Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Besiktning??

  1. #1

    Besiktning??

    Jag köpte en 48:a -11 i höstas av en handlare som importerade hojjen, han sa att jag inte skulle behöva besiktiga den förrän aug 2015, vilket jag tyckte stämde bra med det jag läst mig till.
    Men så damp det ner ett jäkla inställande till besiktning nu i aug 2014! WTF?

    Nu är det väl inte jordens undergång med en besiktning, men rätt ska väl va rätt?

    Bäst och fråga eliten på forat först tänkte jag, så ... vad gäller gubbz?
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  2. #2
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Så här står det på Bilprovningens hemsida:

    "När ska motorcykel/husvagn/lätt släp besiktas?

    Motorcykel, husvagn och lätt släp besiktas inte utifrån slutsiffran i registreringsnumret.
    För dessa fordon bestäms besiktningsperioden av månaden då fordonet senast besiktades.
    Första besiktningen görs senast fyra år efter den månad som fordonet tagits i bruk. Datumet
    står på registreringsbeviset. Därefter ska besiktning göras vartannat år, senast två år efter
    senaste fullständiga kontrollbesiktning (d.v.s inte efterkontroll).
    "

    Med andra ord får du nog kolla när den var "satt i bruk för första gången" därifrån den importerades?
    Kanske som med vissa bilar, du beställer en "11:a", men den används redan från hösten-10.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  3. #3
    Precis det jag gjorde, den togs i bruk 2010-08-20, so far so good.

    Men sen besiktade (vad jag förstod) importören den 2013-08-29, och då ska det väl va 24 månader som gäller?
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  4. #4
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av B-Twin Visa inlägg
    Precis det jag gjorde, den togs i bruk 2010-08-20, so far so good.

    Men sen besiktade (vad jag förstod) importören den 2013-08-29, och då ska det väl va 24 månader som gäller?
    Togs den i bruk 2010 så stämmer ju fyra år med 2014. Den måste ju bl. a. regbesiktas i Sverige och den besiktningen räknas inte
    till "ordinarie" (om jag tänker på hur det var när jag byggde sportster trike).
    Efter 2014 är det två år emellan ordinarie besiktningar, d.v.s. kontrollbesiktning.

    ***

    Min trike gick igenom dessa steg (när jag ägde den); SFRO besiktning, Reg.besiktning och kontrollbesiktning.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  5. #5
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2013
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    108
    Tackad: 1

    kolla regnummret på https://fordonsfraga.transportstyrel...natfordon.aspx, där står när senast godkända besiktningen ägde rum

  6. #6
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Jag skulle tro, att hade den importerats ett år senare, så hade det stämt med din tankegång. Det har säkerligen med
    det "första fyra års intervallet" att göra...
    Besiktningen importören gjorde med så pass "ny hoj" var ju egentligen för att få den godkänd på hemmaplan.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  7. #7
    Gaaah!!

    Ni har så rätt, tack som fan iallafall,men det här innebär att jag måste fixa besiktnings-pipor eller köpa upp Rustas alla diskbollar redan i år, så hojjen får astma på köpet.

    Jag är lurad !!
    " You can´t drink all day unless you start in the morning.."

  8. #8
    Den e inte sjysst sa han lagens lakej.Jag såg väl ut som jag sett ett ufo bergis,Nu förstår jag inte Startar alltid på 1a eller 2a tar mig dit vart jag ska åååh hem igen,Eru medveten om att du inte besiktigat sen 1983 sa han.D väl iallafall överflödigt anser jag

  9. #9
    Såg han ut som ett ufo också?

Liknande ämnen

  1. Besiktning
    Av FraGGion i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 19:22
  2. Besiktning
    Av dogleg i forum Harley-Davidson Dyna
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 18:01
  3. besiktning
    Av Nisse Jonsson i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 16:06
  4. Besiktning?
    Av robbbull i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 18:26
  5. Besiktning
    Av xbones i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 07:25

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •