Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Plötsligt har den flyttat in i garaget - en shovel!!!

  1. #21
    [QUOTE=Har själv aldrig hört talas om nån 5 vxl låda som fanns original före -84[/QUOTE]

    FLT fick 5vxl 1980 och FXR fick samma låda när den kom 1982.
    Dvs. "Korttrans"

    Men "långtrans" tror jag fick det först när Evo kom.

  2. #22
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av Jonas.L Visa inlägg
    FLT fick 5vxl 1980 och FXR fick samma låda när den kom 1982.
    Dvs. "Korttrans"

    Men "långtrans" tror jag fick det först när Evo kom.
    OK,kort transarna har jag ingen kännedom om så de va bra att få veta.Passar dessa lådorna rakt av i lång transen också tro ?

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Noyen Visa inlägg
    OK,kort transarna har jag ingen kännedom om så de va bra att få veta.Passar dessa lådorna rakt av i lång transen också tro ?
    Korttransen sitter på alla "bussar" typ electra, roadking, streetglide...
    Från 1980 på tourglide/roadglide och övriga från 1984.
    Samt superglide (FXR) mellan -82 och -94.
    Drivlinorna med korttransen är ca 2" kortare och är alltid gummiupphängda.
    Enda långtransen som är gummiupphängda är FXD och dess syskon med samma chassie.

    Innehållet i alla 5vxl är samma men husen skiljer.
    På korttransarna går svingaxeln igenom lådan precis som även Sportster fick -04.

  4. #24
    Luftrenaren som satt original var ju det klassiska "kassetdäcket", som designades av någon Harleyingenjör med hjärnblödning. Ang. 4 och 5 växlat så fanns faktiskt båda 1982. 4 växlat i hojarna med den "gamla" ramen och fast motor. 5 växlat i den "nya" ramen med gummiupphängning. FXR och FXRS hette dom.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    D.F.W.T.B

  5. #25
    Mer originalporr:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	85,7 KB 
Id:	14655
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	106,9 KB 
Id:	14656
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	100,5 KB 
Id:	14657
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	101,3 KB 
Id:	14658

  6. #26
    Fin

  7. #27
    Vad tycker ni att jag borde köpa för olja till motorn? Den servades precis innan den ställdes undan 2006 så det är väl ingen tokpanik men jag skall givetvis göra ett oljebyte på den.

    Växellådan är ju lite... rustik. Inte som en TC- eller Hondalåda direkt. Sade jag Honda? Hua. Jag har tidigare haft stor framgång på veteranbilar med att hälla Redline i växellådorna och fått en betydligt smidigare funktion. Är det något ni rekommenderar även på en sådan här knarr?

    Hastighetsmätaren verkar lite ur gängorna. Det är en kilometermätare (med miles innanför) men den verkar visa hastigheten i miles fast på kilometer-skalan. Rör jag till det? När man ligger i hundra i verklig fart så visar mätaren ca 60 på kilometerskalan. Någon som varit med om något liknande?

    Vilken verkstad i Göteborgsområdet är bäst på såhär gamla hojar? Inte för att det behövs någon verkstad just nu men det kan ju vara bra att veta om det händer något.

    Något annat jag behöver känna till? Svagheter i konstruktionen eller kända fel? Do's and dont's?

  8. #28
    Olja 20w-50 (Biltema är bra och billig eller något annat märke). I växellådan är det bäst att hälla i en växellådsolja vadsomhelst (80w-90, 75w-90, 90w-140) även om manualen säger vanlig motorolja SAE50. Det är inte så kinkigt i växellådan men växellådsolja innehåller bra korrosionsskydd så man får mindre ytrost på drev och axlar vilket iofs inte brukar skapa problem om det blir lite. Jag tycker du skall byta ALLA oljor och vätskor nu när den stått så länge! Det är en shovelhead, den har inga svagheter! Jo, om den inte vill gå ner på tomgång och beter sig märkligt så är det slungvikterna till tändförställningen. Hör av dig den dagen så skall du få bra tips. Du har väl brytarlöst tror jag? Men av någon anledning behöll de slungvikterna i konstruktionen? Använd fettnipplarna till reglage och sving. Kolla manualen och undik verkstäder.

  9. #29
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2013
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    108
    Tackad: 1

    Jag kör biltemas classic-olja i motorn, byter två gånger om året(vid garageställning på vintern och när det är dags att börja köra igen). lådan har jag hällt redline heavyweight shockproof i, den blev tystare och jag upplever den som mer lättväxlad efter det 😊

    Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk

  10. #30
    Motormässigt går den som en klocka. Potato-potato-tomgång, något jag verkligen saknar på TCn. Det enda som kan bli aktuellt är ny sadel, nytt styre och nya dämpare bak för att sänka den lite. Däcken borde jag väl byta också - de är i princip oanvända men från 2004. Hårda som hockeypuckar gissningsvis.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  11. #31
    En fråga till: är det funkis med blyfritt eller bör man använda blyersättning?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  12. #32
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2013
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    108
    Tackad: 1

    Antagligen bör någon som har bättre koll än mig kommentera, men med tanke på att blyad bensin började fasas ut redan -73 så borde väl Harley rimligtvis tänkt på detta 11 år senare och anpassat ventiler/säten

  13. #33
    Hittade info på ett amerikanskt forum om att från 82 och framåt så är de helt anpassade för blyfritt så min borde ju vara safe.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  14. #34
    De körde på dispens jävligt länge, men hur länge vet ja inte. Evo är ju blyfri, men de kanske fixade de sista strutarna också?

  15. #35
    Min 77går på blyfritt, härdade säten. Inga problem.

    Jag tycker inte du skall byta något på hojjen, det är ju det som är så härligt, att den är original. Försök att få tag på "kasettdäcket" luftrenaren också.
    Skall jag vara ärlig så är den där och många andra modeller av HD ganska fula. Den blir inte snygg bara för att du byter bakdämpare och sadel, tvärtom, då har du en inte helt original Lowrider från 82. Usch.

    Ta tex den där Super Glide Boat-tailen från 1971 , den är ju förskräcklig. En sådan skulle jag vilja ha i originalskick, matching number!

  16. #36
    Men du har bytt säten?

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Men du har bytt säten?
    Icke, originalsäten.
    Men nu blir jag osäker på om de är härdade! Jag lät mirafräsa utblåssätena för sju år sedan när jag bytte två ventiler då jag renoverade hela motorn.
    Borde inte det vara tjurigt om de är härdade?

    Men sätenas kondition berodde inte på blyfri bensin enligt motorrenoveraren, så där såg det ut på många motorer, även moderna. Det berodde i så fall generellt på dagens soppa. Till saken hör att jag före denna renovering använt blyersättningsmedel i soppan. Det sade han som fixade topparna att jag kunde sluta med, och det har jag gjort och ännu går det bra.
    Senast redigerat av stroker49 den 2014-04-22 klockan 06:46.

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg

    Jag tycker inte du skall byta något på hojjen, det är ju det som är så härligt, att den är original. Försök att få tag på "kasettdäcket" luftrenaren också.
    Jag håller med! Skaffa rätt prylar och behåll den helt original. Då är den origenell, annars blir den bara en i mängden.
    D.F.W.T.B

  19. #39
    Du får mycket bättre betalt för en helt original, det finns inte så många kvar


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  20. #40
    Red Line olja är bra. För övrigt hade jag också behållit den original.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Äntligen..nu står den i garaget
    Av svebbe i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 17:05
  2. Flyttat alla omröstningar.
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 19:09
  3. Behöver städas i Garaget
    Av Dragos i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 11:09
  4. Plötsligt händer det.
    Av bucky i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 11:21
  5. Ut i garaget!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 22:13

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •