Visa fullständig version : Höjd problem
Tycker avståndet mellan däck o skärm är för stort utseendemässigt på min Nightster trotts att den är lägre än original tycker jag, kan inte sänka den mer för det tar redan i backen i kurvorna.
Köpte mig ett nytt Avon 160/80/16 som är störst av alla i diameter som jag hittat kommer att förbättra utseendet lite (är ej monterat ännu) men min tanke är att sätta på 17" alufälgar till stor del för vikten men även att det finns betydligt fler däck att välja på i den dimensionen fast till min fasa är alla mindre i omkrets, va fan ska man göra...sänka skärmen är ju ett alternativ...någon som har tips?
Satsa på att bygga om skärmen och fixa fästen i svingen ist. då får du den både låg och utan risk att hjulet "bottnar" i skärmen vid fjädringsrörelse.
PAINTERN
2012-09-08, 11:50
Själv har jag beställt stelbensstag till min. (Lär nog bli aningen stötig tror jag). Sen blir den till att modifiera nån skärm, som ska sitta så nära däcket som möjligt. Nån som vet Torx strl på på bultarna till stötdämparfästet bak ?.Fan man får ju uppdatera verktygslådan hela tiden. Bara skruvat japs innan. För stort avstånd mellan däck o skärm är INTE snyggt alls. Har inget bra tips, men hoppas du löser det.......thb;
Lars Nilsson
2012-09-08, 12:14
http://2.bp.blogspot.com/-JYhZyPQgV-I/T8uCOGyj0iI/AAAAAAAANUw/o_L3217qM10/s1600/Harley+Davidson+Latest+Nightster+Bike_2012_MyClipt a_004.jpg
PAINTERN
2012-09-08, 12:19
http://2.bp.blogspot.com/-JYhZyPQgV-I/T8uCOGyj0iI/AAAAAAAANUw/o_L3217qM10/s1600/Harley+Davidson+Latest+Nightster+Bike_2012_MyClipt a_004.jpg Jo den har man ju sneglat på ett antal gånger. Vet ej om det kan vara en originalskärm ?. Jävla fin hoj iaf
T50
Själv har jag beställt stelbensstag till min. (Lär nog bli aningen stötig tror jag). Sen blir den till att modifiera nån skärm, som ska sitta så nära däcket som möjligt. Nån som vet Torx strl på på bultarna till stötdämparfästet bak ?.Fan man får ju uppdatera verktygslådan hela tiden. Bara skruvat japs innan. För stort avstånd mellan däck o skärm är INTE snyggt alls. Har inget bra tips, men hoppas du löser det.......thb;
Lars o Paintern.
Snyggt som fan thb;
Men vägegenskaperna blir katastrof,dom här byggde jag till min gamla sportster som jag körde dragracing med, testade på vägen också och det var direkt livsfarligt, dom är justerbara ca 50 mm för olika grepp i banan.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0420.jpg
PAINTERN
2012-09-08, 12:59
T50 Tackar. Ska åka o handla lite hylsor. Tycker man redan har en massa verktyg osv, men tydligen inte haha
- - - Uppdaterad - - -
Lars o Paintern.
Snyggt som fan thb;
Men vägegenskaperna blir katastrof,dom här byggde jag till min gamla sportster som jag körde dragracing med, testade på vägen också och det var direkt livsfarligt, dom är justerbara ca 50 mm för olika grepp i banan.
http://i1027.photobucket.com/albums/y332/ptb59/IMG_0420.jpg Jo att Harley inte har den bästa väghållningen visste man ju. Och det lär ju inte bli bättre med stagen.......Får ta det lite försiktigt i kurvorna i början.
I början är det sällan farlig, det är när man tycker att det går bra som det börjar bli farligt ;) så ta det lugnt lite längre än vad du känner att det går bra så kommer du överleva guppen i kraftiga ner lägg med rutin dvs du kör inte fortare än vad hojen klarar :)
Tackar. Ska åka o handla lite hylsor. Tycker man redan har en massa verktyg osv, men tydligen inte haha
- - - Uppdaterad - - -
Jo att Harley inte har den bästa väghållningen visste man ju. Och det lär ju inte bli bättre med stagen.......Får ta det lite försiktigt i kurvorna i början.
Jag kan förstå stelbenchopprar för jag har själv kört i många år men varför stela en relativt ny standardhoj som man har på gatan? Den blir ju inte stiligare eller bättre för det!
Thomas13
2012-09-08, 19:23
Jag har sänkt min Forty-Eight både fram ock bak.
Den skrapar i överallt, All show no go...
Har också kört stelben i många år 6 för att vara exakt men den kördes ju helt annorlunda, har skruvat upp tempot rätt många snäpp sen den tiden, hur nära jag är döden nu respektive då vet jag inte men hade hjärtat i halsgroppen betydligt oftare då trots hälften av effekten i motorn, om det beror på mer rutin nu eller inte vet jag inte...eller kan det bero på betydligt bättre väghållning ;)
Jag kan förstå stelbenchopprar för jag har själv kört i många år men varför stela en relativt ny standardhoj som man har på gatan? Den blir ju inte stiligare eller bättre för det!
[QUOTE=PTB59;53178]Har också kört stelben i många år 6 för att vara exakt men den kördes ju helt annorlunda, har skruvat upp tempot rätt många snäpp sen den tiden, hur nära jag är döden nu respektive då vet jag inte men hade hjärtat i halsgroppen betydligt oftare då trots hälften av effekten i motorn, om det beror på mer rutin nu eller inte vet jag inte...eller kan det bero på betydligt bättre väghållning ;)[/QUOTE Ja du har ju kört dragracing med stelt chassi men varför ska man bygga en skapligt ny standard gathoj till stel? O med hjälp av stela stag istf dämpare! Surrogat!Då är det väl bättre att bygga en bobber eller chopper från start?
Nä det för står inte jag heller Xbones, dragracing banor är väldigt släta och kräver ingen fjädring men det är en sanning med modifikation för man kan dra nytta av den också om den är rätt inställd.
Höjd förhållandet mellan framdrevet och bakdrevet kan antingen sänka eller höja hojen under axelration, vill den sätta sig tappar man kraft som man vill ha framåt och av den anledningen stelopererar man den med fasta stag eller en fast häck med rätt mått.
På vägen skall man ha fjädring punkt slut...men tjejer går om kring med högklackat inte för att det är praktiskt eller stabilt utan för det är snyggt... men inget jag tänker pröva på om man nu skall jämföra med något ;)
Nä det för står inte jag heller Xbones, dragracing banor är väldigt släta och kräver ingen fjädring men det är en sanning med modifikation för man kan dra nytta av den också om den är rätt inställd.
Höjd förhållandet mellan framdrevet och bakdrevet kan antingen sänka eller höja hojen under axelration, vill den sätta sig tappar man kraft som man vill ha framåt och av den anledningen stelopererar man den med fasta stag eller en fast häck med rätt mått.
På vägen skall man ha fjädring punkt slut...men tjejer går om kring med högklackat inte för att det är praktiskt eller stabilt utan för det är snyggt... men inget jag tänker pröva på ;)Ja,det är väl så att med stelt chassi så sätter sej ju baken men det betyder ju mer grepp!Men det har ju inte med väghållning att göra!
Gå in på Youtube och titta på både bilar o hojar, man vill inte ha kraften neråt, dom som är rätt inställda lyfter, inte bara av att däcken expanderar utan fjädringen lyfter fordonet också, dom som är stela kan inte sätta sig om inte däcken minskar i radie men det gör dom ju inte ;)
Ja,det är väl så att med stelt chassi så sätter sej ju baken men det betyder ju mer grepp!Men det har ju inte med väghållning att göra!
Gå in på Youtube och titta på både bilar o hojar, man vill inte ha kraften neråt, dom som är rätt inställda lyfter, inte bara av att däcken expanderar utan fjädringen lyfter fordonet också, dom som är stela kan inte sätta sig om inte däcken minskar i radie men det gör dom ju inte ;)Du ser väl på en pro stocker eller topfuel dragster att dom sätter sej bak för att dom kör med lågt lufttryck(under kilot) samtidigt som fronten vill upp! Rätta mej om jag har fel!!! Det gör även mindre potenta åk!Varför var Corvetterna överlägsna i SS o MS så att dom klassades upp nåt jävligt till slut? Ju för att dom hade fördelen av den delade bakaxeln o att dom därför satte ner röva!Kolla ThorleifsCorvetten eller Don Juan eller glassJanne!
den här är väldigt tydlig, se hur fjädringen blir längre när han åker.
http://youtu.be/5_JrPUFk6p8
den här är väldigt tydlig, se hur fjädringen blir längre när han åker.
http://youtu.be/5_JrPUFk6p8 Ja,däcket plattar till sej exakt vid starten! Sen ökar ju däcket i diameter i o med centrifugalkraften.Men nu var det ju snack om steloperation av en sportsterFoc
jag ville visa att fjädringen inte bara har betydelse att för gropiga vägar utan även vid axelration, för den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderar nitroz.se Web tv chassi inställningar del 1-3 år 2010. fjädringen påverkar i alla högsta grad inbromsning också.
men det är också off topic tror vi är överens om att det finns inga fördelar alls på gatan i alla fall :)
Ja,däcket plattar till sej exakt vid starten! Sen ökar ju däcket i diameter i o med centrifugalkraften.Men nu var det ju snack om steloperation av en sportsterFoc
jag ville visa att fjädringen inte bara har betydelse att för gropiga vägar utan även vid axelration, för den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderar nitroz.se Web tv chassi inställningar del 1-3 år 2010. fjädringen påverkar i alla högsta grad inbromsning också.
men det är också off topic tror vi är överens om att det finns inga fördelar alls på gatan i alla fall :)Naturligtvis gäller det både akseleration och retardation:D
En enkel test som man göra genom att ställa hojen med framhjulet mot en vägg och slira lätt på kopplingen med 1ans växel i.
Är fjädringen original så lyfter bakdelen lite eller är still, har man sänkt den är risken stor att den sätter sig i stället och har i å med det försämrat vägegenskaperna.
PAINTERN
2012-09-09, 08:37
Godmorgon. Klart det inte finns några fördelar med att köra "stelt" på gatan. Och väghållning finns det ju ändå inte mycket av från fabriken tycker jag.. Ska prova iallafall. Lätt att ändra tillbaka sen. Hade jag velat ha en superskön hoj med bra fjädring osv, så hade jag behållt min Bmw. Tröttna tyvärr på den. För nytt och bekvämt. Återstår att se om man trivs sen haha.
Godmorgon...jo självklart skall du testa och alltid bygga som du vill, släpp ut ganska mycket luft ur däcket bara så du inte får en studsboll att köra omkring med :)
Jag var med om en incident i början av 90 talet där en kompis hade stelopererat sin hoj med stag, han var den som alltid körde lugnast och kom fram sist men denna kvällen fick han ett ryck och drog om hela gänget vi var 5-6 stycken som var ute o körde på en motorvägsled där marken hade satt sig så det var några gupp efter varandra och dessutom i en svag kurva med följd av att hojen började vobbla och fara i sidled, först in i sidan på en bil i högerfil sen in i mitträcket för att sedan fara voltande i luften rakt över till väggrenen på högersidan, jag låg strax bakom och såg alltihopa och kan se den "filmen" fortfarande i huvudet, som tur var gick det bra med polaren som bara tappade luften och stukade fot o knä och fick hoppa på kryckor ett tag, hojen där i mot blev rätt illa till tygad.
sen har jag hört talas om liknande händelser från andra och vet att gamla stelbenshojar beter sig inte så här utan har en annan geometri som inte orsakar dom här fenomenen.
Finns säker några här på forumet som kan berätta om liknande händelser.
Kan va bra att veta men som sagt tycker jag du skall testa om du tycker det är snyggt men ta det vackert bara. ;)
Godmorgon. Klart det inte finns några fördelar med att köra "stelt" på gatan. Och väghållning finns det ju ändå inte mycket av från fabriken tycker jag.. Ska prova iallafall. Lätt att ändra tillbaka sen. Hade jag velat ha en superskön hoj med bra fjädring osv, så hade jag behållt min Bmw. Tröttna tyvärr på den. För nytt och bekvämt. Återstår att se om man trivs sen haha.