på min EVO -85, tror din är rätt lik
Själva statorn är lätt att byta, men...
Först måste yttertransen av, sen koppling etc + transkedja, sen ryckutjämnarpaketet bort, sen innertransen bort, sen magnethjulet, sen kommer du åt statorn, tror den sitter med 4 skruv
Sen ska allt tillbaka och det gäller att få det tätt med nya packningar och du ska lossa motor och växellådsfästena och dra åt innertransen först så att det går i linje, sen dra åt motor o v-låda igen, så det är skapligt med jobb totalt...
Men jag tror det är nåt annat fel, en stator lindning går inte sönder så lätt
Du får mäta om det laddar eller inte, bör bli minst 13,5 volt på batteriet om det laddar
Mät statorlindning och kolla att du har kontakt och inte klapp i kontakten, eller att den har glidit ut bara
kortslutning i statorn är svårt att se för du ska få ett väldigt lågt värde (nu gissar jag bara men mindre än 1 ohm)
kolla all berörda kablar och kontakter ordentligt, jordning till batteri och startmotor tex
som sagt jag tror på nått annat fel än statorn
Är batteriet nytt? och av bra/originalkvalitet?
Bokmärken