Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 171

Ämne: Så blev det en xr1200 igen då

  1. #1

    Så blev det en xr1200 igen då

    Ja som rubriken säger så har jag åter skaffat mig en xr1200.
    Nu sitter originalsystemet på och jag börjar jakten på lite viktminskning ihop med ett lite mulligare ljud.
    Helst vill jag ha ett par slip-on så att det är lätt att skifta när man behöver eller vill.

    Tips på bra slip-on tas emot med öppen famn. Kravet är att dom inte låter satan...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0146~2.jpg 
Visningar:	230 
Storlek:	74,0 KB 
Id:	14285

  2. #2

  3. #3
    V.I.B Fonves avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    683
    Tackad: 6

    Frän.
    Väcker allt ett litet "ha begär" i mig. Alltid undrat hur dom där rackarna är att köra.
    SB 2008. Min egen "flamma"!

  4. #4
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av Fonve Visa inlägg
    Frän.
    Väcker allt ett litet "ha begär" i mig. Alltid undrat hur dom där rackarna är att köra.
    Ramen är en sportster 04 upp med lite stabilare sving o gaffel och något vässad motor runt 90 hk om jag inte mins fel och som är höjd för bättre väghållning så någon revolution är det inte om du kört sportster som inte är förstörd med sänkningssatser o höga styren
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Fonve Visa inlägg
    Frän.
    Väcker allt ett litet "ha begär" i mig. Alltid undrat hur dom där rackarna är att köra.
    Dom känns betydligt mycket piggare än sina 90 häst, och då jämför jag med mina japaner i streetsegmentet som jag har haft.
    Överkänslig gas som gör det i princip omöjligt att blinka höger utan dramatik.
    Men annars är det en helt fantastisk maskin på alla sätt och vis, skön körställning gör att den är en perfekt kompromiss för oss som gillar harleys motorer men ändå vill sitta rakt upp när vi kör.
    Testa en om du har möjlighet.
    Dessutom är dom rätt "billiga" i inköp för att vara harleys, 65 betalade jag för denna, uttagen 2013.

  6. #6
    V.I.B Klings avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Färingsö
    Inlägg
    331
    Tackad: 0
    65 låter ju som ett klipp!

    Skippa slipons och köp bassani 2-1, sjuuuukt snyggt system!
    http://www.westendmotorsports.com/ba...2-p-27932.html

  7. #7
    Ja det är mycket hoj för pengarna.

    Ja det där är ett mycket snyggt system. Finns en del att välja på

  8. #8
    Trodde först att det var min hoj på bilden,samma färg och nästan samma reg nummer, 65000 låter billigt jag gav 74000 för min 2009 köptr den i sept 2013 med 800 mil på mätaren och 6 plus (3 tidigare mc handlare ägare???), Men jag förstår detta för den är inget rolig att köra i vanlig trafik med en hyperkänslig gas och omöjlig att hålla jämn hastighet i 40-70 km/h Det är en racer
    Hoppas detta kan elimineras med någon typ av elektronik som fungerar.

    Jag fick med ett Wance o Hines Widow 2-1-2 system till min .men det är inte att rekomendera Det låter för...... högt. även med Db killers.

    Jag skall nog satsa på ett Bassani eller liknande 2-1 om jag behåller hojen.
    Vad beträffar skillnaden på en vanlig sportster och denna så är det inte mycket som är gemensamt Ramen är kraftigare och tyngre Motorn har ett helt annat smörjsystem med dubbla pumpar och oljekylare annan gaffel sving och bromsar hjul med mera.

  9. #9
    Ja jag håller med dig xraboo, gasresponsen är inte att leka med!
    det tar sin tid att vänja sig vid den och att lära sig att blinka höger utan att den far iväg är ett kapittel för sig.
    Jag har haft en exakt likadan innan denna och då med ett v&h Widow på, och det lät ta mig fan som om en jumbojet med v-tvin. Inge roligt alls.
    Sen så har hojen en förmåga att småvobbla om man pressar den i kurvorna och den är skitsvår att köra i 30- 50, den är surrig som fan på motorvägen och skulle må bra av en sjätte växel.

    MEEEEEEEEN! efter att ha bytt in den mot en z750 och kört den hela förra sommaren så finns det inte ord för hur mycket jag saknade alla dessa "brister" som XR1200 lider av.
    Nu är jag nöjd igen.
    För övrigt så känns det som om hojen går mycket jämnare med originalsystemet, det har inte hunnit bli så många kilometer på den än dock.

    Priset är nog baserat på att probike sålde ut 09:orna förra våren för 65k, så han jag köpte den av hade det som utgångspris och jag hade inte ens mage att pruta på det.

  10. #10
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Trodde först att det var min hoj på bilden,samma färg och nästan samma reg nummer, 65000 låter billigt jag gav 74000 för min 2009 köptr den i sept 2013 med 800 mil på mätaren och 6 plus (3 tidigare mc handlare ägare???), Men jag förstår detta för den är inget rolig att köra i vanlig trafik med en hyperkänslig gas och omöjlig att hålla jämn hastighet i 40-70 km/h Det är en racer
    Hoppas detta kan elimineras med någon typ av elektronik som fungerar.

    Jag fick med ett Wance o Hines Widow 2-1-2 system till min .men det är inte att rekomendera Det låter för...... högt. även med Db killers.

    Jag skall nog satsa på ett Bassani eller liknande 2-1 om jag behåller hojen.
    Vad beträffar skillnaden på en vanlig sportster och denna så är det inte mycket som är gemensamt Ramen är kraftigare och tyngre Motorn har ett helt annat smörjsystem med dubbla pumpar och oljekylare annan gaffel sving och bromsar hjul med mera.
    Ramen är samma som sportster 04 upp.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  11. #11
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    Att den är känslig på gasen i låga farter tror jag är lätt att mappa bort. Mager blandning och mycket förtändning på låga trottelöppningar för att klara emissionskraven , gör ibland att motorerna blir lite nervösa där. Sätter man på öppnare system utan mappning blir det oftast värre.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Ramen är samma som sportster 04 upp.
    Det skiljer en del på ramarna. Xr har längre bakram och mer uppsvängd vissa fästen för tank och andra detaljer är annorlunda Raken i styhuvudet skiljer Xr ramen är tyngre på g, av extraförstärkta fästen för sadeln.Vissa säger att motorerna inte är utbytbara men det vet inte jag om det stämmer.

    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer sportsterframe.jpg   xr.jpg   sportsterframe.jpg  
    Senast redigerat av xrab00 den 2014-03-08 klockan 17:51.

  13. #13
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Det skiljer en del på ramarna. Xr har längre bakram och mer uppsvängd vissa fästen för tank och andra detaljer är annorlunda Raken i styhuvudet skiljer Xr ramen är tyngre på g, av extraförstärkta fästen för sadeln.Vissa säger att motorerna inte är utbytbara men det vet inte jag om det stämmer.

    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
    Xr har längre gaffel och är högre därav skiljer det 0.3 grader i rake( sportster 26.6 xr 26.3) för att den inte skall bli för lång, huruvida fästen för sadel o tank osv är annorlunda på verkar inte vägegenskaper och det är det är vad jag menar att dom inte skiljer sig.
    När dom kör AMA pro racing serien byter dom ut alla 4 gummibussningarna till teflon och stelmonterar motor/ svingarm i ramen för att undvika vobbel.
    själv fick jag stort glapp i min sportster som är samma konstruktion så jag fick göra förbättringar, söker du på turbo sportster eller går in på facebook sidan jag har kan du hitta bilder på hur jag gjorde
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  14. #14
    Jo jag vet att de håller på lite med bussningarna från Vance o Hines i det Amerikanska forumet Både för och nackdelar.

    Jag skall kolla i FB det är alltid intressant.

  15. #15
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Citat Ursprungligen postat av xrab00 Visa inlägg
    Jo jag vet att de håller på lite med bussningarna från Vance o Hines i det Amerikanska forumet Både för och nackdelar.

    Jag skall kolla i FB det är alltid intressant.
    http://www.phaedrus.me/id201.html
    här är en länk om teflon bussningar, mitt problem var värre än så då axeln glappade upp i motorn så jag fick fodrat om den med en lagerbronhyllsa.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  16. #16
    V.I.B Frittes avatar
    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    882
    Tackad: 0

    Nice bike

  17. #17
    Så fick det bli hoj till jobbet denna söndagsmorgon då!

    Jag kan konstatera att hojen uppför sig väldigt mycket bättre i låga farter än min förra med V&H på.

    Tyvärr verkar det som om återförsäljarna monterar luft och buller på dessa hojar utan att sen köra dom i bänk, nästan lite misshandel kan jag tycka.

  18. #18
    Tips på bra och prisvärd servicefirma.
    4000:- för en årsservice känns som i saftigaste laget.
    Förslag på batteri, är Biltemas något att ha eller får man vad man betalar för? åter så tycker jag att 2200 för ett batteri är i saftigaste laget.

    - - - Uppdaterad - - -

    I Stockholm

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av doolycheck Visa inlägg
    Förslag på batteri, är Biltemas något att ha eller får man vad man betalar för?
    Det satt ett Biltemabatteri i min sportster när jag köpte den, körde 400mil förra säsongen utan problem och i vinter så har det hållit laddningen bra, har även haft Biltemas batterier i flera bilar och de har fungerat bara bra under flera år. Andra kan ha haft sämre erfarenheter dock och själv skulle jag aldrig köpa andra slitdelar till bilen på Biltema men deras batterier har faktiskt funkat.
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

  20. #20
    Har haft mycket problem med biltemas batterier, har gått över till running bull på alla mina fordon, allt från veteran diesel traktorer till fullutrustad e-klass och dom har funkat klockrent! På biltema har det vart allt från batterier som inte har tagit laddning till spruckna celler.. Har alltid fått nya på garanti men det finns roligare saker att lägga tiden på.. Tror svedol säljer running bull, här hemma köper jag dom på en lokal traktorfirma..

Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Swingarm XR1200
    Av Cricke i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:31
  2. xr1200
    Av doolycheck i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 09:17
  3. XR1200 från Stockholm
    Av #1725 i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 05:57
  4. Verkstadsmanual xr1200
    Av Sidahenke i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 16:09
  5. XR1200 RR Carbon
    Av admin i forum Harley-Davidson Bilder & Filmer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 19:05

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •