Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bromsvätska

  1. #1

    Bromsvätska

    En liten undran. Vad använder ni (folk här på forumet) för bromsvätska. Jag har fått alla möjliga rekommendationer. Det står i Clymers servicebok att det är DOT 5 som gäller, och sedan finns det servicefolk som säger att "använd för he-te int DOT 5 utan ta 5.1 istället". Sedan dyker en erfaren Harleyveteran upp och säger " nej, nej det där e inte bra, DOT4 är det enda rätta".
    Vem f-n skall man tro på

  2. #2
    Det kan stå på bromscylinderns lock uppe på styret. Värt o kolla där. Viktigast är att inte blanda dom olika i samma. Vet du vad du hade innan så ta samma.




    —--------------
    All comfort was sacrified for style

  3. #3
    Mercakombi
    Guest
    Om det tidigare har fyllts på med enbart DOT 5, så fortsätt med det. Eftersom det är det som rekommenderas
    på våra årsmodeller. Blanda aldrig DOT 5 med DOT 4, för då blir det till att byta packningar/tätningar inom en
    snar framtid. För att inte tala om hur sörjan, i bromssystemet, kommer att se ut.... fy fan!

    HD körde DOT 5 mellan åren 1976-2005. 2006 gick dom över till DOT 4 och DOT 3, lite beroende på vilken modell
    det gäller, p.g.a att ABS-systemen inte funkade så bra ihop med DOT 5.

    DOT 5 är förövrigt silikonbaserad, medans DOT 4 är glykolbaserad. Och ju högre DOT-tal desto högre kokpunkt
    har bromsvätskan.

    DOT 5.1 kom väl mest till, som ett försök eller förtydligande av fabrikanterna, för att folk inte skulle ta fel på
    DOT 4 och DOT 5. Men efter vad som går att läsa sig till så har dom flesta DOT 4-vätskorna idag närmast
    lika bra egenskaper som just DOT 5.1. Dessutom skall visst DOT 5.1 vara blandbar med DOT 5, allt enligt
    vissa tillverkare. Fast det sistnämnda får man väl bedöma själv, som vanligt.
    Senast redigerat av Mercakombi den 2014-01-17 klockan 02:16.

  4. #4
    V.I.B
    Reg.datum
    May 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    328
    Tackad: 30
    DOT 5.1 (Glykolbaserad) är normalt INTE blandbar med DOT 5.0 (Silikonbaserad).

    /Jörgen
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2014-01-17 klockan 09:13.

  5. #5
    Jag vet inte vad som var i den när jag köpte den, men när jag servade bakbromsen förra vintern så bytte jag till 5.1. Testade att blanda den vätskan som fanns i systemet med 5.1 i en glasburk, och det visade tydligt att de inte blandade sig så tydligen var den som var i Siliconbaserad eftersom 5.1 är glykolbaserad enligt Jörgens inlägg
    Vad som fanns i frambromsen har jag ingen aning om. Nu är hojen nerplockad, och återuppbyggnadsarbetet har inletts, så jag börjar från scratch. Det verkar ju tydligen inte som det skull vara helt fel att använda 5.1 då i alla fall.
    Tack för era bidrag!

  6. #6
    Finns det någon fördel med att använda en lite dyrare bromsvätska, exempelvis Red Line DOT 4?

    http://www.redlineoil.se/shop/produk...0-brake-fluid/

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Erik Lundberg Visa inlägg
    Finns det någon fördel med att använda en lite dyrare bromsvätska, exempelvis Red Line DOT 4?

    http://www.redlineoil.se/shop/produk...0-brake-fluid/
    Nä, Biltema eller annan funkar lika bra.

  8. #8
    Om man har en hoj med originalbromsar och handboken säger DOT 5 då tycker jag att det är klokt att köra med DOT 5. Och står det DOT 3 eller 4 kör man med DOT 4 eller 5.1!

    På min FLH 1977 skall det vara DOT 5 och jag kör med DOT 5. Enda egentliga fördelen är väl att det inte skadar lack när man lyckas klabba med det.

    På min chopper har jag ISR-hejdare, där kör jag med DOT 4.

    En kompis tyckte DOT 5 var bra och hällde det i ett bromssystem på en chopper och det blev fel. En av detaljerna tillverkade av polyamid svällde och det kärvade och jävlades tills han bytte bromsvätska till rätt. Det behöver heller inte göras någon särskild sanering vid byte. Töm, och lufta lite extra efter påfyllning.

Liknande ämnen

  1. Färgsläpp på bromsvätskebehållarna
    Av Hagard i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 19:06
  2. Vilken typ av vätska till koppling
    Av Ringh i forum Harley-Davidson VRSC
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 16:18
  3. Byta hållaren för bromsvätska
    Av owenil i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-15, 00:02
  4. Broms vätska
    Av harley i forum Harley-Davidson Sportster
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 10:18
  5. typ av bromsvätska till en nighttrain -07
    Av mrzigzag i forum Ram, Fjädring, Bromsar, Hjul, Däck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 22:43

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •