Visa fullständig version : Köra utan stänkan fram!!!
BILL´N´BOBB
2014-02-08, 12:21
Frågan jag ställer gäller framföralt er som kör fortey eight och utan stänkan fram.
Hur funkar det när det rengnar? Kör själv med framskärm på och vid regn eller framförallt
när vägbanan är blöt så stänker vattnet upp på knäna och rinner så smånningom ner i dojan,
vist det finns regnställ, men normalt brukar man torka till under körning när det slutat regna.
Körde en sträcka på ca 18 mil isommras med rengnet framför mig hela tiden så vägen var blöt
och det var jag också från knäna och neråt. Snow
Jag kör 48 utan stänkan och får det mesta av vattnet rakt i ansiktet, rätt mysigt faktiskt! :)
BILL´N´BOBB
2014-02-08, 12:37
Ok jag kör hellre med ett cyklop än simfötter re;
Ok jag kör hellre med ett cyklop än simfötter re;
Haha exakt! Jag undviker gärna att köra i regn men jag tycker nog att man nästan blir lika blöt om benen oavsett om man har stänka eller inte..
BILL´N´BOBB
2014-02-08, 13:02
Det får väl bli att testa utan stänkan i år, så ser i alla fall 48an ballare ut i regnet! yp;
Henrik Forslund
2014-02-08, 13:21
Blästrar skönt i nian. Peeling o babyface på köpet.
—--------------
All comfort was sacrified for style
Utan=coolt ;)
Vid regn är det egentligen skit samma, då blir fejset blött ändå ju! Men när det bara är blött på vägen så kan man kanske önska, just då, att skärmen satt på! Men man kan linda en bandana eller nån runt gaffeln så slipper man det värsta.
BILL´N´BOBB
2014-02-08, 13:47
Jag hajar! Men om man lägger till med ett riktigt biker skägg så borde det
fånga upp det mästa av de som slår upp i plytet så som smågrus, hummlor och
mindre fåglar.
Skägg ingen stänka fram vilken sommar det kommer att bli!!!
Henrik Forslund
2014-02-08, 15:22
Jag hajar! Men om man lägger till med ett riktigt biker skägg så borde det
fånga upp det mästa av de som slår upp i plytet så som smågrus, hummlor och
mindre fåglar.
Skägg ingen stänka fram vilken sommar det kommer att bli!!!
Jag är lika skäggig som en halvmöglig citron, ingen nytta alltså. Jag tycker pannan är värst.
—--------------
All comfort was sacrified for style
BILL´N´BOBB
2014-02-08, 15:55
Jaha då återstår bara två alternativ, stänka fram eller bubbelvisir på krukan!
Vem fan behöver skägg!?
Nä...inget skägg, ingen stänka...that's the way to go! :cool:
BILL´N´BOBB
2014-02-08, 16:08
Den ryker nog innan säsongen är i gång!
robbbull
2014-02-08, 16:32
Vägrar stänka men massa skäggvc;
modestrick
2014-02-08, 17:48
Jaha då återstår bara två alternativ, stänka fram eller bubbelvisir på krukan!
Precis köpt ett bubbelvisir. Ett gult!
BILL´N´BOBB
2014-02-08, 18:54
Alltså ingen skärm men med stort skägg och bubbelvisir,
fast jag kommer ändå vara mäst blöt om knän och fötter.
Det fanns en gång när man kunde köra i lågskor !14068
Lasse_harley
2014-02-08, 19:16
vattenkammat skägg på min hoj kompis är en syn värd att se . Ah Lambretta nostalgin från mods och rockers vic;
BILL´N´BOBB
2014-02-08, 19:24
Tack för alla tips grabbar men Harley har redan löst problemet.
kolla in inlägget om Harleys Street 750 MPD;
mangesuarnmc
2014-02-08, 21:36
Så ballt men såå blött .. Ska det va snyggt får man lida pin . Ett tips är att dra en tejp mellan gaffel benen ..med tejpen snuddandes däcket , vilket bryter vatten kaskaden rätt i nyllet .. Så lägg en tejp rulle i väskan , att ancända när det börjar regna :)
Så ballt men såå blött .. Ska det va snyggt får man lida pin . Ett tips är att dra en tejp mellan gaffel benen ..med tejpen snuddandes däcket , vilket bryter vatten kaskaden rätt i nyllet .. Så lägg en tejp rulle i väskan , att ancända när det börjar regna :)
Smart, ska testas!
Tack för alla tips grabbar men Harley har redan löst problemet.
kolla in inlägget om Harleys Street 750 MPD;
Fan vad illa det såg ut, är 750 vattenkyld eller är dom bara dumma i huvudet??
Precis, no pain no gain! Ja antingen tejp eller en bandana/snusnäsduk virad runt gaffeln!
Det där med att köra utan stänka går över, när ni blir gamla nog sitter den där igen ;)
mattinkba
2014-02-09, 09:17
Skärm är fegt....men efter att 3/4 blind nästan forcerat en ford kia bakifrån så tänker man..fräck på vägen eller fräck i sträckbänk...smaksak!
Lars Nilsson
2014-02-09, 12:30
Det är framförallt inte regn som skulle störa mig, utan alla stenar man får rakt upp på motorn.
Avslagna kylflänsar, trasig voltregulator osv e bara lite som kan hända.
men allt för att det ska se tufft ut eller?
BILL´N´BOBB
2014-02-09, 14:36
Ja det tycks som om knepen är många och åsikterna om stänkans vara eler inte vara går isär.
Men problemt med att 48ans fram skärm inte fyller sin funktion fulltut vid regn kvarstår.
Funderar på om det skulle hjälpa att sänka skärmen närmare däcket, vad tror ni?
robbbull
2014-02-09, 15:04
Jag ska erkänna att jag har gjort ett gummi band med tryck knapp som bara är o knäppa fast om man har jävligt lång åktur i regnre;Men då får det vara jävligt långt:D
Det ska fan kännas o ligga på toppvc;
BILL´N´BOBB
2014-02-09, 16:56
Det var ingen dum ide en stänklapp kan man ju ha tillsammans med
regnstrumpan till luftfiltret i packväskan thb;
fredsfursten
2014-02-09, 23:17
Det är framförallt inte regn som skulle störa mig, utan alla stenar man får rakt upp på motorn.
Avslagna kylflänsar, trasig voltregulator osv e bara lite som kan hända.
men allt för att det ska se tufft ut eller?
Allt för att det ska se ball ut - ajjemän! ;-) Är det någon som kör Harley för den fina väghållningen, det smidiga och lätta chassit, den jämna motorgången och den otroliga motoreffekten...
Skärmen på 48an skyddar inte motorn, så om något så osannolikt händer som att man drar upp sten som slår av kylflänsar så hade det hänt även med originalstänkan.
Jag kör utan och tycker det tristaste är att hoj och kläder blir så skitiga om det kommer en skur eller om man bara kör igenom en pöl. Jag ska nog fixa en nödlösning att ha i fickan om regnet kommer.
Allt för att det ska se ball ut - ajjemän! ;-) Är det någon som kör Harley för den fina väghållningen, det smidiga och lätta chassit, den jämna motorgången och den otroliga motoreffekten...
Skärmen på 48an skyddar inte motorn, så om något så osannolikt händer som att man drar upp sten som slår av kylflänsar så hade det hänt även med originalstänkan.
Jag kör utan och tycker det tristaste är att hoj och kläder blir så skitiga om det kommer en skur eller om man bara kör igenom en pöl. Jag ska nog fixa en nödlösning att ha i fickan om regnet kommer.
GP;
BambiGBG
2014-02-11, 17:48
Det där med att köra utan stänka går över, när ni blir gamla nog sitter den där igen ;)
Vad är gammalt nog ?? Min gubbe är 58 år och kör utan !!!
då är jag ju ungdom, fyller 55 snart :) men gammal nog att inte gilla smutsigt vatten från framhjulet, regn har jag inte så ont av kör i alla väder och till o från jobbet men det är inte fullt av sand o skit, har också en annan hoj i garaget utan skärm men den har aldrig rullat en meter i regn.
modestrick
2014-02-11, 19:30
Jag e bara 39 bast och ja lämnar inte ens garaget om inte solen skiner å fåglarna kvittrar. Om det regnar så riskerar ju hojen att bli lortig å något jag aldrig gör det är att tvätta motorcykel. eller bil för den delen. Har fullt upp med å svabba av mig själv en gång om dagen för å inte stinka. Vackert väder och minst 15 grader ska det va om jag ska ut å åka. ;)
På rätt hoj är det ju hur coolt som helst utan stänka fram. Visst, man får ju tonvis med skit och vatten men ibland kostar det att ligga på topp.
På rätt hoj är det ju hur coolt som helst utan stänka fram. Visst, man får ju tonvis med skit och vatten men ibland kostar det att ligga på topp.
+1 på den!
- - - Uppdaterad - - -
Jag e bara 39 bast och ja lämnar inte ens garaget om inte solen skiner å fåglarna kvittrar. Om det regnar så riskerar ju hojen att bli lortig å något jag aldrig gör det är att tvätta motorcykel. eller bil för den delen. Har fullt upp med å svabba av mig själv en gång om dagen för å inte stinka. Vackert väder och minst 15 grader ska det va om jag ska ut å åka. ;)
Trodde inte tvagning bet på dig!? ;)
- - - Uppdaterad - - -
då är jag ju ungdom, fyller 55 snart :) men gammal nog att inte gilla smutsigt vatten från framhjulet, regn har jag inte så ont av kör i alla väder och till o från jobbet men det är inte fullt av sand o skit, har också en annan hoj i garaget utan skärm men den har aldrig rullat en meter i regn.
Va!? 55??? Hade inte gissat på en dag över 30! ;) man slutar aldrig att förvånas!
Forty8: Du tar vänliga veckan på allvar hör jag men visst många gissar min ålder neråt och receptet är många o långa mc turer och mycket tid i garaget....det är balsam för kropp o skäl :)
Forty8: Du tar vänliga veckan på allvar hör jag men visst många gissar min ålder neråt och receptet är många o långa mc turer och mycket tid i garaget....det är balsam för kropp o skäl :)
Vänlig är mitt mellannamn ;)
Det är ett recept man inte skall ändra på i allt för stor utsträckning! :)
modestrick
2014-02-12, 09:28
Vänlig är mitt mellannamn ;)
Det är ett recept man inte skall ändra på i allt för stor utsträckning! :)
Vänligt är bäst. :)
som du säger så biter inte tvagning på mig men man har väl inte kommit helt dithän att man gett upp för gott. eh... Har inte testat lut och stålull än.
Läste för några år sedan Hunter S Thomsons bok om Hells Angels att på 60 talet så var det kutym att en riktig biker skulle stinka skit å svett. :)