Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: m-unit v2

  1. #1
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0

    m-unit v2

    Några frågor till er som använder Motogadgets styrbox m-unit v2.

    - Vad använder ni för hylsa när man ska koppla in på varje port? Ska man använda stifthylsor? Isåfall vart köper man sådana.
    - I instruktionen står det att m-uniten måste vara bultad så att den jordar till ramen men sen står det att man också måste ha en separat jordkabel till - polen på batteriet...behövs den verkligen om m-uniten redan är jordad till ramen ??

  2. #2
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    det finns att köpa ändhylsor på tex kjell o company.
    att jorda den mot chassit både med skruvar och kabel är lite som att ha bälte och hängsle... better safe than sorry.
    tillverkaren vill väl försäkra sig om att minimera reklamationer pga dåligt jordade units...
    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  3. #3
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Okej, blir väl en extra jordkabel då tack för svar

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Ytterligare en fråga om m-unit v2.
    - Hur säkrar man av batterikabeln som går till + på m-unit? Kabeln är 10 mm2 i kabelarea så alla dessa 'inline' säkringshållarna som finns ( ex biltema) är ju för små..) Sen finns det ju den vanliga flatstigsäkringshållarna men den kabeln är på 2,5 mm2 vilket också är brutalt för litet.. Hur göra?

  5. #5
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Pan Visa inlägg
    Ytterligare en fråga om m-unit v2.
    - Hur säkrar man av batterikabeln som går till + på m-unit? Kabeln är 10 mm2 i kabelarea så alla dessa 'inline' säkringshållarna som finns ( ex biltema) är ju för små..) Sen finns det ju den vanliga flatstigsäkringshållarna men den kabeln är på 2,5 mm2 vilket också är brutalt för litet.. Hur göra?
    man skiter i 10mm2 kabeln och kör en med inline flatsäkring från kjell.com.
    www.kjell.com
    Det gör jag, funkar hur bra som helst. det är ju inga neorma strömma som ska genom m-uniten.
    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  6. #6
    V.I.B
    Reg.datum
    Aug 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34
    Tackad: 0
    Sagt och gjort. Nu har jag installerat en inlineflatsäkringshållare(mini) 20 A säkring.

  7. #7
    Slänger in denna fråga i alla trådar om m unit v 2
    Läste på deras hemsida att man slipper startrelä med nya v2 modellen Snälla säg att det stämmer??? Någon som kör utan relä och det funkar?
    Krille Von-KJ Johansson

    Pinstiper
    Rodder
    Biker
    Tinter

  8. #8
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    jajamensan. startar 1200 kubik utan problem.

  9. #9
    Gött tack
    Krille Von-KJ Johansson

    Pinstiper
    Rodder
    Biker
    Tinter

  10. #10
    Ni som har använt m-unit i era byggen, vad har ni behållit av den gamla kabelhärvan? Tändning, regulator, VOES mm??

  11. #11
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    ja det som du räknar upp blev kvar från original när jag bytte t munit.
    tändningen, voes och regulator. alla relä och gamla sladdar bort. det allra smidigaste är ju kombinationen m-unit och mbutton. minimerar antalet sladdar.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av tjockben Visa inlägg
    ja det som du räknar upp blev kvar från original när jag bytte t munit.
    tändningen, voes och regulator. alla relä och gamla sladdar bort. det allra smidigaste är ju kombinationen m-unit och mbutton. minimerar antalet sladdar.
    Ok, kanon. Tack! Jo, m-button har jag kikat på med. Som jag förstår det så räcker det då med en kabel mellam m-unit o button sen en ut till respektive funktion från uniten. Har jag rätt för mig?

  13. #13
    V.I.B Contributor

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    343
    Tackad: 2

    Citat Ursprungligen postat av Hardrockhair Visa inlägg
    Ok, kanon. Tack! Jo, m-button har jag kikat på med. Som jag förstår det så räcker det då med en kabel mellam m-unit o button sen en ut till respektive funktion från uniten. Har jag rätt för mig?
    ja. du har en sladd från styret från m-button till munit. alla knappar på styret går till mbutton. Sen går det ut till alla funktioner från M-unit precis som du säger.
    CHOPS OF THE DEAD
    deathtrap society.

  14. #14
    Hur kopplar man så man får alla funktioner till hastighetsmätaren? Oljetryck, neutral, blinkers, helljus o hastighet..

  15. #15
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    1. Dra på lite go hårdrock.

    2. Knäck en bärs.

    3. Vad har du för hastighetsmätare? Original? M-unit:en har inget med hastighetsmätaren och dess funktioner att göra. Nu har jag inte originalmätaren på min hoj, aldrig haft, men det finns en 12v+, en jord, och sedan en kabel för varje funktion till mätaren. Har du inget schema kan du helt enkelt koppla in 12v+ och jord till mätaren, och sedan koppla 12v+ till varje kabel för att se vilken lampa i mätaren som tänds.

  16. #16
    Punkt 1 o 2 fixar jag lätt Hastighetsmätaren är från MMB http://www.harleybutiken.com/produkt...atare-Basic-48 Är det då bara dra kablarna från oljetrycksgivaren, neutralen och hastighets giavaren (Tachosensor?) direkt till mätaren? Hur gör jag med blinkers? 1 extra kabel från m-button eller m-unit från hö/vä till mätaren?

    Hmm... verkar behöva en blinkadapter från MMB...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0923.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	38,2 KB 
Id:	18217
    Senast redigerat av Hardrockhair den 2016-05-22 klockan 16:37.

  17. #17
    V.I.B mellqvists avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    114
    Tackad: 0
    Ja alla kablar utom blinkers bör bara vara att dra upp till mätaren och koppla ihop med respektive kablar.

    Tror inte du ska behöva en blinkers-adapter, med största säkerhet är det endast två dioder i den där. Du kan köpa dioderna på kjell&co för några kronor bara. Här är en bild från manualen till motogadgets hastighetsmätare, bör absolut fungera likadant.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	11,5 KB 
Id:	18221Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	11,5 KB 
Id:	18221

  18. #18
    Tackar. Gött! Ser nu i m-unit:ens manual att man ska ha 2 dioder av 1 N 4001 till blink indikeringen. Börjar få kläm på detta nu
    Är det bara löda o krympslanga över dioderna? Sen står det att hastighetsmätaren skall säkras av med 1A. Är det nödvändigt när man kör med uniten?
    Senast redigerat av Hardrockhair den 2016-05-24 klockan 22:24.

Liknande ämnen

  1. motogadget m unit
    Av sportstersoftail i forum Harley-Davidson Tekniska frågor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-29, 13:22
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-28, 15:48
  3. M-Unit V2 installationsproblem...
    Av Networkconny i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 09:22
  4. Koppla tändboxen och M-unit - HJÄLP
    Av Snickarn i forum El, Tändning, ECM, EFI, Tuner
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 19:19

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •