handdator

Visa fullständig version : Kedjekonvertering, frågor.



admin
2012-10-12, 15:24
Blir förmodligen kedja på mitt bygge. Har därför ett par frågor.

1. Hur tar man lättast av den främre pulleyn? Måste man ha specialverktyg eller finns det ett Kalle-Anka knep?
(Servicemanualen hade inte mycket info mer än in lägg i ettan och felgängad). Den kanske inte är så svår?

2. Två färdiga drevkit finns att köpa, ett för 883 och ett för 1200, har 883 idag men det kan bli 1200 längre fram så vad ska man ta?

3. Behövs en kedjesträckare? Varför eller varför inte. Kedjan kommer inte ta i, ligga emot ramen, stelben.

4 Och finns det nåt sätt att räkna ut antalet länkar ungefär? Hellre för lång än kort. Mått nedan. Finn från 100 länkar till runt 120. Standard CC avstånd har jag som en std Sportster mellan dreven.



http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/sportster-883-1200-chain-conversion-kit-photo-2.jpg

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/chain.jpg

http://www.wwag.com/step/610/76612.jpg

Lasse.S
2012-10-12, 15:59
Muttermoppen funkar kanon till främre (vänstergängad), annars är jag dålig på hur dom äldre ser ut, generelt så är drev mindre i omkrets än bällt.

Girlie Bike User
2012-10-12, 20:37
Lite mer kött på benen behöver jag, årsmodell och hur många tänder på dreven i respektive sats så kan jag svara på om vad som funkar bra . Som kollegan skriver, lossa muttern och ta sedan av drevet, sitter bara på splinsen.

Hagis
2012-10-13, 01:28
Det främre kan jag ge dig tips på! Resten av frågorna har jag tyvärr inte något svar på då Jocke Dunder fixat allt åt sånt åt mig! Spänn fast drevet med en svänghjulsavdragare och spännband :D Funka för mig!

Lasse.S
2012-10-27, 12:59
Laser är bra när man skall lina dreven thb;
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0568.jpg

tjockben
2012-12-02, 18:45
nån som har mer info om detta?
tänkte gå loss på min hoj.......

Lasse.S
2012-12-02, 19:00
nån som har mer info om detta?
tänkte gå loss på min hoj.......
Vad är det du undrar över? enklare om du ställer frågor

tjockben
2012-12-02, 19:43
tja..
om man inte vill köpa ett kit, vad ska jag köpa för lösa delar för att få det att funka?


2. Två färdiga drevkit finns att köpa, ett för 883 och ett för 1200, har 883 idag men det kan bli 1200 längre fram så vad ska man ta?

3. Behövs en kedjesträckare? Varför eller varför inte. Kedjan kommer inte ta i, ligga emot ramen, stelben.

4 Och finns det nåt sätt att räkna ut antalet länkar ungefär? Hellre för lång än kort.

- - - Uppdaterad - - -

har ju belt nu på en 1200-konverterad xl53c. vill ha kvar samma utväxling. vilka drev blir det då?
22 fram och 46 bak eller 21/48 eller vad?
behövs nån distans etc etc

Lasse.S
2012-12-02, 20:01
Varför krångla till det, finns det färdiga kitt till din hoj så köp det, annars delar du framdrevet med bakdrevet och får en faktor som skall vara samma oavsett belt / drev om du inte vill passa på att ändra utväxlingen, större fram o mindre bak ger lägre varv på motorn.
Tror inte du behöver distanser för dreven är konkava och kedjan skall inte ta i men någon med samma årsmodell kanske vet bättre..
Sen måste jag fråga, varför i hela värden steloperera????

tja..
om man inte vill köpa ett kit, vad ska jag köpa för lösa delar för att få det att funka?


2. Två färdiga drevkit finns att köpa, ett för 883 och ett för 1200, har 883 idag men det kan bli 1200 längre fram så vad ska man ta?

3. Behövs en kedjesträckare? Varför eller varför inte. Kedjan kommer inte ta i, ligga emot ramen, stelben.

4 Och finns det nåt sätt att räkna ut antalet länkar ungefär? Hellre för lång än kort.

- - - Uppdaterad - - -

har ju belt nu på en 1200-konverterad xl53c. vill ha kvar samma utväxling. vilka drev blir det då?
22 fram och 46 bak eller 21/48 eller vad?
behövs nån distans etc etc

tjockben
2012-12-02, 20:36
steloperera är det coolaste. det vet ju alla. totalt opraktiskt också. ungefär lika smart som att konvertera från belt till kedja.. design över funktion i båda fallen...
kitten finns i usa.. tänkte försöka köpa lösa delar på typ bikeline.

Lasse.S
2012-12-02, 21:03
Nja vi har nog inte riktigt samma åsikter där ;) undra varför det nästan bara är H-D som har rem frv;
Ring o prata med bikline så vet dom vad du skall ha :)

steloperera är det coolaste. det vet ju alla. totalt opraktiskt också. ungefär lika smart som att konvertera från belt till kedja.. design över funktion i båda fallen...
kitten finns i usa.. tänkte försöka köpa lösa delar på typ bikeline.

tjockben
2012-12-02, 21:13
Nja vi har nog inte riktigt samma åsikter där ;) undra varför det nästan bara är H-D som har rem frv;
Ring o prata med bikline så vet dom vad du skall ha :)

he he he... ja jag får väl åka dit å höra vad jag skall ha.... tack!

tjockben
2012-12-06, 17:58
är det NÅGON som har en hylsa t framdrevet att låna ut? 48 mm eller 1 7/8 tum....

- - - Uppdaterad - - -

svar på fråga 4: http://www.rbracing-rsr.com/chainlength.html!!!!

mattinkba
2012-12-10, 06:33
http://www.verktygssats.se/237-hylsa-3-4-1-7-8-12-kant.html 280 spänn + frakt

tjockben
2012-12-10, 20:00
http://www.verktygssats.se/237-hylsa-3-4-1-7-8-12-kant.html 280 spänn + frakt

jo tack... 129 spänn frakt på det....
totalt 419 spänn för nåt man ska använda en gång....

mattinkba
2012-12-11, 10:29
En gång!??..Hur vet du det? ;0)

crazyswede
2012-12-11, 15:28
jo tack... 129 spänn frakt på det....
totalt 419 spänn för nåt man ska använda en gång....

Hade en just en 48:a hylsa i många år som jag bara använde när jag skulle pressa bussningar ... så verktyg kan man aldrig få för mycket av! hehe :D

tjockben
2012-12-11, 17:02
En gång!??..Hur vet du det? ;0)

nä det är klart.... ska man starta sporsterupphottningsfirma så är det ju en ok investering....

mattinkba
2012-12-12, 06:20
En chans kan vara att fråga typ lantmännens verkstad för tunga fordon eller jordbruksmaskiner om lån av hylsa, dom brukar ha det mesta och lite udda..som 48mm 1 1/7

crazyswede
2012-12-12, 06:34
En chans kan vara att fråga typ lantmännens verkstad för tunga fordon eller jordbruksmaskiner om lån av hylsa, dom brukar ha det mesta och lite udda..som 48mm 1 1/7

Dom brukar även ha ett fint sortiment med TUM" skruvar , bultar , muttrar etc.!

John Deere (bla.) Rules! thb;

Jörgen Karlsson
2012-12-12, 21:55
nä det är klart.... ska man starta sporsterupphottningsfirma så är det ju en ok investering....

Köp här då. 295:- med frakt
http://www.ebay.de/itm/48mm-Qualitats-3-4-Stecknuss-Steckschlussel-6-Kant-Nuss-Aufnahme-Industriell-/150962771205?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3 D1%26asc%3D14%26meid%3D4111209461738941640%26pid%3 D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D150962771205% 26#ht_5121wt_1176


Kan vara bra att ha hemma om man vill serva hojen själv.
Ett annat tips är att ta bänkslipen och korta hylsan ngn millimeter, så att hylsan går i ingrepp ända ut till kanten.
Drevmuttern på sportster är ju en rätt platt historia.

mattinkba
2012-12-13, 06:59
Annan nyttig sida där man kan hitta de mesta inom tappar, snitt, borr (vänsterslipade bla) till bra priser tom Withworth! http://www.sirdouglas.com/index.php Vad det nu har med kedjekonvertering att göra..

crazyswede
2012-12-13, 08:45
... borr (vänsterslipade bla)

Hmm , är det till för dom som inte begriper sig på reverserings knappen på skruvdragarn/borrmaskin?? :D

mattinkba
2012-12-14, 05:48
Borra ut avdragna skruv är dom bra till.

crazyswede
2012-12-14, 08:21
Borra ut avdragna skruv är dom bra till.

Ja det kanske dom är bra till för det är ju hevetet på jorden dom gånger det har hänt!
Tack för tipset , ska lägga det på minnet för framtiden! :D

Sportsterdanne
2016-07-11, 13:10
Väcker denna tråd igen då jag har samma fundering.

Har en 2001 som skall konverteras till kedja.

Funkar det att bara beställa framdrev till 91-92 5 växlad samt bakdrev 86-92 plant och sen linjerar det ?
Behövs distanser osv ?
Är det samma håldelning på bakdrev som belthjul ?

HippieDream
2016-07-11, 17:37
Har precis gjort detta på en -98. Det skall linjerna om dreven är avsatta för din modell. Jag fick även byta packning till axeln ifrån växellådan och en liten distans behövdes. Men det behövdes bara för -94 och uppåt. Kolla även för vilken kedja du skall ha till dreven, 520 eller 530. För det är inte å garantera att alla harleydealers har en aning om...

Skickat från min GT-I9195I via Tapatalk

stroker49
2016-07-11, 20:07
Bakfjädring är en modenyck!

ODD CONCEPT SWEDEN
2016-08-04, 10:15
Tja!

1. Lättast är att använda lufttrycksmaskin för att få loss den. Stl på hylsan ska vara om jag inte minns fel 1-7/8". Det är ingen standardhylsa direkt, finns på ebay för mellan 500-1000kr.
vänstergängad.

2. Svårt att tala om för dig vilket kit du ska köpa, förslagsvis till den hoj du ska använda :)

3. Kedjesträckare behövs inte, viktigaste är att inte mäta ut kedjan efter bakhjulet om det är monterat längst bak, alltså dra fast det någonstans i mitten av justerspåret. Kedjan töjer sig nämligen lite så att du kommer att behöva sträcka hela packetet efteråt.

4. Du räknar ut hur många länkar du ska ta bort genom att lägga kedjan runt hela slingan och sedan mäta vilken länk du måste ta bort. Ta hjälp av en polare.

PS: lowbrow har ett bra kit med extra länklås etc.