Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Stenskott/lacksläpp som har börjat rosta.

  1. #1

    Stenskott/lacksläpp som har börjat rosta.

    Såg idag när jag skulle ta hojen att jag har fått ett stenskott/lacksläpp på framskärmen.
    Nu till den stora frågan, vad gör man åt saken? Är det bara att plocka bort skärmen och lämna bort den till en lackerare eller kan man ta ett fint slipapper putsa bort rosten, grunda och sen måla på skadan med ett lackstift?
    Om jag nu gör det sistnämnda blir det då hållbart eller finns det risk för att det börjar rosta under färgen och skärmen blir förstörd.



    På bilden kan man även se att det är en spricka i lacken.

  2. #2
    Får du bort all rost och använder en bra grundfärg så brukar en lagning, som du beskriver den, funka bra. Även om du missat lite rost så har du i alla fall skjutit upp rostandet några år.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av alfg Visa inlägg
    Får du bort all rost och använder en bra grundfärg så brukar en lagning, som du beskriver den, funka bra. Även om du missat lite rost så har du i alla fall skjutit upp rostandet några år.
    Hittade någon stark primer på jobbet som man har och målar på bilar innan man limmar dit en ny framruta, den skulle vara bra enligt killen som byter rutor.
    Ska slipa rent och måla på sån och sen får det bli att lämna bort skärmen till lack under vintern.

  4. #4
    Nä, bättra så bra det går. Lite battlemarks får man när man använder grejjorna. Du kan ju inte lacka om varje gång du får minsta lilla skada. Kör och ha kul och efter många år får du kanske plocka ner delar eller hela hojjen för en riktig genomgång och omlackering.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Nä, bättra så bra det går. Lite battlemarks får man när man använder grejjorna. Du kan ju inte lacka om varje gång du får minsta lilla skada. Kör och ha kul och efter många år får du kanske plocka ner delar eller hela hojjen för en riktig genomgång och omlackering.
    Ja det är väldigt sant. Bara lite orolig att det ska börja rosta som fan sen i vinter när den står på förvaring och man inte har någon koll på den under ett par månader. Men det räcker nog med primer och att man målar på det med ett lackstift.

    Nån som vet om man kan köpa lackstift hos återförsäljare med rätt färgkod?

  6. #6
    Men du behöver ju inte ha hojjen ute i vinter och vattna med saltvatten varje dag! Om du gör det där någorlunda bra kommer det att hålla bra, kanske får du bättra lite någon gång. Det är ju inte som en åretruntbil där rosten sprider sig som galloperande cancer så fort den har fått ett litet fäste.

    Är du orolig så spruta på lite olja, 5*56, WD40 eller något infor vintersömnen. Står hojjen kallt, spruta hela jävla hojjen med WD40 så klarar sig allt och det är lätt att tvätta av till våren.

  7. #7
    Haha nä det hade jag ju inte tänkt, men vem vet den kanske växer till sig och får större motor om jag vattnar den
    Den står i ett kallgarage så en dusch med 5-56 på utsatta ställen får det nog bli.

  8. #8
    Nej, spruta hela hojjen, jag skojjar inte. Jag gjorde det när jag bodde i Italien 1 1/2 år och Electran stod i en potatiskällare i Malmslätt. Inte en rostprick. Lade bara ett lakan luftigt över också ifall fåglar skulle sitta uppe under taket och skita. Men det bästa är väl att ta in den i vardagsummet, snyggt även om det inte är en Shovel. Du kan få hyra plats i vårt garage i Tannerfors?

  9. #9

    Stenskott/lacksläpp som har börjat rosta.

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Nej, spruta hela hojjen, jag skojjar inte. Jag gjorde det när jag bodde i Italien 1 1/2 år och Electran stod i en potatiskällare i Malmslätt. Inte en rostprick. Lade bara ett lakan luftigt över också ifall fåglar skulle sitta uppe under taket och skita. Men det bästa är väl att ta in den i vardagsummet, snyggt även om det inte är en Shovel. Du kan få hyra plats i vårt garage i Tannerfors?


    Okej då får jag göra det. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

    Hmm kan vara intressant. Vad tar ni för det då?

  10. #10
    Sedition, du har ett provat meddelande. Det rör sig om 600kr/månad men då ingår kaffe, trevliga mekkamrater och möjlighet att serva bilen innomhus.

    För ett antal år sedan lämnade jag en av hojjarna till en MC-firma i Mjölby/Motala som parkerade dden varmt och skyddat över vintern för en tusenlapp. Det var bra.
    Det billigaste är väl att låna lite pengar på hojjen och lämna den på en pantbank och bara betala räntan!

  11. #11
    Hur många är ni som håller till där då?
    Där jag har plats nu kostar bara 250kr över vintern så det är inte lönt att åk med den till pantbanken, men ingen dum idé annars
    Tyvärr ligger platsen nedanför rimforsa så det är ju långt att åka hemifrån valla om man vill göra något och så finns det ingen möjlighet till att skruva eller nåt sånt om det skulle behövas.

Liknande ämnen

  1. Avgubbifieringen har börjat.
    Av Json i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 18:30
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 13:00

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •