Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Någon som har erfarenhet av dessa motorerna ?

  1. #1

    Någon som har erfarenhet av dessa motorerna ?

    Hej !
    Då min Evo börjar bli till åren och har många mil på mätaren ( 11600).
    Så har jag börjat förbereda mig på att byta motor så småningom.
    Hittade dessa motorerna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	14930
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	14929
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	44,0 KB 
Id:	14931

    som heter SMW och finns som Evotyp,pannareplica
    och knucklereplica hos : southern-mc.com och undrar om det
    finns någon som har hört talas om dessa eller har erfarenhet av dem?
    Det står att de är tillverkade i USA och har 3 års garanti , men om man
    köper själv från USA så kan det ju vara besvärligt att åberopa garantin
    ifall något händer så det hade varit kul ifall någon har mer info om dem.

    Mvh Leif

  2. #2
    11600 mil, är den välskött och har fått ny olja ibland så bör den vä gå i alla fall 40000-50000 mil till med kanske någon smärre justering. Men de där motorerna ser i alla fall fina ut!

  3. #3
    Är det fuskfördelare på dem?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    11600 mil, är den välskött och har fått ny olja ibland så bör den vä gå i alla fall 40000-50000 mil till med kanske någon smärre justering. Men de där motorerna ser i alla fall fina ut!
    Det låter helt osannolikt att en luftkyld motor skulle kunna gå så långt utan både kolvbyte och borrning !
    Jag har aldrig hört talas om någon som gått längre än 14-15 tusen !

    Hasse : Det ser onekligen ut som en fejkfördelare och jag kan inte tänka mig att den har någon funktion ! :-)

  5. #5

  6. #6
    Visst är det en fejkfördelare, den sitter inte ens i rätt vinkel.
    Om du vill åka 12000 problemfria mil till med din hoj så ska du nog titta på en ny originalevo. Det är hyfsat låga priser på dom, eller så renoverar du den du har. Vad det gäller driftsäkerhet och kvalitet så finns det nog ingen kopiamotor som är bättre eller ens lika bra.
    D.F.W.T.B

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Draken Visa inlägg
    Intressant läsning !
    Deras hoj hade en del rep. vid 7800 mil och toppen och cyllarna renoverades vid ca 12000 mil. Men totalt sett så har den hojen varit otroligt hållbar och driftsäker!

    Min har enligt förra ägaren som köpte den ny bara fått regelbunden service och en ny Drivrem vid 10 000 samt en ny förgasare nyligen. Jag vill nog inte renovera min motor då det är en -91:a och jag har hört att dessa blocken är lite klenare än övriga evos ! Jag vill gärna ha 20-25 hk till och då blir det lika dyrt att trimma/renovera som att byta motor har jag fått höra !

  8. #8
    Har den börjat ryka och dra olja? Om inte går den nog länge till.
    Sedan om du skall trimma är det ju en annan sak. Det IDI säger tror jag man inte nog kan poängtera! Även om S&S och vissa andra motorer är bra så är de inte i närheten av HD när det gäller kvalitet. Men om man vill ha lite mer hk blir det svårare! Fördelen med S&S, Revtech, Ultima och allt va de heter är att de kommer färdigtrimmade och då blir ju priset lite mer smakligt. Det är ju ganska dyrt att först köpa en ny HD-motor och sedan få fart på den.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Har den börjat ryka och dra olja? Om inte går den nog länge till.
    Sedan om du skall trimma är det ju en annan sak. Det IDI säger tror jag man inte nog kan poängtera! Även om S&S och vissa andra motorer är bra så är de inte i närheten av HD när det gäller kvalitet. Men om man vill ha lite mer hk blir det svårare! Fördelen med S&S, Revtech, Ultima och allt va de heter är att de kommer färdigtrimmade och då blir ju priset lite mer smakligt. Det är ju ganska dyrt att först köpa en ny HD-motor och sedan få fart på den.
    Det är jag helt med på att ju fler hk man tar ur en motor desto sämre blir livslängden !
    Min motor är exemplariskt servad under alla år och är alltid varmkörd innan färd. Den varken ryker eller drar mer olja än vad motsvarande motor gör när den är ny . Dock vill jag ha lite mer hk och att trimma min motor är uteslutet , pga det höga miltalet, årsmodell på block och kostnaden ställt mot detta .
    Jag har varit inne på att handla en beg. TC96 eller 103 men detta innebär förmodligen modifiering av ramen för att få plats med en sådan. Dessutom är jag inte så sugen att sätta i en motor med kamkedjor som snurrar runt kors och tvärs i motorn för att driva kamaxlar och balansklumpar ! ( Om man har tur kan man kanske hitta en som har såpass rak vevaxel att man kan montera kuggdrivning till kammarna men detta gör ju att en sådan motor blir ännu dyrare).Eftersom detta innebär ständiga kontroller av släpskor i undermåligt material som efter vad jag sett och hört kan haverera vid vilket miltal som helst. Däremot hade jag gärna valt en S&S snurra men de är ju så satans dyra .
    Jag förväntar mig inte en motor som går 10-15 tusen mil men vill ju inte heller ha något i dålig kvalite med dålig tillgång till rep. delar ........

  10. #10
    Du tänker helt rätt. Skall man trimma är det desstuom bättre att utgå från EVOs konstruktion. TC är bra men de är lite veka och skall man trimma så tillkommer ny vev eller i alla fall att svetsa originalveven, dyrt blir det. Jag har bytt släpskor på min i vinter och SÅ farligt är det inte och nu behöver jag nog inte titta på dem förrän om 3000-4000 mil igen. Har du en originalhojj blir det nog svårt att få in en stor EVO-klon också beroende på slaglängd.

    Revtech är nog lite bättre än sitt rykte. Speciellt de senare åren har fått ett lyft kvalitetsmässigt. De går som attan och kostar inte lika mycket som en S&S. De är också lättare med reservdelar till Revtech än till vissa andra kloner.

  11. #11
    Tack för alla svar och synpunkter !
    Jag googlade runt lite på amerikanska forum och det verkar som SMW använder bl.a: Ultimablock , Crane lyftare , HD kam och monterar ,provkör motorerna själva . De lämnar 3 års garanti och firman har funnits sedan -98" .
    Fast högst upp på önskelistan står nog ändå en S&S panna på 93 cui !

Liknande ämnen

  1. Vad skiljer motorerna åt?
    Av Jompa i forum Buell
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-03, 11:57
  2. Passar dessa fälgar?
    Av Henrik Forslund i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 21:50
  3. Någon som testat dessa däck?
    Av Json i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 07:50
  4. Motorerna står på rad! Vilken syn! (Film)
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 22:21
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 21:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •