Kul!!
tjena håller på bygga min första hoj nu .
blir bobber liknade stuk med en tw88 års 99 motor ..
håller på nu å pilla ihop motorn med s&s block screming egle högkomps kolvar , andrews 37 kammar och luft å buller.
blir å beställa ram från hogtech nu snart =)
kmr bilder snart på motorn då ja lärt mig å ladda upp bilder haha
Super. Här finns en guide hur du gör med bilder.
http://harleyforum.se/showthread.php...tt-inl%C3%A4gg
Här kan du testa och labba fritt med bilder:
http://harleyforum.se/showthread.php...NNA-TR%C3%85D!
Annars kontakta mig ska jag hjälpa.
VIKTIGT! Information gällande tekniska frågor!
Inte medlem på HarleyForum.se? Registrera dig helt gratis här!
Skoj! Vill se många uppdateringar med bilder!
Andrews 37:or funkar inte så bra med högkompkolvar tyvärr.
Kolla upp det innan du sätter ihopa den.
har hört me kjell-anders på mectec i kalix var han som rekomendra andrews 37 , så nå tror ja det ska funka om han säger d =)
Jag har själv Andrews TW 37 kamaxlar i min hoj men de vill inte ha mer än 9,8: 1 max i komp.
Vill du köra med högkompkolvar bör du välja andra kammar eller ett par flattop kolvar.
Väljer du tex ett par 10,5:1 kolvar så lär du ev få en motor som spikar osv.
Välj helst ett par kolvar på ca 9,3:1 till de kammarna.
Kammarna är föresten grymma.
Lycka till
ps Med högkompkolvar lär du behöva pysar med. ds
Senast redigerat av Lars Nilsson den 2012-03-16 klockan 22:40.
ok vad tror ni om tw TW44 21/41 242 279 0.495 0.182 Stock For 88 or 95 inches, CR 9.5 to 10.2. Max torque and
49/17 246 283 0.495 0.158 HP at mid and upper RPM - (2300-5800).
Vad har du för kompressionsförhållande på dina kolvar?
Problemet med din konfiguration skulle JAG säga var kolvarna och inte kammarna tyvärr.
Med högre komression följer en del andra problem såsom att man måste ha pysventiler och att man utsäter motorn för högre påfrestningar.
Ett par TW37:or med ett par flat top Wiseco kolvar på 97CUI efter borrning och ett kompressionsförhållande på ca 9,3:1 vore grymt.
Uppföljt av ett bra avgassystem och öppnare insug.
Lycka till
PS. jag vet att du köpt kolvarna men du kan inte byta? DS
Senast redigerat av Lars Nilsson den 2012-03-17 klockan 09:53.
Second that till Lars Nilsson..
TW 37 med 10,5;1 ( .040" packning o kolvar flush) ger 9,7 corrected 0ch över 200 PSI Inge bra...
10.0:1 ger 9,3 corr och runt 193 PSI På gränsen....
Andrews själva säger max 9,8:1 för TW 37 och 9,1 corrected
Jag kör TW 54 i min 100" TC med 9,7 comp , Ger 180 PSI Inget spik startar lätt (Har pysar)
För 10:1 skulle jag kolla S&S 570 m Gear drive och ev Easy Start.modellen = startar lätt
Då kan du ju få gear drive+ E-S rakt av..
För 10,5 nåt som stänger 45 på insug tex S&S 585
Pysar / Easy start att rek + BRA tändning = DTT , 1 mm squish och inga dragpipes...
Som alltid: Maila kamtillverkarens tech-line och fråga!! S&S eller Andrews
Båda gör kammar som går TYST!!
Been There-Done That
O
Visst inte gratis ,,, D finns billigare hobbies.. LOL
Jag kör HDs upgrade kit m 2007-style hydraulspännare (kolla Ebay..) i 2 motorer och gear i en
Originalspännarna 99-06 är ingen höjdarkonstruktion.....
jo visst är det ju d men kul är det. jo bästa vore ju drev sats , dom hade ju mkt problem med just kedjespännarna i börjar på twincam. gummit nöts bort så metallen kmr fram sen blir det motor super ras. man kan ju kolla om det finns mkt orange små gummi bitar i oljefiltret. får kolla runt å fundera ett tag på vad man ska sätta förnå i den.. måste beställa en ram först så man kan ha motorn i nå haha..
med 570g kittet måste man väl ha justerbara stötstänger . behöver man byta ventiler också? FINNS på ebay för 4 tusen + moms å frakt typ 5tusen
Nej
S&S 570 funkar fint med 99-06 origtoppar. Timing på dessa + högre lyftet ger bra utan att du behöver byta ventiler&/porta. Visst , vill du ha mer muff på toppen så är ju inte 1,900 eller 1,940 fel (Jag gissar att det blir BB 95"?)
Det du behöver göra m topparna är ett snyggt ventiljobb, bra tätningar på styrningarna och fjädrar som klarar .570 lyftet. Rekommenderar S&S BEEHIVE ca 1200:-
Ja, justerbara måste du ha t .570
KARLING monterade en 99 TC 95" m 10;1 kolvar orig-toppar m BEEHIVE/ SERDI ventiljobb/origvent, S&S 570, Keihin 44 S&S slipons och S&S tändn = 102hp / 140 NM!! Mkt bra mellanregister 2700-4700
570 finns för 4 set-ups: Kedja 99-,Kedja 07 upp, Gear drive och som Easy Start
Om du tar delar fr en 99-motor, kolla partnr på oljepumpen!
HD ändrade flänsen v O-ringen på pumpen där den går in i blocket Skulle ta en pump m B-nummer,,,
OBS åxå skillnad på camplate mot block om du blandar delar fr B-motor mot A-motor! Se HD manual/kolla S&S-manual
Och som det heter bland ungdiomarna på forumet: Grymt! Grymt!
Jag har Andrews TW55 och 10,5:1 i min 1550. Portade toppar men orginalventiler. 100 hk. Behöver 98 oktan. Pysventiler finns och det känns som om dom sparar startmotorn. Andrews säger själva att kammen lämpar sig för 10,2:1 och det ligger nog nåt i det.
TW 55 rekommenderas av Andrews till 9,8 till 10,2 Insug stänger 46
10,5 är nog max på dom men funkar om man har bra tune och kör på 98...
Pysar absolut!
Bokmärken