Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Blinkers 48, går det att plocka isär?

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10

    Blinkers 48, går det att plocka isär?

    Jag har köpt några bakblinkers från en 48, det tråkiga är att säljaren har klippt av sladdarna så nära huset (10mm) att det inte går att skarva i nya sladdar, går dessa blinkers att plocka isär eller är det soptunnan som gäller?

  2. #2
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    kommer du inte åt att löda på en ny sladd??
    Sportster 48! 👊

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Nej, jag har max 10mm som ska avisoleras , löddas och ha krympslang, och det är 4 sladdar på varje, de har ju både blinkers, bromsljus och bakljus i samma,

  4. #4
    Jag tror de där är limmade och inte tas isär är det tänkt. En del har fått kondens i dom och fått byta hela. Men dom är ju ihopmonterade en gång, så det borde också gå att ta isär om man är försiktig.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    D.F.W.T.B

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Jag har samma tanke IDI, jag kan tänka mig att de har en fläns som går in i huset då är det ju ett helvete att få isär dom (om det går), ibland är det billigare att köpa nya dyra grejer än att köpa begagnade lite halvbilligt.

  6. #6
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    Ingenting är omöjligt, Macgyver hade fixat det plättlätt med hjälp av ett gammalt tuggummi!
    Sportster 48! 👊

  7. #7
    Hittade denna text i en manual till Sportster.

    "XL 883N and XL 1200N/X/V Models with LED Turn Signal Tail and Stop Lamps

    On International and Japanese XL 883N and XL 1200N/X/V models, the rear turn signal/tail lamps are LED assemblies. There are not replacement bulbs for this style lamp. The caps on the rear turn signals are not removeable. See a dealer or service manual for assembly replacement.

    Due to local regulations, this feature may not be found in all destinations."


    Men jag tycker du ska prova i alla fall. Nyfikenheten måste ta över tycker jag.
    Prova med att värma försiktigt med en värmepistol på blinkershuset, det kanske mjukar upp limmet så att du kan dra/vrida loss glaset.
    D.F.W.T.B

  8. #8
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Citat Ursprungligen postat av IDI Visa inlägg
    Men jag tycker du ska prova i alla fall. Nyfikenheten måste ta över tycker jag.
    Prova med att värma försiktigt med en värmepistol på blinkershuset, det kanske mjukar upp limmet så att du kan dra/vrida loss glaset.
    Visst är det så. :-)
    Jag har ju två stycken att misslyckas på.
    Ja MacYver hade sprängt isär dom med tuggummi utan att de gick sönder.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Jag provade värma huset, tills det inte gick att röra utan handskar; men det gjorde ingen skillnad. Säljaren (här från forumet) vill inte ta tillbaka dom, tycker inte det är fel på dom och att jag har en otrevlig ton, så faktum är att jag har slängt en tusenlapp i sjön på 4 blinkers, varav bara två går att använda, så jag har inte råd att köpa nya fungerande (grattis på födelsedagen). Vad finns det för verktyg t.ex. en Dremmel som kan användas till att skära plast? Jag fundera på skära av glaset hela vägen runt, precis i kanten till huset, och (om jag lyckas) limma fast det igen med sättlim.

  10. #10
    10 mm sladdändar : Det är väl inte helt omöjligt att löda ihop med nya stumpar ände mot ände så att säga, man behöver inte tvinna ihop sladdarna

  11. #11
    Jag fick vatten i mina så det blev rena discot där bak Men lyckades få bort glasen o kunde fixa till det oså borra små hål i glasen i nerkant(använder nu mer hundbajspåsar runt blinkersena när jag tvättar hojen) men när man fått bort glasen så är det som en mindre dator där inne kretskort o grejer Kolla vad nya skulle kosta då innan jag tog isär 6000:- st

  12. #12
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    10 mm sladdändar : Det är väl inte helt omöjligt att löda ihop med nya stumpar ände mot ände så att säga, man behöver inte tvinna ihop sladdarna
    Det vete fan om det går, jag har aldrig lödd några kablar ända mot ända, och det lär ju inte hålla. Samtidigt är det 5 kablar som alla har samma längd, så de måste ju isoleras en och en.

  13. #13
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    Jag fick vatten i mina så det blev rena discot där bak Men lyckades få bort glasen o kunde fixa till det oså borra små hål i glasen i nerkant(använder nu mer hundbajspåsar runt blinkersena när jag tvättar hojen) men när man fått bort glasen så är det som en mindre dator där inne kretskort o grejer Kolla vad nya skulle kosta då innan jag tog isär 6000:- st
    Så det är så jävligt. :-(
    Hur fick du isär dom?
    Gick det att komma åt kablarna när man tog isär skiten?
    Nya finns på Bikeline med vitt glas för en tusenlapp, jag tänkte ju spara lite; men istället blev det tvärtom.
    Hur funkar det med surströmning, kan man tömma över en burk i en fryspåse så de fortfarande lukter skit, och skicka blinkers med strömning och allt till han jag köpte skiten av?
    Senast redigerat av Preben den 2014-05-29 klockan 21:24.

  14. #14
    det håller om man inte kallöder och använder den tunnaste krympslangen 2-3 mm En på varje kabel och en större över alla när allt är lött. ..Jag har gjort det några gånger på styrreglage som har klipps av på fel ställen av någon "klant" Ett pilligt jobb med det går...

  15. #15
    V.I.B
    Reg.datum
    Mar 2013
    Ort
    Blomstermåla
    Inlägg
    235
    Tackad: 10
    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    det håller om man inte kallöder och använder den tunnaste krympslangen 2-3 mm En på varje kabel och en större över alla när allt är lött. ..Jag har gjort det några gånger på styrreglage som har klipps av på fel ställen av någon "klant" Ett pilligt jobb med det går...
    Jag får testa, fast jag tycker dagens lödtenn funkar uselt, jag har inget minne av att jag var så dålig på att lödda för några år sedan.

  16. #16
    tunt Lödtenn för radiokomponenter funkar bäst och behöver inte så hög värme som vanligt universaltenn. en liten lödpenna rekomenderas.. Lycka till.

Liknande ämnen

  1. 4 små (små) blinkers
    Av weldox i forum Säljes
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 22:11
  2. Plocka ur insatserna ur Big Radius 2-2?
    Av Bikerboy i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 16:50
  3. Byte av blinkers till mini blinkers
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 13:07
  4. Blinkers
    Av redbull i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 19:58
  5. Bak Blinkers 3 i 1
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 20:37

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •