Ha en go sommar själv
    Jag förstår inte heller varför folk gnäller på Bananoken! Ok utväxlingen är lite galen (kolven i handtaget och i fotbromscylindern borde vara mindre) så att man får ta i en del men trycker man till får man bra effekt. Mitt framok har jag bytt upphängningsbussningar i, annars fungerar det bra efter 35 år. Men hojjen har bara gått ca 10 000 mil så det mesta är ju som nytt!

    AMF= The golden era!

  8. #8
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av lufsen Visa inlägg
    Jag har bromsok. Skulle byta gummipackningar och upptäckte att kolven är snedsliten. När jag ställer kolven med beläggsidan på plant underlag lutar den. Förstår inte hur den kan slitas snett, den pressar ju bara belägget mot bromsskivan. Kan det möjligen vara så att någon tidigare mekaniker slipat kolven snett för att undvika skrik i bromsen? Den har 100% anläggning mot plant underlag.
    Fick rådet av en bilmek i kväll att montera tillbaka det som det är eftersom det funkat tidigare. Vad tror du stroker?
    hade exakt samma på min.... finns nya kolvar och packningar att köpa på nostalgia.se
    Det konstigaste är ju ändå att KOLVEN är snedsliten... mellan kolven och skivan ligger ju själva bromsbelägget... det är ju DET som skall slitas.??
    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    5
    Tackad: 0
    Ja det är det som är så skumt. Har satt ihop oket igen med nya packningar. Väntar på en beställd startmotor, den gamla brann av för att den inte orkade dra runt motorn när det va kallt! Nyrenoverad motor men inget trim. Sen blir det test av bakbroms. Tjo

  10. #10
    Har den inte vridit sig lite bara , kolven alltså? om du ska slita kolven där så krävs det ju att du kör utan kloss? Eller en rabiat ägare med sliprondell!
    /Hasse

  11. #11
    Om man vill porra till det lite så finns det ju två kolvs bananok också. Kanske mer rekommenderat montera fram, men då kan du ju flytta fram oket bak.
    Trägen vinner!

Liknande ämnen

  1. Bananok
    Av Crankshaft i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 06:16

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •