Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En liten undersökning/fråga om priser...

  1. #1
    V.I.B Hd_Walles avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    51
    Tackad: 0

    En liten undersökning/fråga om priser...

    Ok, jag vet inte om jag placerar detta på rätt ställe, men jag måste gorma av mig lite.

    Bakgrunden är att jag under ca ett halvårs tid bevakat marknaden i stort och egentligen först nu bestämt mig för att skaffa en fxdwg av nyare model.

    Så långt som jag kommit är väl att skillnaden mellan 2010:an och 12:an egentligen bara är abs...
    Från 2013 är det ny motor? Större iaf. Osäker på om det är andra saker som skiljer.
    Någon som vet?

    Det som förundrar mig är hur ovilliga handlare är att diskutera priser mm... Hur liten skillnaden är på priset på en 12-13 (tycker det borde skilja mer än några få tusen när det är ny och större motor)
    Om man jämför prisbilden ligger ju en 2012 på ungefär samma pengar eller mer än vad jag kan köpa en ny 2014 hos fordonshandel för...

    De få som ligger ute privat är inte mycket bättre, resonerar att de ska vänta på någon tillräckligt okunnig stackare, eller rätt köpare är väl den PK termen
    (Tänker själv att... Joo det är fler som vill köpa när solen kommer fram... Men fler som vill sälja med)

    Nu till mina funderingar.
    Hur stor är egentligen glappet mellan säljarnas önskepris och vad man slår hand på?
    De som köpt typ det senaste året... Både privat och hos handlare, berätta vad de begärde och vad ni betalade, eller i % om ni tycker att det fult att prata pengar .

    Börjar bara bli orolig att jag i min iver att göra "en bra affär" kommer stå hojlös och köpa till överpris i desperation.
    / Walle

    " livet är inte rättvist... Vilket är tur för de flesta"

  2. #2
    Handlarna bjussar hellre på prylar o jobb än sänker priset men lyssna runt med flera firmor, utanför storstäderna brukar handlarna både ha mer intresse av dig o att göra en bra affär samtidigt.

    Fordonshandel säljer billigare än övriga handlare för dom säljet inte på samma villkor som övriga. Du får inte samma trygghet och garantier helt enkelt och det verkar vara någon form av gråimport som det blir du själv som eventuellt blir drabbad av nackdelarna för.
    Läst om flera som köpt därifrån både crossar och vägcyklar med både ris o ros, precis som hos alla andra handlare. Studeta garantivillkoren och dity skydd som köpare innan du beställer är iaf mitt tips.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  3. #3
    Ska du köppa så är det ju tyvär säljaren som sätter priset antingen sitter han i en sitts där han måste sälja och det är där du kan göra "klipp". Annars vänta han bara på den köparen som är beredd att betala det han vill ha. Och antagligen får han den såld när värmen nalkas. Så fins ju tyvär inte så mycket att göra. Men ligger alla på runt samma pengar så är det väl bara så att det är rätt pris kan hålla med om att det borde vara billigare att köpe en hoj som har något år och mil på nacken. Sen får du ju oftast en del utrustning när den är beg. Så allt är ju relativt lycka till att hitta en fin hoj. Dyker nog upp något kul snart aka du se

  4. #4
    V.I.B Hd_Walles avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    51
    Tackad: 0
    Naturligtvis sätter säljarna priset... Och har alla ungefär samma priser och månaderna går men ingen köper... Då är det inte rätt pris i min värld

    Det finns naturligtvis många fördelar med att stödja sin lokale handlare, och man kan ofta få, eller betala för... bättre garantier osv. Man får betala ca 20-25 kkr för denna trygghet, det kan man ju göra om man vill...

    Däremot kan jag inte tänka mig att någon väljer att köpa en "utgången modell" beg, av privatperson, då inga garantier går vidare...

    Jag kanske är oresonlig, tiden kommer att utvisa
    / Walle

    " livet är inte rättvist... Vilket är tur för de flesta"

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Hd_Walle Visa inlägg
    Naturligtvis sätter säljarna priset... Och har alla ungefär samma priser och månaderna går men ingen köper... Då är det inte rätt pris i min värld

    Det finns naturligtvis många fördelar med att stödja sin lokale handlare, och man kan ofta få, eller betala för... bättre garantier osv. Man får betala ca 20-25 kkr för denna trygghet, det kan man ju göra om man vill...

    Däremot kan jag inte tänka mig att någon väljer att köpa en "utgången modell" beg, av privatperson, då inga garantier går vidare...

    Jag kanske är oresonlig, tiden kommer att utvisa
    Googla lite på fordonshandel.se så fåru bra koll hur det fungetar hos dom. Bor man tex i en storstad med dyra försäkringar osv så gäller inte märkesförsäkringens fördelar om man handlar via fordonshandel.se osv.



    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  6. #6
    Det bör ju skilja en hel del mellan privatköp och köp av handlare. Köper du av ett företag som privatperson så har man tre års reklamationsrätt gällande fel på vara. De första sex månaderna behöver man inte heller påvisa att felet var ursprungligt, det är bara för firman att lösa problemet.

    Fordonshandel.se är ett företag, så där gäller ovan syftade Konumentköplagen.

    Priserna i annonser och hos handlare är fortfarande ofta orealistiska. Allt hänger på tillgång och efterfrågan. Det är därför priserna varit så höga förut. Nu finns det massor av fina hojjar beg. till salu= ingen brist. Så säger jag igen vad jag brukar säga. Varför skall en begagnad HD kosta mer än en fin VW Golf av samma årsmodell?
    Det som fortfarande är lite dyrt är det som det är brist på. Gamla fina originalhojjar mellan 30-talet och sextiotalet. Fina stelbenschoppers.

  7. #7
    Köpte min Sportster privat dec 2012 och gav det säljaren ville ha vilket verkade vara gängse riktpris då. Det var flera orsaker till att jag valde den hojen: Den fanns inom rimligt avstånd, den var i mkt fint skick och såg välvårdad ut, den såg ut precis som jag ville ha den med framflyttat, sadel, styre, luft & buller som fort drar iväg i kostnad om man skulle köpa delarna separat. Hade jag fortsatt leta för att köpa en billigare hoj så hade jag istället fått slanta upp mer i fraktkostnad och för delar så det hade nog blivit dyrare i slutändan ändå.

    Sedan är ju Murphys lag stark, när man letar något att köpa så är det svårt att hitta någonting men när man väl handlat eller inte har pengar då jävlar dyker det upp grejor.
    Jag köpte en Harley bara för att kunna fisa hur högt jag vill.

  8. #8
    V.I.B Hd_Walles avatar
    Reg.datum
    Feb 2014
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    51
    Tackad: 0
    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Det bör ju skilja en hel del mellan privatköp och köp av handlare. Köper du av ett företag som privatperson så har man tre års reklamationsrätt gällande fel på vara. De första sex månaderna behöver man inte heller påvisa att felet var ursprungligt, det är bara för firman att lösa problemet.

    Fordonshandel.se är ett företag, så där gäller ovan syftade Konumentköplagen.

    Priserna i annonser och hos handlare är fortfarande ofta orealistiska. Allt hänger på tillgång och efterfrågan. Det är därför priserna varit så höga förut. Nu finns det massor av fina hojjar beg. till salu= ingen brist. Så säger jag igen vad jag brukar säga. Varför skall en begagnad HD kosta mer än en fin VW Golf av samma årsmodell?
    Det som fortfarande är lite dyrt är det som det är brist på. Gamla fina originalhojjar mellan 30-talet och sextiotalet. Fina stelbenschoppers.
    Det är ju lite det jag menar... Tycker det är rimligt att det är mellan 10-20% billigare att handla av privatperson jämfört med likvärdigt hos handlare... Med tanke på garantier osv... Det är ju ungefär de nivåerna som skiljer på de flesta andra fordon...
    / Walle

    " livet är inte rättvist... Vilket är tur för de flesta"

  9. #9
    V.I.B Contributor
    cybercounts avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Ort
    UPPSALA
    Inlägg
    553
    Tackad: 0

    Kan dela med mig lite ang mitt hojköp. Köpte en ny 2010 år 2011 och betalade 15k mindre än vad en 2011 kostade, men fick ok inbytespris på gamla hojen.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
    A.K.A Masen

Liknande ämnen

  1. Svar: 60
    Senaste inlägg: 2016-07-19, 11:20
  2. Delar till bra priser
    Av Hagard i forum Annonsinfo och övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 17:40
  3. Undersökning: Kör du med helljus på dagarna?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 21:13
  4. Undersökning- Hur gammal är du egentligen?
    Av admin i forum Omröstningstrådar
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 12:41
  5. Att göra en EGEN undersökning/omröstning på forumet!
    Av admin i forum Forumnyheter, önskemål, hjälp och synpunkter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 10:48

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •