tjena kompis! japp. byt till större lågfartsmunstycke. gjorde susen på min. plus kolla ev tjuvluft.
Hej. Har en Sportster 883, uppborrad 1200. Efter att ha bytt luft och buller så har jag lite problem. Den startar fint, och går fint med choke i alla hastigheter. När den är varm går den fint utan choke på tomgång och i farter på 65-70 km/h och upp. I lägre farter från 0-60, så nyser den med jämna mellanrum och rycker. Jag har allmänt dålig koll på vad det kan vara, men min gissning är lågfartsmunstyckena. Är jag på rätt spår eller kan det vara något annat som spökar?
tjena kompis! japp. byt till större lågfartsmunstycke. gjorde susen på min. plus kolla ev tjuvluft.
CHOPS OF THE DEAD
deathtrap society.
Merci Metzalainen, jag hör nog av mig för lite vägledning, men då var jag rätt på det iaf.
Bestyckning CV40 Sportster 1200, lågfart .045, huvudmunstycke 180, shimsa nålen 1mm och blandningskruven 2,5 varv ifrån fullt inskruvad. En sak som ofta glöms i 1200 konvertering är att sänka tändningen c:a 5 grader.
Kanske kan det vara så enkelt att du har lite, lite för mycket olja i motorn... då kan det faktiskt bli just så som du beskriver...?
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Teori... Har jag ingen?
Men när jag för ca tio år sedan övningskörde med en kille på hans EVO -94 så blev det konstigt nog efter ca 4-5 mils körning i just dessa farter en massa smällar... Både från rören men också ena sjujä... smällar från luftrenaren: Eldsmällar - om man kan säga så. Den motorn var överfull med olja och gick som normalt igen sedan, när nivån justerats till normal igen.
Sedan med lillgrabbens EVO-98 efter att han som nybliven ensam ägare av en hoj hällt i lite för mycket motorolja. Samma som tidigare... ett smällande och ryckande av bara den?
Teori... inte en aning... men att båda dessa blev som vanligt igen när rätt oljenivå återställdes.
Jag vet inte - kanske att: ?
Någon annan...
Harley motorer är torr sump typ med separat olje tank som bekant, oljepumpen är två stegs där en trycker olja in i motorn och en suger ur motorn till tanken därför har jag svårt att tro att nivån hade någon betydelse som du beskriver, Bilmotorer med våtsump är känsligare om man fyller för mycket olja i en sådan brukar den vilja trycka ur sig oljan via vevhusluftningen och kan skapa komplikationer som inte är så bra.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Som sagt ifrån 1998-2003 sitter tändningsmodulen i kamkåpan. 883 och 1200 har olika partsno på modulen pga av olika tändkurvor. Vrids modulen moturs så sänks tändningem. Det finns en liten röd lampa inbyggd i modulen så den kan ställas statisk. Främre cyl på TDC kompläge så skall modulen vridas så lampan tänds . 5 grader senare tändning kan göras om du tar pluggen på h sida så der ser markeringen på vevskivan, ett streck mitt i hålet när den står på TDC, hålets diameter motsvarar 10 graders så flyttar du motorn framåt så strecket vill lämna hålet och just modul så har du sänkt tändkurvan 5 grader. Annars görs detta bäst i bänk där du justerar läget där den ger bäst effekt.
Sorry, moturs/sols är det på sportster, tänkte på evo motorn som är medsols när man skall sänka tändningen
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Både EVO´och sportster´s tändmodul sitter ju på höger sida av motorn så varför ska du justera på olika håll för motorn snurrar väl på samma håll på bägge ?????
För att vevaxeln driver kamaxlarna som sitter ovanför, motorn snurrar åt ett håll men kamdrevet åt andra hållet som tändningen sitter på. men nu när jag tänker efter är det samma på evon så jag är nog ute och cyklar och gör en ordentlig tanke vurpa sorry jag går o lägger mig istället
Senast redigerat av Lasse.S den 2013-04-30 klockan 11:33.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Sensorn sitter ju på vevtappen på båda, inte på kamdrivningen.
Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190
Jag kollar detta när jag kommer hem från jobbet
Du har rätt Lasse . Det var jag som var och cyklade denna gång. Det är ju de nya hojarna som triggar på veven vilket ger mest exakt triggerpunkt då det alltid finns spel i kamdrivningar.
Bokmärken