Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Rullande projekt, Sportster för bus.

  1. #1

    Rullande projekt, Sportster för bus.

    Har en alldeles för gubbig Sportster 883/1200cc som ska bli mer busvänlig. Wheelies och burnouts är ju så jäkla roligt..
    1999 Års 883cc från början, nu med 1200cc cyllar, portade toppar, större ventiler, screamin eagle tändspole samt luft och buller. Bänkad till 73hk på slangen om jag inte minns fel. Effekten räcker till just nu, men resten suger.

    På tapeten står det nytt styre/risers. Typ crosstyre med höga risers, modifiering av koppling så den blir lättarbetad, ståvänlig dubbelsadel (tips mottages), bredare fotpinnar, breda skjutspinnar. Bättre bromsar vore jäkligt trevligt, singelskiva med enkolvsok nu, ett riktigt skämt! Finns det några bolt on bromsar från tyngre harleys? Bör även byta fjädrar i gaffeln då dessa är för mjuka. Prestanda före patina är tanken.

    Detta kommer vara ett rullande projekt nu i sommar. I vinter lär den modifieras ytterligare.

    Tips och tricks mottages gärna på smarta lösningar och nödvändiga uppdateringar som krävs för att den ska klara den ökade belastningen som detta körsätt ger.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild 2.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	99,4 KB 
Id:	14923Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	95,8 KB 
Id:	14924

    Peter

  2. #2
    Kul projekt! Har ett par linjära fjädrar till salu om dom skulle passa och vara av intresse? http://harleyforum.se/showthread.php...till-Sportster

  3. #3
    Tack!
    Det är intressant. Ska läsa på lite mer om dom!

    Idag började jag bygga nya styret i verkstan. Blev 10" höga risers som svetsas direkt i styret. Jäkligt nöjd så här långt. Ska helsvetsa det imorgon och förhoppningsvis hinna provmontera det. Får förmodligen köpa längre kablar till kontrollerna.

  4. #4
    Coolt styre! Vad är det i bakgrunden som det står STCC på?

    Angående bromsar så finns ju alltid svenska ISR (www.isrbrakes.se) om du vill kosta på dig, dom gör både skivor, ok med mera. Du som verkar ha lite fab-skills kan ju även titta på skroten eller ebay efter gamla sporthojs-ok och göra ett eget fäste till gaffelbenet. Ytterligare ett alternativ kan vara begagnade vrod-ok (brembo), dom passar på min hoj men jag har inte full koll på vad som gäller för din.

    Fortsätt att posta bilder på processen!

  5. #5
    Tack! Bakgrunden är väggen mot skåpet i min vw caddy. Fråga mig inte varför det står så där..
    Ska prata med Acke på isr angående bromsar. Det är så att min far och han är barndomsvänner, så om jag har tur kan jag få sakerna lite billigare. Funderat på några sporthojs-ok också. Tack för tipsen!

  6. #6
    Du kanske ska kränga på en gaffel ifrån en sporthoj, då får du både bättre dämpare och bromsar!?

  7. #7
    Loke, jag har varit inne på typ buell gaffel, men vill helst ha 19" framhjul. Har en del funderingar på någon upside down gaffel men tycker 39mm standardgaffeln är jäkligt snygg, så vi får se hur jag gör.

    Tyvärr hanns det inte med att svetsa klart styret idag. Kanske i helgen eller början på veckan.

  8. #8

  9. #9

  10. #10
    Robbbull riktigt coola!
    Har varit en sväng på jobbet och lekt med tigsvetsen. Så nu är styret klart för test!

  11. #11
    Färdig än?

    Tänkte på din dubbelsadel, ska det skjutsas också eller är det enbart för att stå på? Jag vet ingenting om den typ av körning som du har tänkt dig, men är ståvänlig för dig samma som sittvänlig för en spätta, eller kommer någon av er behöva kompromissa?

    Jag tycker själv att Biltwells HB är ganska nice, och till ett bra pris men jag vet inte om det fungerar för dig? http://www.biltwellinc.com/index.php...t_detail&p=235 LePera har ju annars en uppsjö av modeller att välja mellan, http://www.lepera.com/seat_pgs/v3_Sport_82_result.php

  12. #12
    Martin_HD biltwells är skitsnygg, men tycker ej den passar riktigt. Lite för Old school för detta "bygge". Le pera har några riktigt fina, men priset är lite väl om man kollar nypriser. Jag tänkte ha så tanten kan åka med ibland. Angående styret så slog det sig lite när jag svetsade, så jag måste rikta upp mina risers så dom passar mot kronan. Tröttnade lite igår när jag provmonterade och det ej passade hehe. Nya tag nu i veckan.

  13. #13
    Nä, det där med sadlar är svårt. Men va fan, du som har tillgång till verkstad och lite skills med metall kan väl knacka till en plåt och ta med den till en sadelmakare, alternativt försöka klä den själv?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Nä, det där med sadlar är svårt. Men va fan, du som har tillgång till verkstad och lite skills med metall kan väl knacka till en plåt och ta med den till en sadelmakare, alternativt försöka klä den själv?
    Hehe vi får se vad som händer. Håller utkik på blocket samt här på forumet efter beg sadel.
    Tänkte försöka rikta upp styret här nu när det är ledigt några dagar. Eventuellt börja titta på fotpinnarna också.

  15. #15


    Tog mig i kragen och fixade styret. Ska på lite lack bara. Otroligt skön körställning. Får väldig kontroll över hojen om man jämför med tidigare styren jag haft.

Liknande ämnen

  1. Rullande projekt, Sportster för bus
    Av Phobban i forum Custom & Byggen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 21:49
  2. Rullande Softtail chassi 2002
    Av 1086 i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 17:40
  3. Rullande stelbens bobber chassi
    Av baggen i forum Säljes
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 17:07
  4. Rullande stelbensprojekt, chassie, motor mm
    Av Black Adder i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 10:46
  5. Rullande Chassie, delar Harley
    Av Bratpakk i forum Säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 21:01

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •