Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Besiknings dags :(

  1. #1

    Besiknings dags :(

    Då var det dags för lotteri igenNågon som vet om man måste skruva på belt skyddet och även belt drevs kåpan och hur var det med framskärmGivetvis ska jag skruva på reflex o två backspeglar så dom jävlarna blir nöjda för det är ju så förbannat viktigtKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	008 (2).jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	98,6 KB 
Id:	14706Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02241.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	97,9 KB 
Id:	14707

  2. #2
    min är besiktigad utan framskärm och underdelen av belt skyddet , , men som du skriver de är ett lotteri

  3. #3
    Kravet på skärmar ska va borttaget

  4. #4
    Är det krav på två backspeglar? Har för mig jag läst att det räcker med 1 & isf vänster, så man kan se trafik kommandes bakifrån.

  5. #5
    På nyare kommer inte ihåg från vilket år

  6. #6
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Detta är vad jag kunnat googla fram... Nu får ni tolka texten.

    Övergripande krav

    7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

    Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

    Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

    8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar

    1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

    2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

    9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

    1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

    2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

    3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

    Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

    Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.


    Siktkrav enligt 9 § första stycket 3

    10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

    1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

    2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

    Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

    11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

    Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.

    Backspegels utförande

    12 § Backspegel skall

    1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG eller enligt bilaga 1 och 2 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG,

    2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 46 eller 81 (se 3 kap. 1 §), eller

    3. uppfylla kraven i 13 – 16 §§.

    Krav enligt 12 § 3

    13 § Backspegel skall vara inställningsbar. Inre backspegel skall kunna ställas in från förarplatsen utan hjälp av verktyg. Inställningen får inte kunna ändras på grund av fordonets normala skakningar.

    14 § Backspegels reflekterande yta skall vara plan eller svagt konvex och kunna återge den reflekterande bilden tydligt och utan nämnvärd förvrängning. Ytans krökningsradie skall vara minst 800 mm.

    15 § Backspegels färgåtergivning skall vara sådan att i trafiken förekommande ljussignaler och tecken kan identifieras i spegeln.

    16 § Backspegel, inklusive fästanordning, skall ha avrundade kanter med en krökningsradie av minst 2,5 mm.

    Äldre föreskrifter

    17 § Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om back-speglar (F2-1968).


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  7. #7
    Min gick igenom med blankt papper idag

  8. #8
    V.I.B Sannizs avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 333
    Tackad: 4

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Min gick igenom med blankt papper idag
    Grattis.


    ********* Bikerbabe, and proud of it! What´s your excuse? *********

  9. #9
    Tack

  10. #10
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Min gick igenom med blankt papper idag
    Grattis sjælv har jag det framfør mej senast i juni. Premiærbesiktning så att sæga.
    There are no problemsonly solutions

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av xbones Visa inlägg
    Grattis sjælv har jag det framfør mej senast i juni. Premiærbesiktning så att sæga.
    Vi har också bes av hojarna i år,alltid gott när det är över.Gillar inte att nån jag inte känner är ute och kör med grejerna men det måste ju göras.
    Fuck cancer

  12. #12
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Besiktning det får vi prova nån gång det verkar spännande

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Min gick igenom med blankt papper idag
    Hmmm o vad ska den besiktaren ha ombyggt hemma troNytt badrum ny altan

  14. #14
    Han va bara uppriktigt glad över att få köra en klenod


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  15. #15
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    Besiktning det får vi prova nån gång det verkar spännande
    Heheh Jossi, det är det
    There are no problemsonly solutions

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av jossi Visa inlägg
    Besiktning det får vi prova nån gång det verkar spännande
    Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda.
    (källa: Mark Twain)

  17. #17
    Nu var det besiktigat, inga problem, vare sig med beltskydd eller speglar bara på med originalrören.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer ImageUploadedByTapatalkHD1398441179.411727.jpg  

  18. #18
    Jag får se hur det går i morgon för Olivia o nästa lörda är det Svarthoran

Liknande ämnen

  1. dags för Harley igen
    Av Leif i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 16:15
  2. Dags för en kort presentation
    Av Mc Mackan i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-05-27, 12:24
  3. Dags för nytt styre.
    Av Spammen i forum Harley-Davidson Softail
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 03:02
  4. Dags att presentera sig....
    Av Järnsporre i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 23:46
  5. När är det dags att byta däck ??
    Av Bikebandit i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 20:35

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •