Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Shovelhead brytpunkt rpm..

  1. #1

    Shovelhead brytpunkt rpm..

    Hej,
    Har funderat lite kring vad den svagaste punkten är när det gäller att varva en Shovelhead motor..
    Har läst att rekomendationer säger att den ska klara 5500rpm vid enstaka tillfällen.. Men vad är det som gör att den går sönder, är det för mycket rotation för veven, kolvar m.m eller är det något annat som t.ex lager?
    Bara lite nyfiken..

    Mvh
    Fredrik

  2. #2
    Hej, kul fråga.
    Evons och shovelns vevparti är i princip samma, i synnerhet från -81 men små förändringar har skett. Dragstänger är en, sen kom evo-vevstakar i shoveln -83. Så egentligen kan man säga att evon har shovelns sista vevstakar. Har jag missat något viktigt så får ni korrigera mig.
    Som jag ser det är hur väl vevpartiet är balanserat, monterat och att bra kvalitet på delarna som avgör hur väl det håller.
    Sen har vi det här med kolvhastigheten som är samma på alla 1340 och självklart lägre på 1200.
    Om vi utgår från det varvtal du angivit, 5500, så är medelkolvhastigheten, med liten avrundning: (om jag inte räknat fel)
    1340 19.8 m/s. På 1200 18.5 m/s
    Gjorde night rider modifieringen (billigaste och bästa jag gjort)för flera år sen på min 1200 och varvade den till 6500, vilket ger 21.8 m/s.
    Min nuvarande shovel är strokad 4.625 och den drar jag till 5500 som blir 21.5 m/s. Mina nerver klarar inte över 22.
    Min erfarenhet är att det som verkligen sliter på vevpartiet är för låga varvtal på tomgång.
    Nej botten håller bra på shoveln, det som slits hårdare är ventilmekanismen, speciellt styrningar och ventiler. Men vill man köra den snyggaste harleynmotorn med bästa ljudet så får man byta slitdelarna ibland. Topparna är ju lätta att ta av :-)
    Rolf

  3. #3
    V.I.B Contributor Lasse.Ss avatar
    Reg.datum
    Jun 2011
    Ort
    Kärra, Västra Götalands Län, Sweden,
    Inlägg
    2 231
    Tackad: 32

    Det är väl främst ventil geometrin "vinklarna" som inte pallar varvtalet så dom till slut krockar med kolvarna vilket är lika haveri.
    Kör Sportster som är på 1440 cc vid 1 bar och 2880 cc vid 2 bar
    http://www.facebook.com/pages/Deep-v...11216548967190

  4. #4
    Vad är night rider modifieringen? / Hasse
    Citat Ursprungligen postat av electra79 Visa inlägg
    Hej, kul fråga.
    Evons och shovelns vevparti är i princip samma, i synnerhet från -81 men små förändringar har skett. Dragstänger är en, sen kom evo-vevstakar i shoveln -83. Så egentligen kan man säga att evon har shovelns sista vevstakar. Har jag missat något viktigt så får ni korrigera mig.
    Som jag ser det är hur väl vevpartiet är balanserat, monterat och att bra kvalitet på delarna som avgör hur väl det håller.
    Sen har vi det här med kolvhastigheten som är samma på alla 1340 och självklart lägre på 1200.
    Om vi utgår från det varvtal du angivit, 5500, så är medelkolvhastigheten, med liten avrundning: (om jag inte räknat fel)
    1340 19.8 m/s. På 1200 18.5 m/s
    Gjorde night rider modifieringen (billigaste och bästa jag gjort)för flera år sen på min 1200 och varvade den till 6500, vilket ger 21.8 m/s.
    Min nuvarande shovel är strokad 4.625 och den drar jag till 5500 som blir 21.5 m/s. Mina nerver klarar inte över 22.
    Min erfarenhet är att det som verkligen sliter på vevpartiet är för låga varvtal på tomgång.
    Nej botten håller bra på shoveln, det som slits hårdare är ventilmekanismen, speciellt styrningar och ventiler. Men vill man köra den snyggaste harleynmotorn med bästa ljudet så får man byta slitdelarna ibland. Topparna är ju lätta att ta av :-)
    Rolf

  5. #5
    Det beror ju på vilka kammar man har om det lönar sig att varva. Jag har original FLH-kammar och det är ju som att varva en gammal B18, det händer nada längre upp i registret. Lika bra att växla vid 4500 rpm.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Lasse.S Visa inlägg
    Det är väl främst ventil geometrin "vinklarna" som inte pallar varvtalet så dom till slut krockar med kolvarna vilket är lika haveri.
    Jo det gäller att få upp fjädertrycket, har tagit mig upp i 68kg, får bli "thin stem" nästa styrningsbyte. Har en bit kvar till 90 grader vid halva lyftet. Men du som kör sportster har perfekt geometri, tänker på det varje gång jag ser en från registersidan
    Men det här med hojval tror jag sätter sig tidigt, det är känslomässigt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasse diesel Visa inlägg
    Vad är night rider modifieringen? / Hasse
    Det kommer ifrån den här hemsidan, fick tipset från Hellinge för länge sen.
    http://www.nightrider.com/biketech/hdshovel_performance_00.htm

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av stroker49 Visa inlägg
    Det beror ju på vilka kammar man har om det lönar sig att varva. Jag har original FLH-kammar och det är ju som att varva en gammal B18, det händer nada längre upp i registret. Lika bra att växla vid 4500 rpm.
    Det håller jag med dig om men det är pondus i en gammal FLH

Liknande ämnen

  1. Shovelhead chopperbygge
    Av Jerka i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 11:57
  2. Shovelhead 75 bygge
    Av shovelmac i forum Medlemsbyggen!
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2014-06-01, 13:11
  3. Shovelhead selges
    Av per i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 15:33
  4. Kamkåpa shovelhead 73-84
    Av engmannen i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 21:21
  5. Shovelhead som harklar sig.
    Av Enok i forum Motor, Luft, Buller ,Ventiler, Kammar, Förgasare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 22:15

Bokmärken

Bokmärken

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •