Visa fullständig version : DK Customs coil and key relocation kit & wire tuck. Del 1/2
Tjena folks!
Har idag flyttat och monterat tändspole och tändning mellan cylindrarna samt gömt undan allt kablage under tanken. Att flytta och göra en "coil & key relocation" var lika enkelt som förväntat. Däremot tog det lite längre än vad jag hade tänkt mig med kablaget. Men lika bra att ta tid på sig så man slipper göra om det senare. Även om det på en 48:a går att göra utan ett tanklyft så rekommenderar jag ett lyft på minst 1,5 tum. Jag har ett på 2 tum men tänker byta det mot ett på 3 tum. Delvis för att det inte blir lika trångt och delvis för att jag tycker att tanken då hamnar mer i linje med ramen vilket enligt mig är snyggare. När jag började så hade jag tänkt att fota allt hela tiden för att dela med mig här på forumet i fall nån annan tänkt göra nåt liknande, men självklart så går man bananas bland alla sladdar och kontakter och glömmer av att fota. Men några bilder han jag i alla fall med :)
Så...
Nr 1
Plocka loss den vänstra kåpan som döljer batteriet. Innanför denna så sitter huvudsäkringen (den gröna), slå på tändningen och dra sedan ut säkringen. Drar man ut den utan att slå på tändningen så går larmet.
Plocka också av sadeln för att komma åt bulten till tanken.
12754
12755
Nr 2
Lossa på, men ta inte loss, den bakre bulten till tanken (så man kan lyfta upp tanken) samt plocka loss den främre bulten. Innan man sliter upp tanken så måste man lossa på bensinslangen till bensinpumpen. Denna sitter med en s.k. "petcock" koppling. Lyft och håll den silvriga kopplingsringen uppåt och dra ut bensinslangen. Det kommer komma några små droppar med bensin som man fångar upp med en trasa. Ingen mer bensin kommer läcka ut. Lyft upp tanken och palla upp den med nåt lämpligt, i detta fall en bräda.
12756
12757
Nr 3
Nu är det dags att börja plocka bort alla plastkåpor som döljer alla kablar och kontakter. Det sitter en skruv i den vänstra sen sitter resten med buntband.
Höger sida innan.
12758
Höger sida efter.
12759
Vänster sida innan.
12760
Vänster sida efter.
12761
Nr 4
Plugga ur alla kontakter. Alla kontakter är unika och passar bara med "sig själva" så man behöver inte oroa sig för att inte få ihop skiten igen. Dra runt och placera kablarna på både höger och vänster sida om ramen. Den enda som är lite lurig är kabeln som kommer upp nerifrån på vänster sida och sitter fast med kabelklämmorna tillsammans med kollplingsvajern. Den har flera olika kontakter i botten, men så har den också en tunn kabel som går från vänster till höger sida bakom framsidan på ramen och ner under hojen på höger sida. Men ungefär bakom höger fotpinne (om man har en 48:a annars framför) så sitter kontakten. Det är som en liten gummikontakt, kolla noga så ser man ett snitt i gummit, hitta snittet och dra loss kontakten och led kabeln tillbaka samma väg som den kommit dit. Det sitter också två buntband som måste klippas loss och ersättas när man kopplar in kontakten igen.
12762
Nr 5
Plocka nu loss tändspolen och tändnigslåset från sina fästen. Följ kablarna från dom båda lossa på dom i kabelhärvan. Nu är också bra tid att tejpa kablarna med lite eltejp för att maskera dom så gott det går. Montera först tändningslåset och sedan spolen på fästet från DK Company. Montera fästet mellan cylindrarna (bultarna dras med 30-40 ft. lbs. Och glöm inte locktite) och voila...
12763
Nr 6
Nu är det dags att försöka få upp alla kablar och kontakter ovanpå ramen som skall döljas av tanken. Det var också här jag började gå bananas och helt glömde av att fota. Men vad jag gjorde var att arrangera alla kontakter och använda en del eltejp för att bunta ihop alltsammans. Ta ner tanken och prova, ta upp den igen och flytta om, ta ner tanken igen, testa, flytta om, ner och upp med tanken...tillslut så hittar man det där goa läget så allt passar ihop. Jag ville inte vira eltejp runt ramen, jag ville inte heller ha en massa buntband runt ramen som håller skiten på plats. Ett buntband blev det tillslut men det syns inte. Innan man bestämmer sig för att man är klar så bör man kolla av så att inga kontakter eller kablar kläms eller sträcks onödigt mycket vid fullt styrutslag åt höger eller vänster. Om inte och det ser cleant och snyggt ut så är man klar! Och voila...se del 2/2 (man kan tydligen inte bifoga fler bilder!?)
Här är då del 2/2
Om nån har frågor eller tankar så...shoot!
12764
12765
1276612767
12768
Hoppas detta kan vara någon annan till hjälp!
Ha det gött!
Henrik Forslund
2013-08-29, 23:12
snyggt
du har ju lite spel på gasvajjersna, ta lite av dem och tvinga dem mer 90grader mot där dom ska ner?
snyggt
du har ju lite spel på gasvajjersna, ta lite av dem och tvinga dem mer 90grader mot där dom ska ner?
Tackar! Du har rätt där och så kommer det bli också...
Bra inlägg! Mer sånt här på forat! vic;
Ps. Diggar den vita däcktexten!
Bra inlägg! Mer sånt här på forat! vic;
Ps. Diggar den vita däcktexten!
Muchas gracias!
Nu ska det ev bara på ett annat styre till bra pris. Kanske nåt du har koll på var man får tag på? :)
Vill du högt eller lågt? Nu kör du Biltwell Keystone ser jag. Vill du har "tjuranacke" kör ett lågt typ drag bar eller Biltwell tracker(köpte det till min dag). Annars flippa ut lite med höga risers och kort rakt styre, SOA style. Annars vanligt abehäng, 14-16"
Martin Lost
2013-08-30, 12:42
Det blev ju skit bra det där, nu måste ett minst 14" på!
Det blev ju skit bra det där, nu måste ett minst 14" på!
Tackar tackar! Verkar nästan så va! ;)
Vad händer härnäst med din skooter?
Du får lägga upp lite bilder på din så sporrefolket får se skönheten!
salami_harley
2013-08-30, 14:53
Schysst tråd Forty8. Är själv lite tveksam till "luft" mellan tank och motor, men i USA gör ju nästan alla så med sina 48-or. Det där med byta styre blir lätt en jakt på det perfekta styret. På min förra bytte jag i stort sett varje säsong. Egentligen är jag körmässigt djävligt nöjd med orginalstyret på min, men utsendemässigt saknar man lite attityd. Tycker att ditt Keystone ser coolt ut, det kanske är till salu när du har bytt?
Schysst tråd Forty8. Är själv lite tveksam till "luft" mellan tank och motor, men i USA gör ju nästan alla så med sina 48-or. Det där med byta styre blir lätt en jakt på det perfekta styret. På min förra bytte jag i stort sett varje säsong. Egentligen är jag körmässigt djävligt nöjd med orginalstyret på min, men utsendemässigt saknar man lite attityd. Tycker att ditt Keystone ser coolt ut, det kanske är till salu när du har bytt?
Alla behöver luft pl;
Men smaken är som baken...
Kan vara till salu i så fall ja!
Har du inga bilder på din?
Hardrockhair
2013-12-01, 14:11
Så här blev resultatet efter några timmar i garaget. Nu ska bara joker luftburken på med. 1351913520
Så här blev resultatet efter några timmar i garaget. Nu ska bara joker luftburken på med. 1351913520
Blev ju hur bra som helst! Super cleant ju vc; Grattis!
Hardrockhair
2013-12-01, 14:23
Blev ju hur bra som helst! Super cleant ju vc; Grattis!
Tackar! Hade mkt hjälp av denna tråden vc;
Tackar! Hade mkt hjälp av denna tråden vc;
Vad bra! Kul att denna tråden lyckats hjälpa/bistå/inspirera någon i alla fall thb;
Vad bra! Kul att denna tråden lyckats hjälpa/bistå/inspirera någon i alla fall thb;
grymt! funkar det på en 1996a sportsater oxå tror du?
kan du länka vart du köpt kittet?
grymt cool hoj!
grymt! funkar det på en 1996a sportsater oxå tror du?
kan du länka vart du köpt kittet?
grymt cool hoj!
Tjena Rontan!
Tackar tackar!
Mitt kommer från Comete Motorcycles och finns på Harleybutiken.com. Funkar från årsmod 1995-2014.
http://www.harleybutiken.com/produkt/Tank-Lift-for-Sportster
Annars har du fina kit från Dk Customs i USA. Bra service och snabb leverans. Ska du göra en coil & key relocation samtidigt så kan du ju beställa allt där i från.
Här får du en rabattkod som ger dig $10 avdrag på ordrar från $75 och uppåt. Giltig tom 19/12. God Jul :)
10savings
http://www.dkcustomproducts.com/Sportster-Tank-Lift-Kits_c28.htm
Jag är inte helt kunnig på 96:an men bakre fästet på vissa Sportsters innan 2004 tillåter inte att man lyfter tanken mer än 1,5" i framkant. DK Customs har ett "deluxe option" för dessa. Det möjliggör ett högre lyft i framkant samt flyttar bakre fästpunkten. Möjligt att det beror på vilken 96:a Sportster modell det är.
Nightster-08
2014-01-22, 17:48
Hallo där! Hur tar man bort kabeln till oljetrycksgivaren (tror jag det är)? Måste man skruva ut hela lr? Rädd att jag tar i så kontakten går sönder. //
Hallo där! Hur tar man bort kabeln till oljetrycksgivaren (tror jag det är)? Måste man skruva ut hela lr? Rädd att jag tar i så kontakten går sönder. //
En bild hade hjälpt. Men alla kontakter har ett lås, vissa skall lyftas andra tryckas in för att man ska kunna dra isär kontakten. Men som sagt en bild hade varit fint så vi pratar om samma sak.
Nightster-08
2014-01-22, 18:56
http://img.tapatalk.com/d/14/01/23/ere5yre5.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://img.tapatalk.com/d/14/01/23/ere5yre5.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Snabba ryck här du :)
Vad fan e det jag kollar på ;) blir lite desorienterad.
Nightster-08
2014-01-22, 18:59
Guldfärgade kopplingen under oljefiltret. Går en kabel ifrån den
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nightster-08
2014-01-22, 19:01
http://img.tapatalk.com/d/14/01/23/y7abysa4.jpg
Lite längre ifrån :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Guldfärgade kopplingen under oljefiltret. Går en kabel ifrån den
Sent from my iPhone using Tapatalk
Varför vill du ha loss den? Håller du på med en wire tuck?
Nightster-08
2014-01-22, 19:02
Jajamän :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jajamän :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men den behöver du inte röra för att göra en wire tuck. Om det inte är så att du tänkt ut nåt riktigt smart som vi andra har missat ;)
Den är bara att dra loss.
Nightster-08
2014-01-22, 19:10
Den går in i kabelstammen som jag vill lägga över ramen. Tänkte behålla kabelhöljet baktill
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den går in i kabelstammen som jag vill lägga över ramen. Tänkte behålla kabelhöljet baktill
Sent from my iPhone using Tapatalk
Då så. Coolt då kommer du rensa bort rubbet med andra ord!
Nightster-08
2014-01-22, 19:22
Jupp! Tog du aldrig isär den?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jupp! Tog du aldrig isär den?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej det gör dom flesta inte och inte jag heller. Mitt ser ut så här i den regionen...
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/Mods/image_zps462a57ac.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/Mods/image_zps462a57ac.jpg.html)
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/Mods/image_zps950489b1.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/Mods/image_zps950489b1.jpg.html)
Såg en snubbe på ett annat forum som gick "all in" och borrade upp och drog in rubbet in i ramen. Jävligt cleant, inte en kabel så långt ögat kunde nå nånstans! Kan se om jag kan hitta den tråden.
Nightster-08
2014-01-22, 19:29
Nice!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nice!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Säg till om du behöver mer hjälp! Skicka upp en bild på resultatet när du är klar.
Nightster-08
2014-01-22, 19:32
Absolut! In i kabeldimman nu :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Absolut! In i kabeldimman nu :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lycka till!
Här är den tråden. Nightster med elen dragen inne i ramen.
http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=466630
Jävligt cleant!
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/image_zpsd4c9207c.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/image_zpsd4c9207c.jpg.html)
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/image_zps34ea09c9.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/image_zps34ea09c9.jpg.html)
Nightster-08
2014-01-22, 20:50
Chansade! Simpelt, var som en tändhatt :) väldigt sparsamt på kabel rent allmänt. Blir väldigt spänt upptill på ramen... Ny dag imorrn!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nightster-08
2014-01-22, 20:54
Jäklar vad rent! Är det tändningslåset man skymtar under sadeln? Kanonjobb!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nightster-08
2014-01-22, 21:03
Vafan såg ditt inlägg nu Lasse! Hehe! Tack så mkt! :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hardrockhair
2014-01-23, 21:10
Här är den tråden. Nightster med elen dragen inne i ramen.
http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=466630
Jävligt cleant!
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/image_zpsd4c9207c.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/image_zpsd4c9207c.jpg.html)
http://i908.photobucket.com/albums/ac288/Sweforty8/image_zps34ea09c9.jpg (http://s908.photobucket.com/user/Sweforty8/media/image_zps34ea09c9.jpg.html)
Ojoj... jävlar va snyggt gjort det där va!!!
Ojoj... jävlar va snyggt gjort det där va!!!
Jepp! Sjuuuukt cleant!
Ska du på mc mässan eller och går det med sissyn?
Hardrockhair
2014-01-23, 21:34
Kanske blir mässan. Kollar efter din keps i så fall :D Sissy får vänta tills jag hittar något snyggt.
Kanske blir mässan. Kollar efter din keps i så fall :D Sissy får vänta tills jag hittar något snyggt.
Ha ha do it! Nästa fång så får jag fixa en "Hardrockhair" kepa! ro;
redbird12
2014-03-27, 13:14
vart hittar jag tank lyft stängerna?
Hardrockhair
2014-03-27, 18:43
http://www.dkcustomproducts.com/Sportster-Tank-Lift-Kits_c28.htm eller här http://www.harleybutiken.com/produkt/Tank-Lift-for-Sportster
Intressant läsning nu när man håller på med trasslet själv :)
Drog ni ihop kablarna med eltejp eller kabelstrumpa?
Hardrockhair
2015-01-20, 21:25
Vulktejp använde jag. Funkar bra!
Vulktejp använde jag. Funkar bra!
Smart! Vart drog ni upp kablarna på ramen, framför bakre tankfästet?
Kan man gömma alla kontakter i tankens tunnel?
Hardrockhair
2015-01-20, 21:58
Jag behöll det bakre plast skyddet för kablarna o lät helt enkelt kabelhärvan fint glida upp på ramen där bakom. Alla kontakter får plats i tunneln om du höjer tanken 1,5". Har 2" höjning på min
15995
Jag behöll det bakre plast skyddet för kablarna o lät helt enkelt kabelhärvan fint glida upp på ramen där bakom. Alla kontakter får plats i tunneln om du höjer tanken 1,5". Har 2" höjning på min
15995
Aha blev ju snyggt, blir 2" för mig med thb;
Aha blev ju snyggt, blir 2" för mig med thb;
Bra att tråden kommer till användning och att den fortfarande är till hjälp :)
Körde vulktejp på min. Du behöver inget lyft, kablar och kontakter får plats ändå med peanuttanken.
Bra att tråden kommer till användning och att den fortfarande är till hjälp :)
Körde vulktejp på min. Du behöver inget lyft, kablar och kontakter får plats ändå med peanuttanken.
Ja tack sensei för att du delar med dig till oss amatörer.
Blir ju väldigt mycket enklare med en "manual" :)
Hardrockhair
2015-01-21, 18:12
Bra att tråden kommer till användning och att den fortfarande är till hjälp :)
Körde vulktejp på min. Du behöver inget lyft, kablar och kontakter får plats ändå med peanuttanken.
Japp, dom får plats utan lyft men under ramen isf. I och med att tanken "hänger" ner lite så kan man dölja dom där.
Ny dag nya problem :)
Forty8 visst hade du väl något bra trick för att få ut kablarna ur kontakterna?
Tänkte passa på att dra in dom i styret när jag ändå håller på..
- - - Uppdaterad - - -
Ny dag nya problem :)
Forty8 visst hade du väl något bra trick för att få ut kablarna ur kontakterna?
Tänkte passa på att dra in dom i styret när jag ändå håller på..
Ja tack sensei för att du delar med dig till oss amatörer.
Blir ju väldigt mycket enklare med en "manual" :)
He he kul kille ;)
- - - Uppdaterad - - -
Japp, dom får plats utan lyft men under ramen isf. I och med att tanken "hänger" ner lite så kan man dölja dom där.
Dom får plats ovanpå ramen också. Men visst, man kan sprida ut dom på sidorna också om skulle vilja.
- - - Uppdaterad - - -
Ny dag nya problem :)
Forty8 visst hade du väl något bra trick för att få ut kablarna ur kontakterna?
Tänkte passa på att dra in dom i styret när jag ändå håller på..
- - - Uppdaterad - - -
Ny dag nya problem :)
Forty8 visst hade du väl något bra trick för att få ut kablarna ur kontakterna?
Tänkte passa på att dra in dom i styret när jag ändå håller på..
Yes my man det finns det. Kolla in min byggtråd så tror jag att det finns lite info där. thb; Görs enklast med en liten mejsel typ en som urmakaren eller optikern skulle använda. Sätt in från motsatt håll, lyft låset och dra ur kontakten. Du får lirka lite tills du hittar rätt. Finns också videos på youtube. Lycka till!
Alltså menar du att skruvmejseln ska in här:
16005
Problemet är ju att här i Stockholm har vi bara coola verktyg
16006
men ska gå in på Lindex och fråga om såna där små Göteborgs-mejslar Banana
Alltså menar du att skruvmejseln ska in här:
16005
Svar nej! Om du nu nödvändigtvis inte känner att du absolut måste! Typiskt 08-or, ni må bo på baksidan men allt annat måste inte in den vägen också ;)
Problemet är ju att här i Stockholm har vi bara coola verktyg
16006
men ska gå in på Lindex och fråga om såna där små Göteborgs-mejslar Banana
Ha ha! Kul kille! Jag sa verktyg à la urmakare och optiker. Inte tandläkare...;)
Henrik Forslund
2015-01-23, 07:24
Alltså menar du att skruvmejseln ska in här:
16005
Problemet är ju att här i Stockholm har vi bara coola verktyg
16006
men ska gå in på Lindex och fråga om såna där små Göteborgs-mejslar Banana
Googla på deutsch kontakt så får du bra film o bild etc för o plocka isär dom utan att ha sönder något.
abelseth
2015-01-23, 10:23
Alltså menar du att skruvmejseln ska in här:
16005
Problemet är ju att här i Stockholm har vi bara coola verktyg
16006
men ska gå in på Lindex och fråga om såna där små Göteborgs-mejslar Banana
Haha bästa svaret 2015!:)
Ha ha! Kul kille! Jag sa verktyg à la urmakare och optiker. Inte tandläkare...;)
Haha, jag hittade faktiskt lite bebismejslar på jobbet så ska försöka pilla ut dom i helgen om man inte är för bakis efter mc-mässan förstås.. pardy
Ni ska inte upp eller? HD ställer ju inte ut..
Nästa fråga, kollade lite på Rocket bobs och deras Zombie Bars är ju sjukt tuffa.
Ska man svetsa på en liten ihålig fågelpinne på mitt frisco?
Som ni ser så har jag sjuka skills i paint!! ro;
160081600916010
Googla på deutsch kontakt så får du bra film o bild etc för o plocka isär dom utan att ha sönder något.
Bra tips, fanns en hel del på youtube!
[QUOTE=Kling;102844]Haha, jag hittade faktiskt lite bebismejslar på jobbet QUOTE]
Så du jobbar på Lindex du :b:
[QUOTE=Kling;102844]Haha, jag hittade faktiskt lite bebismejslar på jobbet QUOTE]
Så du jobbar på Lindex du :b:
Haha touché motherfucker fu:
Sjukt bra:) ska göra på min nightster med men är net direkt superkunnig så får leta lite överallt efter manualer och ta öl pauser på halta lottas ;)
Tack för en bra guide.
Körde en "tuck" för några veckor sedan och precis som det beskrevs så var det lite huvudkli med hur sladdarna ska ligga.
Han med att pendla några dagar innan batterilampan började att lysa. Hojen laddar inte.
Har lyft tanken och följt alla sladdar för att se om jag lyckats klanta mig men jag hittar inget.
Spontant känns det som att det är R/R som kastat in handduken.
16638
Tack för en bra guide.
Körde en "tuck" för några veckor sedan och precis som det beskrevs så var det lite huvudkli med hur sladdarna ska ligga.
Han med att pendla några dagar innan batterilampan började att lysa. Hojen laddar inte.
Har lyft tanken och följt alla sladdar för att se om jag lyckats klanta mig men jag hittar inget.
Spontant känns det som att det är R/R som kastat in handduken.
16638
thb; bra att den fortfarande kommer till nytta!
Ang batteriet, börja med att kolla så kablarna (+ & -) är ordentligt åtdragna så du inte har glapp där. Kan ibland vara så enkelt.
- - - Uppdaterad - - -
Sjukt bra:) ska göra på min nightster med men är net direkt superkunnig så får leta lite överallt efter manualer och ta öl pauser på halta lottas ;)
Skulle kunna hjälpa dig om du har lust! Bara att svänga förbi i lokalen så fixar vi det nån dag...vic;
kallekula82
2015-05-03, 11:38
Morning!
Genomförde denna underbara modden igår på min nightster, gick som en dans med denna instruktion! Dock kunde kablarna snyggats till bättre (eltapen tog slut), men det ordnar jag senarewa;
Förvånansvärt lätt faktiskt, fick kika bilderna ett par gånger. Ända problemet var insexnyckeln till tändspolen modell "Amerika" så jag fick slipa till en som låg nära storleksmässigt.
Satt ute hos farsan i Djupedal i säve, och bor inne i Vasa, så man sket halvt på sig när man drog ur all el och insåg att risken fanns att man skulle få stanna där ett tag frv;
Som sagt det gick riktigt bra, stort tack för guiden Forty8!
Det visade sig vara statorn som strulade :(
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.