Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Plötsligt har den flyttat in i garaget - en shovel!!!

  1. #1

    Plötsligt har den flyttat in i garaget - en shovel!!!

    Jag håller på med sådana därninga kampsporter - ni vet där man tar på sig en pyjamas eller kortbyxor och spöar upp varandra. I går så drog jag följaktligen på mig min pyjamas och lämnade hemmet för att få stryk men döm min förvåning när jag kom hem otränad och med en 82:a Lowrider. Det föll sig inte bättre än att jag satt och fipplade med Blocket-appen på väg till träningen och hittade en till synes osannolikt fin originalhoj från reagan-eran. En ägare, uthämtad i maj 1982, 3300 mil (100 mil per år), fullservad och 100% originalskick. Åkte dit direkt. Ägaren var tvungen att sälja av hälsoskäl. Slog till direkt. Man faller ju pladask när allt är på plats inklusive originaldekaler osv. En äkta söndagshoj som aldrig sett regnväder och alltid stått i garage. En fröjd.

    Det är en viss skillnad mot en 05 twincam måste jag säga. Växellådan är kärv och klonkig i jämförelse och kopplingen hård som Karelin. Kicka har jag inte vågat göra än men den startar snällt med elstarten. Tomgången har sitt fantastiska tom-tomitom-tomitom-tomitom-gång och den luktar precis som en gammal hoj skall. Bensin. Originalljuddämparna sitter ju på men uppenbarligen var reglerna mer generösa då. Den låter lagom mycket. Inte lika sinnessjuk som min TC med raka rör. En snabb granskning av golvet där den stått de senaste åtta åren ger vid handen att den är oljetät också. Enligt säljaren aldrig renoverad - bara servad varje år på verkstad.

    Körmässigt så är de klart besläktade. Lowridern känns betydligt mindre, lite som en evo-sportster. Fjädringskomforten är ungefär densamma. Saknar snut-rutan på min Springer. Efter bara fem mil på Lowridern så framstår det som ett mysterium hur folk kunde ge sig ut på långresor med dessa hojar. Åka småvägar och till Ica - inga problem. Långkörning på motorväg - fullständigt sinnessjukt.

    Nu återstår bara en omgång Autosol och njutning.

  2. #2
    Man får gratulera till köpet
    Lägg gärna upp lite bilder så vi kan få se hur pärlan ser ut.

  3. #3
    Great! Det låter kanon att lägga vantarna på en fin originalhojj som inte är söndermekad. Kopplingen skall dock vara minst lika lätt som på en ny hoj. En 82a har nämligen världshistoriens bästa koppling (HD 1936-1984). Du kan börja med att prova med att smörja vajjern.

    När jag köpte min FLH 1977 för 26 år sedan var den i stort orörd och hade bara gått 1600 mil. Jag har varenda originalskruv kvar även om jag plockat av lite delar utan att den ser strippad ut. Det där med längre resor håller jag med om, min har bara gått kortare turer. Budapest, Kitzbuhl några gånger, Prag, Baltikum, England/Irland. För några år sedan tog jag den runt hela Vitryssland. Normalt nu på sommrarna använder jag dock min TC88 stelbenschopper. Den går bra men är ju ingen "riktig" HD.

  4. #4
    Att kopplingen är trög skall bero på att Harleyshoppen installerat Heavy Duty-fjädrar vid kopplingsbyte.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  5. #5
    Kopplingsbyte, på en 82a! Originalkopplingen bör gå minst 15000-20000 mil, med något byte av pinnarna var 7000 mil eller så. Vad har de bytt? Försök få tag på originalgrejjorna om de är kvar. Varför hårdare fjäddrar på en otrimmad Shovel?

    Att smörja vajern gör underverk och är något många underlåter.

  6. #6
    Finjobb min funka perfekt förresten


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  7. #7
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Kopplingsbyte, på en 82a! Originalkopplingen bör gå minst 15000-20000 mil, med något byte av pinnarna var 7000 mil eller så. Vad har de bytt? Försök få tag på originalgrejjorna om de är kvar. Varför hårdare fjäddrar på en otrimmad Shovel?

    Att smörja vajern gör underverk och är något många underlåter.
    +1.Är det inte viktigt att wiren är spunnen mer i längsled också,en del har ju bytt wire och fått trögare koppling p.g.a fel wire.

  8. #8
    Jag har bytt på bägge hojarna till Barnetts wire, riktigt bra. Lite dyrare variant men funkar kanon


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  9. #9
    Varför fjädrarna var bytta visste han inte riktigt. Säljaren var av typen som inte rör en skruv själv utan lämnade allt till verkstad. Allt jobb utfört på Harleyshoppen.

    Högra bromsoket fram tenderar att kärva och ligga an lite. Inte så konstigt iom att hojen stått still i åtta år. Det är väl bara att plocka isär, göra rent och kanske byta mjukdelar?


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  10. #10
    Första året med femväxlad låda. Den har väl gummiupphängd shovelmotor också?
    Byta ALLA vätskor och så. Är originalkonstruktionen med motorolja pulserande genom transen även kvar? Behåll det i så fall! Det skall vara DOT 5 silikonbromsvätska på de där.

  11. #11
    Va - har jag FEM växlar? Jag har ju bara kört den de fyra milen hem från säljaren och det blåste kul styving så jag hade fullt sjå att hålla mig kvar på vägen. Har ingen koll alls på konstruktionen. Allt är iaf original - så som det lämnade fabriken. Den är uttagen 7/5 -82.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  12. #12
    GRATTIS till en Shovel, nu börjar livet !


    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Första året med femväxlad låda. Den har väl gummiupphängd shovelmotor också?
    Näpp, den kom redan 1980 på FLT, jag har en sån med en mäktiga Shoveln i.

  13. #13

  14. #14
    Fan vilken röten kvalitet det blev. Försöker på nytt

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l1.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	100,5 KB 
Id:	14650
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l2.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	85,1 KB 
Id:	14651
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	l3.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	100,2 KB 
Id:	14652

  15. #15
    Grattis! Man blir nästan avundsjuk. Satt och tittade på den annonsen också, men man bor ju på andra sidan landet tyvärr.
    Trägen vinner!

  16. #16
    Nä, det ser ut som fyrväxlad låda. Jag trodde femväxlade kom 1982, i alla fall på Low Ridern. Någon som kan reda ut detta?

  17. #17
    V.I.B Contributor
    xboness avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Gothenburg, Sweden
    Inlägg
    4 118
    Tackad: 1

    Grattis till hojen Förresten hur gick det med rakekitet?
    There are no problemsonly solutions

  18. #18
    Verkligen kalashoj! Men nu ser jag att den är choppad/ombyggd!
    Någon har bytt ut den eleganta luftburken!
    Går det att få tag på originalet från förre ägaren? Det borde vara den stora burken efter den stora ovala (ham can) tror jag?

  19. #19
    Luftburken ser ut exakt som den SE-burk som satt på min 88-Sportster så det är säkert något 80-tals tillval. Jag är inte vidare förtjust i ham canen och om den nu haft den från början så fanns den inte kvar hur som helst. Xbones; har fortfarande inte monterat rake-kitet.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  20. #20
    V.I.B
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    1 128
    Tackad: 11
    Har kollat i OEM HD FX models -71 till -82,Clymer Harley Davidson 74 & 80 4-speed v-twins -59 till -84 och i
    original Harley Service Manual FL/FX Models 1200/1340 4-speed 1978 1/2 to 1984 och kan inte hitta nåt om
    nån 5 växlad låda.En del modeller hade 4 vxl med det s.k gräsklipparlocket.

    Är nästan helt hundra på att en polare hade en lowrider med 4 vxl original av 1984 års modell.Sen känner jag
    en annan kille som har den ganska ovanliga softailen -84 med första evon och den äldre 4 vxl kick lådan och enligt
    honom fanns det både 4 och 5 vxl detta år i övergången.

    Men som stroker49 skrev,fyll gärna på med mer info Har själv aldrig hört talas om nån 5 vxl låda som fanns original före -84

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Äntligen..nu står den i garaget
    Av svebbe i forum Harley-Davidson Generellt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 17:05
  2. Flyttat alla omröstningar.
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 19:09
  3. Behöver städas i Garaget
    Av Dragos i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 11:09
  4. Plötsligt händer det.
    Av bucky i forum Ny på harleyforum.se?
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 11:21
  5. Ut i garaget!
    Av robbbull i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 22:13

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •