Visa fullständig version : Dunkande Sportster
Har ett problem med min Sportster 1200 (2009), som uppträder ibland. Efter att ha kört några mil på landsväg och kommer in till stan, så dunkar och slår motorn på i stort sett varenda växel, som om man skulle köra i 30 på femman. Gjort både luft och buller och bänkat den.
Lars Nilsson
2013-08-03, 19:02
gummiupphängning som gått sönder?
Kompensator mutter som är lös? Ett vanligt problem kolla med att stå stilla med hojen och varva upp och släpp hörs det ett hugg och ryck när du gasar och släpper från transkåpan så är det muttern.
XL motorn har ingen sådan mutter.
Kompensator mutter som är lös? Ett vanligt problem kolla med att stå stilla med hojen och varva upp och släpp hörs det ett hugg och ryck när du gasar och släpper från transkåpan så är det muttern.
Oh Fan jag har spännt en på en 06:a och den muttern som satt på veven och var lös vkn;
Lars Nilsson
2013-08-03, 20:54
http://www.ebay.com/itm/Ironhead-Sportster-Compensating-Sprocket-set-/181184776885?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item2a2f744ab5&vxp=mtr
Lars Nilsson
2013-08-03, 21:05
http://cyrilhuzeblog.com/2012/11/06/for-serious-racers-hard-anodized-sportster-sprockets/
Another best kept secret from Evolution Industries: the Race Application Aluminum Compensator Sprocket
Oh Fan jag har spännt en på en 06:a och den muttern som satt på veven och var lös vkn;
Jo självklart sitter där en mutter som håller drevet men det är en stum montering, dvs ingen kompensator inbyggd som big twin har.
Det är inget löst som dunkar utan själva motorn. Samma ljud som när man kör på för hög växel, fast i det här fallet inte gör det.
Jörgen Karlsson
2013-08-05, 17:54
Det är inget löst som dunkar utan själva motorn. Samma ljud som när man kör på för hög växel, fast i det här fallet inte gör det.
Precis så kan det bli om muttern till motordrevet i primären har släppt. Åtdragningsmomentet på den muttern har höjts pga av lossnande muttrar.
Fram med servicemanualen och demontera transkåpan och kolla, sedan återmontera och justera transkedjespänning (och koppling) enligt manualen.
För slack transkedja gör också att drivlineglappet blir större och att det blir rick-rack ljud.
Man måste felsöka sig fram till orsaken vid den typ av problem du beskriver. Vi som läser kan bara hinta om troliga orsaker, omöjligt att veta vad det är utan att undersöka hojen irl.
Har du löst problemet? Min sportster beter sig på ett liknande vis. Låter som att det dunkar från vänster sida av motorn när man närmar sig dom högre varvtalen. Det försvinner så fort jag släpper gasen, men sist jag körde så fortsatte de 1 sekund efter att jag släppt gasen. Borde jag kolla muttern jag med?
Kommer inte från något särskilt håll. Inget missljud, bara tungt dunkande som när man kör på för hög växel.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.