Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ge fan i att smygköra, varva mera

  1. #1

    Ge fan i att smygköra, varva mera


  2. #2
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    så är det
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  3. #3
    Precis. Harley ska det gasas med. Jag hatar när dom kallas för "Glidarhojar". Epitetet "Glidarhojar" kan få stå för alla andra Harleykopior på marknaden.
    D.F.W.T.B

  4. #4
    Finns bara ett läge på gasen,på en sporre iallefall

  5. #5
    Det är ju bara för att det inte går fortare än så Annat blir det nu med lillsidan, då kommer du att märka att du får slå av både här och där
    Citat Ursprungligen postat av robbbull Visa inlägg
    Finns bara ett läge på gasen,på en sporre iallefall

  6. #6
    Enligt instruktionsboken ska man växla upp till 6e växeln vid 85 km/h och där ligger man inte på några 2800 rpm snarare runt 2000 rpm. Självklart ska man inte ligga och segdra även om bottenvridet i en bigtwin inbjuder till det men att köra enligt de uppväxlingshastigheter som instruktionsboken föreskriver borde inte vara skadligt. Brukar lägga mig runt 2200-2500 rpm bortsett från vid kraftig acceleration där man gärna vill ha upp varvtalet lite mer.

  7. #7
    Det är inte 85 mph, ca 136km/h då? 6an är väl en ren överväxel för motorvägsfart

  8. #8

  9. #9
    Ja spöar alltid min hoj! Är det inte därför man kör motorcykel överhuvudtaget?
    Trägen vinner!

  10. #10
    85 km/h står det. Och ska man växla ner från 6:an till 5:an är det vid 80 km/h enligt instruktionsboken. Själv så brukar jag inte använda 6:an under 90 km/h.

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Använder inte 6,an under 100 km/h tycker FB,n tuggar för mkt annars.Och drar gärna ut den på växlarna också ibland.
    Men 6,an används väl bara på motorvägskörning,hellre högre varv än för lågt för min del.
    Fuck cancer

  12. #12
    Var ute och körde en sväng nu. Vid 85 km/h då de vill att man ska växla upp från 5:an till 6:an hamnar man ganska så exakt på 1900 rpm och vid 80 km/h då de vill att man ska växla ner från 6:an till 5:an ligger man runt 1780 rpm.

  13. #13
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Varva gubbar! Det mår motorerna och hela drivlinan bättre av än o ligga o tugga på höga växlar. Sparade inte på varven med min gamla EVOchopper under sju år och nya ägaren har gasat nu i fem år snart utan att nåt har gått sönder.Min nuvarande TC med vassare kammar och så ska ju varvas med och det tål dom! Ligger hellre på lite högre varv än för hög växel
    There are no problemsonly solutions

  14. #14
    Helt rätt xbones .....prylarna ska varvas

  15. #15
    Så jävla skönt att få läsa det i en tidning så folk tillslut förstår det...... För står det i tidningen så är det ju sant

    Typ samma sak gäller med inkörning av motorer. Bättre inkörning om man våldar på lite mer: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
    2nd place is the 1st looser!!

  16. #16
    Jag tror att så länge man inte belastar motorn hårt utan bara ligger och kör i konstant fart så gör det inget om man lägger sig på ett lite lägre varvtal förutsatt att det är inom rimliga gränser. Det viktiga är att man inte segdrar för det är då belastningen på kolvringarna ökar. Att ligga på för högt varvtal utan att lasta på motorn är heller inte bra för då får man för dåligt tryck på kolvringarna samt att det frestar på lager och ger högre bränsleförbrukning. Att vara extrem åt något håll är inte bra, lagom är bäst.

  17. #17
    Klockrent svenskt svar
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Jag tror att så länge man inte belastar motorn hårt utan bara ligger och kör i konstant fart så gör det inget om man lägger sig på ett lite lägre varvtal förutsatt att det är inom rimliga gränser. Det viktiga är att man inte segdrar för det är då belastningen på kolvringarna ökar. Att ligga på för högt varvtal utan att lasta på motorn är heller inte bra för då får man för dåligt tryck på kolvringarna samt att det frestar på lager och ger högre bränsleförbrukning. Att vara extrem åt något håll är inte bra, lagom är bäst.

  18. #18
    Mercakombi
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Var ute och körde en sväng nu. Vid 85 km/h då de vill att man ska växla upp från 5:an till 6:an hamnar man ganska så exakt på 1900 rpm och vid 80 km/h då de vill att man ska växla ner från 6:an till 5:an ligger man runt 1780 rpm.
    Vid 85 blås brukar det vara dax och gå från 2:an till 3:ans växel, på min kälke.... just saying.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Adrenaline Visa inlägg
    Ja spöar alltid min hoj! Är det inte därför man kör motorcykel överhuvudtaget?
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

Liknande ämnen

  1. Mera trim.
    Av Bassman i forum Race / Performance
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 16:15
  2. Mera i Predator...
    Av Sanniz i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-15, 20:55
  3. Mera crossdäcksharley
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 11:19
  4. Mera japaner!
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 16:00
  5. Mera Sportster
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 22:06

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •