Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bestycka super E rätt för 2-1 dragpipe med dämpinsats

  1. #1

    Bestycka super E rätt för 2-1 dragpipe med dämpinsats

    Jag har en 1340 strutshovel som hade original dubbla fishtail dämpare och jag ville få av lite järnskrot och få den lite cleanare och ett bättre ljud så jag köpte ett 2-1 avgasrör på swapmeet och satte på avgaslinda (snyggt men riskerar man förämra kyl, risk för kolvnyp?). På röret (1-3/4) som har en sån där billig dämpare i plåt med stanshål på 10 cm i slutändan sitter en fishtail i samma dimension (ngt större, slipon) som slutar där bakhjulet slutar. Nu till saken, jag tyckte den lät för vasst och lite skramligt så jag lindade insatsen med avgasbandage(troligen korkat men av nyfikenhet och man tar vad man har) för att se vad som händer med ljudet och då tappar hojen totalt orken på 2000 varv, har inte testat högre. Är det att den andas för dåligt, dvs ta bort lindan eller har jag helt galen bestyckning på min super e, den är nu 29,5-72. körde på 28-72 med originaldämparna och då gick den bra på höga varv men var lite orkeslös på lågfartsintervallet. Vore toppen med tips på hur jag ska bestycka med det avgassystemet och hur jag ska göra för att få ett lite djupare och mindre vasst ljud!! Det sitter en andrews A kam i men i övrigt original.

  2. #2
    Det kommer nog inte ut så mycket, du får nog ta bort lindan. Du får pröva med nåt annat mtrl


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  3. #3
    Såg att du hade lite probs med bestyckning! Jag har labbat en hel del med Super E, om avgaset är för öppet utan mottryck så tappar du mellanregister vid ca 3000 varv om det är för tätt orkar den inte varva ur! Din bestyckning ligger nog ganska nära sanningen som den är nu fast du får prova nått annat istället för avgasbandaget i röret! Jag har 1340 Super E Andrews BH och dragpipes med lollipops för mottrycket och har 0,295 och 0,70 den går nog lite fett!

  4. #4
    Det är bra att det inte är för enkelt! Avgaslindan runt insatsen åker bort o så testa igen helt enkelt. Vad är lollipops, en bricka av nåt slag i röret för att stoppa lite flöde och slå sönder ljudet?

  5. #5
    Lollipops är som du säger en bricka som gör att det blir lite mottryck i systemet men dämpar ljudet marginellt! Kolla längst ner i länken nedan hur jag gjorde:
    http://harleyforum.se/showthread.php...ller-lollipops

  6. #6
    Aha, smart och enkelt! Ska testa den varianten med och se vilket som blir bäst.
    Är det nån som har erfarenhet av såna här annars? Jag vill hitta nåt som ger lite djupare ljud, dvs kapar de högre frekvenserna.
    http://www.bikeline.se/sv/artiklar/d...cm-lang-2.html
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2014-05-07 kl. 19.31.28.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	10,6 KB 
Id:	14813
    Här är min hoj förresten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	harleyn.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	14814

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2013
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    108
    Tackad: 1

    Min erfarenhet av mina egna dragpipes är att ju mindre flöde man har genom dem, desto snärtigare blir ljudet. Får ner nivån en bit, men man tappar muller och får mer smatter, vilket är motsatt effekt mot vad du är ute efter.

  8. #8
    Och längre pipor är bättre antar jag? Kapade av 15 mc av mon slipon öppna fishtail vilket jag ångrar nu.. Ska prova med en perforerad rörbit och lite ljuddämparull inte för hårt packad för att inte begränsa flödet för mycket. Eller bygga en lollipop och köra öppet när vi fått ordning på svetsen i garaget. Akustik är komplicerade grejjer fanimej!

  9. #9
    Tog bort avgasbandaget runt insatserna och böjde tänderna ut en del för lite friare flöde och satte i 31-72 lågfart och mainjet och det gjorde susen! Den går jämt och fint med bra vrid i mellanregistret och som fan i 3000-4000, en helt ny hoj, och fishtailen snarkar helt fantastiskt, dock lite väl högt för min smak, ska prova lite dämparull runtom ändå.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av AntonElectra79 Visa inlägg
    Tog bort avgasbandaget runt insatserna och böjde tänderna ut en del för lite friare flöde och satte i 31-72 lågfart och mainjet och det gjorde susen! Den går jämt och fint med bra vrid i mellanregistret och som fan i 3000-4000, en helt ny hoj, och fishtailen snarkar helt fantastiskt, dock lite väl högt för min smak, ska prova lite dämparull runtom ändå.

  11. #11
    Du har ett långt 1 3/4" 2-1, det är inte dåligt. Men du skall nog ha det ganska öppet. Tveksamt om du behöver lollipops på ett sådant system. En ganska öppen insats för att dämpa det värsta ljudet kan nog vara bra.

Liknande ämnen

  1. S&S Super E
    Av Broder Dalton i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 18:55
  2. s&s super B Trubbel
    Av panheadponken i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 17:30
  3. Super Glide -01
    Av Opie i forum Säljes
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 13:19
  4. S&S Super E Förgasare
    Av Strimoniko i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 16:48
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 22:21

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •