Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: USA import, moms och tull på begagnat?

  1. #1

    USA import, moms och tull på begagnat?

    Beställde en begagnad tank från USA på e-bay. Säljaren skickade tyvärr med FedEX. Dessa la på en tull/moms/avgift på 400SEK (tanken kostade typ 30$+frakt). Man ska väl inte betala moms & tull på begagnade delar???

  2. #2
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Det är fel .. du betalar skatt inte på begagnade delar .. bara nya. Du skulle inte betala usa skatt, men när den anländer i sverige betalar du svensk skatt på USA värde..det är det vanligaste....

  3. #3
    J*vla klantar. Får man se till och jaga dom. Jag har också märkt att tullen OFTA lägger tull & moms på HELA beloppet inkl. frakten, det kan väl inte heller vara rätt!?! Frakten kan ju ibland vara dyrare än produkten man köper...

  4. #4
    V.I.B Contributor Bikebandits avatar
    Reg.datum
    Jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 124
    Tackad: 2

    Jag har hört att HD USA har informerat alla sina återförsäljare i USA att upphöra med att sälja reservdelar till privata kunder från Europa från augusti 2011.... tvingar oss att köpa våra delar från deras återförsäljare här :mad: .. och det kommer att bli dyrt om du inte har kontakter i Amerika...

  5. #5
    Då får man beställa med leverans till en amerikan (ofta gratis frakt inom USA), sen får han skicka delarna hit
    Kan ju t.o.m bli bättre då 95% blir taget i tullen idag iallafall....Skickas det från en privatperson i USA finns det lite mer utrymme för valfria paketvärde, paketbeskrivningar etc..

  6. #6
    Det finns ett norskt fraktbolag som har tjänsten att om du beställer ifrån USA så får du en mailboxadress i USA dit varan levereras. Sedan sköter bolaget frakten till sverige. Den du handlar av vet då inte att den som handlar bor i sverige.

    http://www.jetcarrier.com/Default.asp?lang=46

  7. #7
    Suveränt! Mycket bra tips!

    Vore dock bra med någon som har testat denna tjänst..

  8. #8
    Jag har testat Jetcarrier två gånger.

    Första gången beställde jag och en polare avgassystem till våra xvs 1100.
    Det gick bra, vi åkte på 25% moms och 3,5% tull. -Som väntat.
    Andra gången beställde jag begagnade delar till min HD som min kusin i usa skickade.
    Enligt tullverket.se finns vissa regler för gåvopaket som gör att man slipper om man redogör för vem som ska ha prylarna och varje person inte får mer för än 500 spänn.
    På jetcarrier finns en funktion att beskriva info om varje paket, där jag lade in all information. Det finns utöver den här funktionen en möjlighet att ladda upp dokument om varje paket. Det gjorde inte jag utan lade bara upp snabbt och lätt när jag registrerade min försändelse.
    Åkte därför på moms och tull på hela försändelsen. Ca 700 spänn som Jetcarrier debiterade mig och vägrade betala tillbaka.

    Därför vill jag inte rekommendera Jetcarrier till någon.

    Använd ShopUSA.com istället.
    Där funkar det bra.

  9. #9
    V.I.B
    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    VÄNERSBORG
    Inlägg
    28
    Tackad: 2
    Finns också Bongo International nu för tiden. Där du får en egen adress i US of A

  10. #10
    V.I.B jossis avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    324
    Tackad: 0
    Skickar HD handlarna ut till såna adresser ??

    PLEASE READ: **NO STOCKING QUANTITIES, NO INTERNATIONAL SALES, NO FREIGHT FORWARDERS,
    NO 3RD PARTY RESALE, NO REPAIR SHOPS** AS PER H-D RULING FOR THEIR USA DEALERS.

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •